• Jeanette93

Dom har stulit vårt namn!

Det är så att jag och min sambo gärna vill ha barn men i samma veva som bebisplanerna så kom de fram att jag har struma, så dom rekommenderar oss att vänta med barn tills värdena har blivit lägre och jag mår bättre( kunde ta ungefär ett halvår). Samtidigt planerar vi bröllop för nästa sommar, så vi sa att de blir ganska lagom att vänta ett halvår med barn (att göra dom) så kanske vi har turen att jag är gravid på bröllopet.

Men så till ämnet, de är så att jag ska bli faster i september och min sambo ska bli farbror i oktober, superskoj för dom men kändes lite tungt för oss. Min bror och hans tjej ska få sitt tredje barn, en liten pojke denna gången och dom har alltid sagt blir de en pojke så ska han heta Casper och vi har vart med på de ( de har två flickor sen innan) men nu i helgen så hade de tydligen ändrat sig och tyckte Elias var ett fint namn, så de stod mellan de två. Min sambo och jag har alltid sagt, sen vi blev tillsammans att får vi en pojk så ska han heta Elias, så de var som ett slag i magen när vi hörde detta. Men nu till frågan, vad ska vi göra? Ska vi låta de vara och börja fundera över andra namn eller vad gör vi? Jag har en känsla av att säger vi till dom om namnet, så kommer dom garanterat att ta de ( de står mellan Casper & Elias nu).

Sen gör de mig irriterad för sen dom väntade första barnet, så nämnde dom som jag skrev innan, blir de en pojke så ska han heta Casper, då sa min andra bror och hans tjej ett tag efter att de tänkte ge sin son namnet Casper (de har inga barn, men "framtida son") och då blev min bror och hans flickvän ( de med barnen) väldigt sura på dom och slutade prata med dom på ett tag, som jag absolut kan förstå eftersom att man inte tar någon annans namn, men därför undrar jag hur dom ställer sig till de här. De har säkert ingen aning om att vi vill ha namnet Elias, för vi skriker gärna inte ut de, eftersom att ingen ska ta de och så har de säkert glömt när vi har suttit & pratat namn och vi har nämnt att Elias är vårt namn.

Jag behöver hjälp!!!!

• Svar på tråden Dom har stulit vårt namn!
  • MadHatter

Jag tycker att ni avvaktar och ser av som händer.

Naturligtvis kan ni prata med brorsan om hur ni känner för namnet Elias. Problemet där blir ju att om de verkligen tycker att Elias är det rätta namnet och låter bli för din skull så är ni ju nästan låsta vid Elias sen. Då "måste" ni nästan döpa er som till Eilas. Och när barnet väl kommer kanske det känns annorlunda.

Nej, vänta och se tycker jag. Det är ju inte alls säkert att de väljer Elias ändå. Och väldigt ofta är det så att man bestämt sig för ett namn och när det väl är fött känner man att namnet inte passar alls och får tänka om.

• danhan
    Jeanette93 skrev 2015-06-22 11:12:53 följande:

Det är så att jag och min sambo gärna vill ha barn men i samma veva som bebisplanerna så kom de fram att jag har struma, så dom rekommenderar oss att vänta med barn tills värdena har blivit lägre och jag mår bättre( kunde ta ungefär ett halvår). Samtidigt planerar vi bröllop för nästa sommar, så vi sa att de blir ganska lagom att vänta ett halvår med barn (att göra dom) så kanske vi har turen att jag är gravid på bröllopet.

Men så till ämnet, de är så att jag ska bli faster i september och min sambo ska bli farbror i oktober, superskoj för dom men kändes lite tungt för oss. Min bror och hans tjej ska få sitt tredje barn, en liten pojke denna gången och dom har alltid sagt blir de en pojke så ska han heta Casper och vi har vart med på de ( de har två flickor sen innan) men nu i helgen så hade de tydligen ändrat sig och tyckte Elias var ett fint namn, så de stod mellan de två. Min sambo och jag har alltid sagt, sen vi blev tillsammans att får vi en pojk så ska han heta Elias, så de var som ett slag i magen när vi hörde detta. Men nu till frågan, vad ska vi göra? Ska vi låta de vara och börja fundera över andra namn eller vad gör vi? Jag har en känsla av att säger vi till dom om namnet, så kommer dom garanterat att ta de ( de står mellan Casper & Elias nu).

Sen gör de mig irriterad för sen dom väntade första barnet, så nämnde dom som jag skrev innan, blir de en pojke så ska han heta Casper, då sa min andra bror och hans tjej ett tag efter att de tänkte ge sin son namnet Casper (de har inga barn, men "framtida son") och då blev min bror och hans flickvän ( de med barnen) väldigt sura på dom och slutade prata med dom på ett tag, som jag absolut kan förstå eftersom att man inte tar någon annans namn, men därför undrar jag hur dom ställer sig till de här. De har säkert ingen aning om att vi vill ha namnet Elias, för vi skriker gärna inte ut de, eftersom att ingen ska ta de och så har de säkert glömt när vi har suttit & pratat namn och vi har nämnt att Elias är vårt namn.

Jag behöver hjälp!!!!

Ja, det gör du, men kanske i just med namn.

Din bror ska alltså få ett barn, som du har bestämt ska heta Casper, eftersom de har sagt något om det tidigare. Du är inte gravid, vet inte om du kommer bli det eller om det i så fall kommer bli en pojke. Därför ska din bror låta bli att döpa sitt barn till Elias, trots att han inte ens vet om att du har tänkt dig det namnet till en eventuell framtida son. Fullständigt vrickat.

"dom har alltid sagt blir de en pojke så ska han heta Casper och vi har vart med på de"

Hur kan man ens tänka så? Ska du behöva "vara med på" vad andras barn ska heta. Det är DERAS barn. Inte ditt. Har du missat den lilla detaljen?

Nej, man kan inte paxa namn till sina barn och ännu mindre till ANDRAS barn.

• SpanskaFlugan

Känns lite onödigt att stressa över ett namn. Ni kanske inte ens får en pojke. Och OM ni får en pojke kanske han inte ens passar i namnet Elias. Snacka om att göra en höna av en fjäder. Jag förstår inte hur man kan stressa över namnvalet över ett barn som inte ens finns än, inte ens som embryo. Det finns liksom annat man bör tänka på i det läget... 

Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Kyrkby
    Jeanette93 skrev 2015-06-22 11:12:53 följande:

Jag behöver hjälp!!!!

I landsprobelm !
    Det svälter barn i världen och barn dör av dåligt vatten...

Vad är då ditt problem och lilla värld på väg, skärpning Demon
  • Melinoe
    Jeanette93 skrev 2015-06-22 11:24:54 följande:

Kan två kusiner heta likadant? sen om dom tar Elias så kommer vi att tänka på deras son och kommer säkert inte vilja ha de själv. Vi har en favorit till, Wilgot men barnet kanske inte passar som de sen och då finns de inte så många val (vi tycker inte de finns så många fina pojknamn)

Klart de kan. Maken och 2 av hans kusiner har samma förnamn, tradition att just äldsta sonen heter just så. Aldrig varit ett problem att dem heter lika, varken som barn eller vuxna. Makens far, farfar osv heter även så i förnamn.

När ni får barn och tycker Elias är det som passar bäst, ta det. Sedan är det ju så att bara för att det funderar på Elias betyder det inte att sonen kommer heta så.Vet de förresten om att ni funderar på just det namnet?
  • sasso78

Dom har rätt att ge sitt barn vilket namn de vill. Antingen får ni väl döpa ert barn till samma namn eller ta ett annat namn. Inget att sura över.

• En blå giraff

Elias är ju ett väldigt vanligt namn bland nyfödda så det är ju inte så konstigt egentligen att ni båda funderar på det namnet. Nu får ju de barn före er och om ni sedan får en pojke får ni väl antingen ta samma namn eller fundera ut något annat om det känns fantasilöst. Jag förstår inte riktigt problemet. Väljer man ett väldigt vanligt namn får man räkna med att många andra heter lika.

• GrönaDruvan

Men om dom inte vet att ni funderat på namnet, så har dom väl knappast snott det? Det ni kan göra är att snällt berätta som ni känner, men inte på något sätt anklaga dom. Vill dom sen ta det namnet ändå, så är det inte mycket att göra åt.

• Minna76

OJ. Mycket kan hända innan du har barn. Det kan dröja innan du blir gravid. Ni har inte börjat försöka ännu. Det kanske blir en flicka. Ni kanske gör slut innan ni börjar försöka. Ja ingen vet vad som händer och jag tycker det är befängt att ens syskon inte ska välja ett visst namn för att du eventuellt om några år kommer döpa ditt barn till samma namn. Du kanske aldrig får en pojke.

Och du kanske ändrat åsikt om namn när du väl har ditt barn.

Det låter omoget resonemanget.

• Gdh

Förstår inte riktigt det här med "stjäla namn" har man patent på dem?
    Om jag hade fått en dotter så skulle hon heta Tuva, min man hade först invändningar för det fanns redan en Tuva i hans släkt (typ hans kusinbarn lr nått).

Jaha och? Vad gör det att flera heter Tuva tyckte jag då, å de höll han med om efter en stunds funderande

Är så himla fjantigt å försöka ta patent på namn

• Uluwyh

Ni låter omogna allihopa..? Man kan inte paxa ett namn, det går inte! Ta det namn NI vill ta, och strunta i vad de andra tar. Ert barn ska bära sitt namn hela sitt liv och det är viktigare att det blir bra än vad någon annan tycker just nu. I värsta fall får ni väl kalla dem Elias X och Elias Y eller Stor-Elias och Lill-Elias eller något, i släkten, för att hålla isär dem.

...annars finns det ju tusentals fina namn, så jag ser inte riktigt varför ni MÅSTE ta samma namn om de nu tar det. Om ni gillar Elias så kanske ni t.ex. gillar Jacob, Isak, Daniel eller David också?

Svar på tråden Dom har stulit vårt namn!