• Dr to be

Ni som helammat, hur mkt gick era 0-1 månaders upp per v?

Hej!

Jag vet att man inte ska jämföra barn men av ren nyfikenhet- hur mkt gick era barn upp per vecka de första 0-6v?

Vår lilla 2, är nu 18 dagar gammal och har gått upp 200g på en v. Jag tittade på hennes storasysters vikt och hon hade gått upp 1kg vid 1 månad (första vikten tagen på BVC få pga sen utskrivning pga långdragen gulsot). Dock så fick storasyster både bröstmjölk och ersättning och skulle äta minst var tredje timme.

Känns ju inte som att lillasyster kommer att ha gått upp 1kg vid 4v. Hon har 700g dit och 10 dagar.

Hur har viktuppgången sett ut för era barn som helammades?

• Svar på tråden Ni som helammat, hur mkt gick era 0-1 månaders upp per v?
  • Fian88

Jag helammade och sonen gick upp 350-450g i veckan första tiden. Han var en riktig gosbebis!

• fesun

Har inga papper framför mig men tvåan vägde 3,3 när han föddes och 4,5 när han var en månad. Trean vägde strax över 3, har 1 mån-läkarbesök imorgon men vägde 3,99 förra veckan när han var exakt 4 v. Ettan minns jag inte men förmodligen något liknande.

• Dockan

Vår bebis gick ner ca 7 proc, så drygt 250 gram. När jag tittar på 1 mån så vägde hen födelsevikten + 300 gr på 1 mån dagen. Dvs totaluppgång från längst ner på kurvan, ca 650 gr.

Vi snittade sen resten av amningstiden på 140 gram i veckan men gick upp ryckvis. 50 gram ena veckan 200 nästa osv. Ryckvis uppgång är typiskt för ammade barn.

Vår lille föddes nästan mitt på medelkurvan, men har sedan första nedgången följt kurvan under medel. Även nu då fast föda är introducerat.

100-200 gr per vecka är inom normalvatiationen. Ammade barn är sock gärna ryckvisa i sin uppgång.

Grattis till din nya familjemedlem. :)

• Dockan

Förlåt läste fel. Var +400 gram mot födelsevikten. Dvs en uppgång på 750 gram totalt. :)

• Dr to be

Tack alla för era snabba svar

Är ju helt nytt för mig med ett barn som helammas...

Lillan vägde 3134g vid födseln och gick ner till 2885g som lägst. Vägde idag 3330g (3100g för en v sedan).

• Dockan

Det låter ju helt normalt. Din BVC sköterska kommer reagera om något verkar knasigt. :)

• Bladguld

Min bebis vägde nästan 4600 gram, var nere och vände på 4218. Gick upp 400 gram sin andra levnadsvecka, och 800 gram mellan 2 och 4 veckors ålder.

Han vägde då bara + 200 efter två veckor, men tog igen det rejält. Vid 2 månader hade han gått upp ett kilo till. Jag ammade typ var 20e minut första tiden.

• Dr to be
    Dockan skrev 2015-06-22 12:49:48 följande:

Det låter ju helt normalt. Din BVC sköterska kommer reagera om något verkar knasigt. :)

Ja, jag är inte orolig bara nyfiken. Är som sagt helt grön på helamning och viktuppgång
  • cosinus

Jadu bra fråga.

Ettan minns jag inte riktigt men jag tror att hon ökade närmare ett kg från 3.1 till knappt 4 kg första månaden. Sen vägde hon 4.5 kg vid 2 månader. Tilläggsmatades på bb eftersom hon fick lunginflammation och inte orkade amma i början. Helammades från 1 vecka när vi fick åka hem.

Tvåan vägde 2715 när han föddes och hade efter en månad masat sig precis över 3 kg. Fick väga 2 ggr per vecka för att han gick upp så långsamt första 3.5 veckorna. Även han vägde dock 4.5 vid 2 månader så det tog fart rejält sen. Tilläggsmatades på bb men helammades från 5e dagen när vi fick åka hem (låg inlagd för att han inte kunde hålla blodsockret)

Trean vägde 2.5 när han föddes och 3.5 efter en månad, drygt 4 kg efter 2 månader. Tilläggsmatades 3 dagar på bb p g a låg födelsevikt, helammades sen.

Fyran vägde 3.7 när hon föddes och 4.5 efter en månad, sen minns jag inte riktigt :) Den enda som aldrig kommit i närheten av tilläggsmatning.

Svar på tråden Ni som helammat, hur mkt gick era 0-1 månaders upp per v?