• Emelitos

Ge oss alla råd ni har!

Vår son är 1 år och 9 månader. Han går på dagis mellan 9-15 så hans dagsvila sköter dem och är det helg somnar han ungefär vid 12 och sover i 1-2 timmar.

Nu till problemet.

På kvällen när vi ska "söva" honom som innebär att vi (jag) sitter på en stol i hans rum tills han somnar blir bara längre och längre. Hade man tur kunde han somna på en kvart, nu tar det minst 45 min tills jag ledsnar och går ut ur rummet när han fortfarande är vaken varpå han blir ledsen och det slutar med att jag går tillbaka in och sätter mig. Jag tror inte att ni förstår hur frustrerande det är att sitta och stirra in i ett mörker i över 45 min!!! Jag håller på och bli tokig! Varför somnar han inte?!

Förut hade vi kontakt med special BVC som skulle hjälpa oss att han ska lära sig somna själv i sitt rum. Kommer inte ens ihåg vad dom sa men man ska sitta på en stol i rummet och för varje dag som går ska man förflytta stolen närmare dörren. Och sen då?! Jag sitter vid dörren! Inte fan är han mer okej med att jag går ut därifrån!

Jag vill även att detta ska lösas då min man som är mycket hårdare än mig sitter där inne i en kvart MAX och går sedan ut och låter han skrika. Det är varken något jag vill göra eller vill att han ska uppleva. Jag fattar bara inte vad problemet är!!!

Det spelar ingen roll om vi är ute i flera timmar efter dagis och låter han springa ute så han verkligen ska vara trött, det spelar ingen roll om vi ger han gröt. Vad vi än gör så spelar det ingen roll!!! O numera är det jag som tar alla nattningar och mitt tålamod börjar tryta!

Han sover i egen säng. Inte spjälsäng. Och han ligger där hela tiden. Lugnt o stilla. Han bara sover inte!

• Svar på tråden Ge oss alla råd ni har!
  • Alexi

Vi har också suttit 30-60 min i ett mörkt rum och stirrat. Det gjorde underverk för tålamodet att göra det när smartphones kom och man kunde sitta och knappa på den under tiden.

Men minska ner dagsömnen, det brukar göra underverk. Vår dotter sov bara 30 min per dag från att hon var två år.

• Emelitos
    Alexi skrev 2015-06-22 21:08:27 följande:

Vi har också suttit 30-60 min i ett mörkt rum och stirrat. Det gjorde underverk för tålamodet att göra det när smartphones kom och man kunde sitta och knappa på den under tiden.

Men minska ner dagsömnen, det brukar göra underverk. Vår dotter sov bara 30 min per dag från att hon var två år.

Vad tror ni att det beror på att det tar så lång tid? Kan det ha med dagssömnen att göra? Eller kanske lägger vi han för tidigt?0
  • En blå giraff
    Emelitos skrev 2015-06-22 21:12:21 följande:
    Vad tror ni att det beror på att det tar så lång tid? Kan det ha med dagssömnen att göra? Eller kanske lägger vi han för tidigt?0
    Ja det kan absolut vara dagsömnen. Kan ni prova att begränsa den? Jag tycker det låter lite mycket med 1-2 timmars dagsömn. Kanske 45 minuter eller t.o.m. 30 minuter är bättre? Börja med det och se vad som händer. Annars kan ni ju dessutom prova att lägga en halvtimme senare på kvällen.
  • Alexi
    Emelitos skrev 2015-06-22 21:12:21 följande:
    Ja absolut! Det finns hur många berättelser som helst om föräldrar som inte fattar varför läggningen tar så lång tid och sen minskar man dagsömnen och poff så är problemet löst. Och man behöver absolut inte ta bort dagsömnen helt utan man minskar den successivt, det har vi gjort med båda våra barn.

Så antingen testar ni att lägga honom två timmar senare eller så minskar ni dagsömnen.
  • Maddi
    Emelitos skrev 2015-06-22 21:02:25 följande:

Som jag skrev om du kunde LÄSA så kör vi INTE med några skrikmetoder! Så lär dig att läsa innan du bestämmer dig för att svara som att du vore moder Teresa. Du är en skam för såna här forum. Tror att du kan sitta och försöka rättfärdiga idiotiska kommentarer och försöka få folk att känna sig mindre bra som föräldrar. Du behöver hjälp i att lära dig i hur man beter sig. Du har ingen jävla aning om vad vi lever för liv

om din sambo går ut efter 15 minuter och låter barnet skrika, det kanske inte är en skrikmetod jag har fel tydligen..
  • Emelitos
    Maddi skrev 2015-06-22 21:22:28 följande:
    om din sambo går ut efter 15 minuter och låter barnet skrika, det kanske inte är en skrikmetod jag har fel tydligen..
    FÖR DET FÖRSTA så skrev jag att jag numera tar hand om nattningarna för att han går ut därifrån efter en kvart för att han ledsnar, vilket jag har förståelse för MEN när min sambo går ut därifrån så går han givetvis in igen direkt. Och det du inte vet, EFTERSOM du tar för givet att vi skiter i vårt barn, så går han ut ur rummet EFTER att han har förklarat och sagt "nu är det dags att sova älskling, det är ingen fara, mamma och pappa är här utanför, godnatt" sen går han ut, lämnar dörren halvöppen, och någon enstaka gång har vår son accepterat detta och somnat (!!) men oftast inte men då byter jag och min sambo och så går JAG in i stället eller HAN. SÅ NEJ vi kör inga förbannade skrikmetoder om det nu är så förbannat svårt för dig att fatta det!
  • phillipha

Att tänka på är att ljuset i våra smartphones är sk blått ljus vilket stör hjärnan framför allt hos bra. Kan räcka med fem minuters ljus för att störa sömnen i flera timmar. Så bäst är att inte lysa med telefonen plattor eller datorer bör barnen ska sova.

Om ni väntar en halvtimme längre innan ni lägger honom, tar med honom in i sängen (kanske er säng så kan ni bära över honom sen till hans) läser en bok, släcker och håller om samt kanske sjunger lite barnbasar.

Min minsta är 17månader och hon är en riktigt sprall i sängen. Dock samsover vi,hennes säng står bredvid min så vi ligger tillsammans. Men för oss funkar det att bestämt men inte hårt hålla fast henne i skedposition och sjunga samtidigt.

• Dijon

Ja så är det i perioder...här tar det en timma till en och en halv just nu att natta.

Vi ammar, sjunger och läser saga eller bara ligger tysta. Men hon är sprallig och behöver leka av sig innan oavsett hur trött hon är.

• Dijon

För övrigt verkar du inte så värst trevlig TS, sällan sett så otrevlig ton.

• Emelitos
    Dijon skrev 2015-06-23 10:56:00 följande:

För övrigt verkar du inte så värst trevlig TS, sällan sett så otrevlig ton.

Verkar JAG inte trevlig? Har du sett vad ovanstående skrev eller? Jag är riktigt trött på folk som tror att dom kan allt och vet bäst och sen har mage att påstå att vi inte ger trygghet till vårt barn genom skrikmetoder som vi INTE ens kör med. Då pallar inte jag.
  • tulip79

Jag (eller sambon) söver vår 18 månaders genom att ligga supernära i dubbelsängen. Jag nynnar "sov du lilla videung" tills hon somnar o flyttar därefter över henne till spjälsängen.

Svar på tråden Ge oss alla råd ni har!