• Humlan87

Är deta ett rimligt förskoleschema?

Min tvååring ska börja förskola till hösten. Vi har lagt hans schema 8-15.30 måndag till torsdag, han och jag är lediga på fredagar. Är det ett rimligt schema eller är det för långa dagar i början? Vilka tider har era tvååringar?

• Svar på tråden Är deta ett rimligt förskoleschema?
  • En blå giraff

Det låter väl bra att han får en ledig vardag i veckan. Hur mycket tid som är "lagom" är väl svårt att säga. Man är ju ofta styrd av att man måste jobba en viss tid också för ekonomins skull. 

Mina barn har haft ganska lite tid på förskolan i 2-årsåldern p.g.a. att både jag och pappan jobbade skift. Det var väl mest positivt men det var svårt för dem att komma in i verksamheten då de var där bara 2 ggr/vecka och/eller väldigt korta stunder. Yngsta sonen skrek och grät mycket vid lämning och det blev faktiskt mycket bättre då jag bytte jobb och han fick börja gå varje vardag istället. 

• mammalovis

Ja, det är ett rimligt schema. Jag antar att barnet dessutom sover bort en stund.

Min 2-åring går 7.30-16.30 må-to och till 14.30 på fredagar, då jag jobbar 90% med förtroendetid och sambon heltid. För henne går det ypperligt då hon sover bort 1-2 timmar. För 4,5-åringen som är vaken hela dagen är det tuffare och hon somnar enstaka dagar på vägen hem. Båda pratar mycket om sina kompisar på förskolan, så jag hyser ingen oro för att de inte trivs.

• mammalovis

Nu under 2 veckor jobbar jag i äldreomsorgen och då går vi omlott mer, så då blir det runt 15-25 timmar och mer hattigt, så det är skönt att de trivs, annars hade det nog varit jobbigt då det blir 1-2 eftermiddagar på 3,5-4,5 timmar och 1-3 dagar med ca 6-7 timmar.

Tuffast är det oftast för de barn som går lite och oregelbundet på förskolan, än de barn som har nästan samma tider varje dag. Så det finns både för- och nackdelar med att barnen har mycket tid med föräldrarna och lite på förskolan. Allt beror på individen vad som passar bäst. En del barn flyter bara med, andra har svårare för oregelbundenheten.

• Humlan87

Tack för ditt svar, jag tror att vi kanske får prova lite och se hur det funkar. Han kommer regelbundet vara ledig en extra dag i veckan när hans mormor är hemma. Ungefär en gång/månad skulle jag tro. Gör väl kanske inte så stor skillnad dock.

• Humlan87

Nu sover han ca 2 timmar mitt på dagen. Men det kanske de inte gör på förskolan?

• En blå giraff
    Humlan87 skrev 2015-06-22 21:22:51 följande:

Nu sover han ca 2 timmar mitt på dagen. Men det kanske de inte gör på förskolan?

Han borde väl få sova två timmar där om han behöver det. På mina barns fsk sov de ute i vagnar och det var individuellt hur länge barnen sov.
  • Sous
    Humlan87 skrev 2015-06-22 21:22:51 följande:

Jodå. De flesta i den åldern sover på dagen, så det är nog inga problem.

Min tvååring går 8.30-16, och det är ändå hyfsat korta dagar jämfört med många andra. Han verkar orka bra.
  • Margaux

Jag har en tvååring som gått ca ett år på dagis. Hon går 9-16,30 normalt. Hon sover 1-2 timmar på dagen och ska fortsätta med det en stund.
    Tycker 8-15,30 låter bra, kan man ta lite kortare dagar i början är kanske det bra. Mycket nytt och många intryck... 

• Humlan87

Ja, jag kan styra mina arbetstider ganska mycket själv så länge jag har föräldradagar kvar att komplettera lönebortfallet med så under hösten kan jag nog anpassa ganska mycket efter hans ork. Tack för era svar!

• isolande

Helt rimligt för en tvååring.

Vår son började vid 1,5 år och gick 9-15 första halvåret. När han blev 2 ökade vi till 8.30-16.30. Inga problem. Han är väldigt aktiv och social och gillar fart och fläkt så dagis passar honom bra. Vår stora tjej hade nog trivts bättre hemma i den åldern, men det kunde vi inte välja tyvärr....

• Erkki

Om ni har möjlighet hade jag valt ledig dag mitt i veckan så man får en paus men bara om. I övrigt ser tiderna helt ok ut.

• cosinus
    Erkki skrev 2015-06-23 10:37:33 följande:

Om ni har möjlighet hade jag valt ledig dag mitt i veckan så man får en paus men bara om. I övrigt ser tiderna helt ok ut.

Japp så har vi gjort när barnen varit små. Lediga onsdagar. Hur skönt som helst för de små att aldrig behöva orka mer än 2 dagar i rad på dagis. Det är mer vi vuxna som gillar tanken på långhelg :)
  • mammalovis

Fördelen med en ledig dag i mitten eller mot slutet av veckan är att man ofta kan få en vabdag mindre var min erfarenhet med första barnet.

• cosinus
    mammalovis skrev 2015-06-23 15:15:45 följande:

Fördelen med en ledig dag i mitten eller mot slutet av veckan är att man ofta kan få en vabdag mindre var min erfarenhet med första barnet.

Ja precis, ofta kan på-väg-att-bli-sjuk vända om de får vila en dag hemma i mitten.
  • Humlan87

Min lediga dag måste tyvärr ligga på fredagar för annars måste jag krångla till schemat med varannan onsdag och varannan fredag och då blir det kanske bara rörigt för min son? Han skulle i så fall bli hämtad kl 12 på de fredagar han var på förskolan eftersom min man slutar då. Då är väl risken stor att det blir hämtning mitt i vilan?

• Twinmom13

Mina tvååringar går 7.45-16.15 måndag - torsdag, Ledig fredagar.

Första ca halvåret dom började på dagis så gick dom 7.45-13.15 måndag - torsdag, ledig fredag.

Svar på tråden Är deta ett rimligt förskoleschema?