• Humlan87

Trygghet och mys

Hej! kom på en fråga till! Min son på två år har ingen snuttefilt eller gosedjur som han tyr sig till och myser med. Han vill alltid ha kroppskontakt för att somna eller trösta sig, hud mot hud ligger han helst och klappar på mig medan han somnar, samma när han är ledsen eller bara vill mysa. Bör jag "träna in" honom på något gosedjur eller snuttefilt istället, kommer det bli jobbigt för honom på förskolan annars när han väl börjar där? Hur gör man i så fall, han är i nuläget inte beredd att acceptera att jag smyger in ett gosedjur eller en filt mellan oss utan då slänger han bort den... vad tycker ni, ska jag låta honom hållas och njuta av att jag har en så gosig pojke och hoppas att det löser sig på förskolan eller aktivt försöka jobba på att hitta ett alternativ, tex en snutte?

• Svar på tråden Trygghet och mys
  • mammalovis

Alla barn vill ju inte ha något mjukisdjur, så det anser jag inte att du kan tvinga fram. Han får väl vänja sig vid hur det är på förskolan som alla andra barn. Inget barn har ju exakt samma rutiner hemma som förskolan kan ha med fler barn och det fungerar ju ändå.

• Alexi

Sonen har aldrig haft napp och snutte men vi hade med ett gosedjur som han gillade till förskolan och den sov han alltid med i början i vagnen. Så det kan ju skapa lite trygghet så med ett bekant gosedjur.

• Humlan87

Skönt att höra att det gått bra ändå för era små! Det är tredagarsinskolning på vår förskola och jag blir lite skärrad av det så jag oroar mig för det mesta, hönsmamma som jag är... Han är en trygg och glad pojke och jag vill så gärna att han ska få fortsätta vara det så jag funderar på alla möjliga strategier. kanske bäst att bara se hur det går, kan ju gå hur lätt som helst med övergången från hemmabarn till förskolebarn!

• Amanda84

Om förskolepersonalen märker att han behöver närhet när han är ledsen så kommer han att få det av dem, så den biten behöver du inte oroa dig för. Om de sover inomhus på förskolan så brukar det inte heller vara några problem att han får ligga närmast en fröken om det underlättar när han skall sova. Sover de ute i vagn blir det förstås svårare, men generellt sett så är vagnen en stor trygghet för de flesta förskolebarn (större trygghet än vad föräldrar ofta tror) eftersom det är en av de saker som är med hemifrån och är något man är van vid att sitta/ligga i.

Svar på tråden Trygghet och mys