• Lindasj

4 veckors bebis vill amma hela kvällen, endasom hjälper mot skrik och gråt

Min dotter är snart 4 veckor och för drygt en vecka sen ändrades hennes humör och hon är nu väldigt ledsen och skriker ofta. Det börjar ofta sen eftermiddag och fortsätter under kvällen tills hon somnar. Vi kan ibland lugna henne genom att bära omkring och vyssa henne men det går bara ett tag, hon vill helt enkelt bli ammad. Ammar henne så gott som hela kvällen. Känns däremot inte som hon äter hela tiden utan mer småsnuttar. Vi har testat napp men den tar hon inte. Är detta hennes sätt att bli tröstad och få den närhet hon vill ha eller är hon hungrig? Vi har svårt att veta om det kan bero på att hon har ont i magen. Om det är så att hon är hungrig känns det ju inte som att hon får i sig det hon ska eftersom hon ammas så länge och mycket?

Hon vill även ammas ofta på förmiddagen men tycker inte hon är lika ledsen då. Sen sover hon några timmar mitt på dagen och sen kör det igång.

Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på/ha några tips? :)

• Svar på tråden 4 veckors bebis vill amma hela kvällen, endasom hjälper mot skrik och gråt
  • Lindasj
    Isola80 skrev 2015-06-23 23:14:26 följande:

Men det gör hon väl? På dagarna?

Båda mina barn gnällde och snuttade mellan 19-23 från att de var en månad ca. Höll på ett tag men det går ju alltid över.

Ja det gör hon, visst lite kinkig då också och vill äta ofta men är ju klart hon måste få göra väsen av sig :)

Menade just hur hon är om eftermiddag/kvällarna och att man blir lite orolig när hon gråter.
  • lövet2
    Lindasj skrev 2015-06-23 23:03:58 följande:
    Det jag är fundersam över är om hon verkligen äter så mycket i och med att jag ofta tycker hon bara snuttar. Men förra veckan på BVC hade hon gått upp bra i vikt och vi ska dit igen på torsdag.

Tack för rådet, ska försöka med att pumpa ur istället för jag vill helst inte ge ersättning. Utpumpningen är mer för att ha om jag behöver iväg nångång, behöver "bara" lära henne ta flaskan :P
    De flesta av mina barn har hållit på och ätit 4-6 timmar varje kväll i perioder när de varit spädbarn. Jag lärde mig att amma i pass på 20-25 minuter och sedan fick pappan bära 5 minuter medan jag åt något, sträckte på mig, kanske t o m tog en snabb dusch. Sedan satte jag mig och ammade igen.
  • Lindasj
    lövet2 skrev 2015-06-23 23:38:55 följande:

De flesta av mina barn har hållit på och ätit 4-6 timmar varje kväll i perioder när de varit spädbarn. Jag lärde mig att amma i pass på 20-25 minuter och sedan fick pappan bära 5 minuter medan jag åt något, sträckte på mig, kanske t o m tog en snabb dusch. Sedan satte jag mig och ammade igen.

Okej. Hur var det under dagtid? Min tjej vaknar mellan 1 och 2 gånger per natt så jag får sova rätt bra :) Sen på morgonen/förmiddagen vill hon amma ofta igen och sen sover hon ofta några timmar efter lunch.
  • minerva123

Första 2 månaderna gör man inget annat än ammar, tycker jag. Många dagar kom jag inte ens utanför dörren. Sedan blir det lättare, bebisen blir effektivare och nu med min 4-månaders önskar jag nästan att han kunde amma lite längre än en kvart så jag fick sitta och vila lite (har en pigg 2-åring också). Så det blir lättare! Amning är ett heltidsjobb och mer i början.

• Lindasj
    minerva123 skrev 2015-06-24 11:58:21 följande:

Första 2 månaderna gör man inget annat än ammar, tycker jag. Många dagar kom jag inte ens utanför dörren. Sedan blir det lättare, bebisen blir effektivare och nu med min 4-månaders önskar jag nästan att han kunde amma lite längre än en kvart så jag fick sitta och vila lite (har en pigg 2-åring också). Så det blir lättare! Amning är ett heltidsjobb och mer i början.

Haha nej verkligen inte, allt kretsar kring amningen. Hinner jag duscha och äta något under dagen är jag nöjd. Äter hon inte vill hon gärna vara nära och bärsele är ingen favorit än så länge.
  • Dockan

Oh vad jag känner igen mig. Så var det mycket mellan 4-8 v. Jag satte mig med amningskudden så fick sonen ligga med bröstet i munnen. Ibland åt han, ibland snutta han och stundvis sov han. Vi har alltid ätit middag runt 18-19.,., vi fick helt ändra rutin. Vi åt senast 17 om vi ville äta ihop, blev det senare fick pappan gå runt med vrålarg son på övervåningen medan jag åt

Vi kollade på serier eller småpratade bara. Så blev rätt mysiga kvällar ändå.

Det är en kort och intensiv fas. Bebisen beställer mer mat och så länge hen går upp behöver du inte oroa dig.

• septemberbarn08

Min tremånadersbebis är likadan, äter hela kvällarna. Visst är det jobbigt men jag försöker se till att ha fika i soffan så jag är redo;)

Istället för att se det som att hon aldrig är nöjd annat än vid bröstet så försöker jag se det som att guuud så bra att hon är nöjd och trygg hos mig. Det känns helt fantastiskt att jag kan ge henne den närheten, tryggheten, värmen son gör att det är det enda stället hon vill vara på:)

• minerva123
    septemberbarn08 skrev 2015-06-29 20:47:55 följande:

Min tremånadersbebis är likadan, äter hela kvällarna. Visst är det jobbigt men jag försöker se till att ha fika i soffan så jag är redo;)

Istället för att se det som att hon aldrig är nöjd annat än vid bröstet så försöker jag se det som att guuud så bra att hon är nöjd och trygg hos mig. Det känns helt fantastiskt att jag kan ge henne den närheten, tryggheten, värmen son gör att det är det enda stället hon vill vara på:)

Ja, så försökte jag också tänka! Plus att vi faktiskt hade något (dvs bröstet) som funkade mot skrik och ledsenhet 99 gånger av 100. Jag tänkte ofta på föräldrar vars kolikbarn bara skriker och skriker otröstligt ibland i flera timmar. I perspektiv till det var soffsittandet med en nöjd snuttbebis inte så illa...
  • septemberbarn08
    minerva123 skrev 2015-06-29 21:53:02 följande:

Ja, så försökte jag också tänka! Plus att vi faktiskt hade något (dvs bröstet) som funkade mot skrik och ledsenhet 99 gånger av 100. Jag tänkte ofta på föräldrar vars kolikbarn bara skriker och skriker otröstligt ibland i flera timmar. I perspektiv till det var soffsittandet med en nöjd snuttbebis inte så illa...

Våran äldre dotter hade kolik och det var verkligen INGET som hjälpte. Spelade ingen roll hur mycket vi bar och vaggade, hon skrek sig blå ändå. Så för mig är det rena drömmen att ha ett barn som är såhär nöjd bara av att få ligga i min famn och snutta. Visst kan jag känna mig låst men vadå, hon är ju nöjd! :)
  • Lindasj

Det har ni ju verkligen rätt i :) Så länge bebis mår bra är det väl bara amma på och inte tänka på orsaken till varför. Kanske är hon hungrig, kanske inte. Vill hon bara snutta och känner sig trygg och nöjd är ju det bra. Hon beter sig rätt lika på dagarna också men får hon amma ofta då också är hon nöjd.

• En blå giraff
    Lindasj skrev 2015-06-30 05:38:13 följande:

Det har ni ju verkligen rätt i :) Så länge bebis mår bra är det väl bara amma på och inte tänka på orsaken till varför. Kanske är hon hungrig, kanske inte. Vill hon bara snutta och känner sig trygg och nöjd är ju det bra. Hon beter sig rätt lika på dagarna också men får hon amma ofta då också är hon nöjd.

Ja det låter väl jättebra. Du får sikta in dig på att se alla avsnitt av någon serie ett tag. Kom ihåg att det kommer att gå över, hon kommer inte att vilja amma hela kvällarna mer än några månader alldeles nu i början.
  • Lindasj
    En blå giraff skrev 2015-06-30 07:06:16 följande:

Ja det låter väl jättebra. Du får sikta in dig på att se alla avsnitt av någon serie ett tag. Kom ihåg att det kommer att gå över, hon kommer inte att vilja amma hela kvällarna mer än några månader alldeles nu i början.

Precis. Det som känns lite jobbigt är att det är lite samma mönster på dagen även om det inte är lika ofta. Vill ju gärna kunna hitta på saker om dagarna men jag får göra det bästa av det. Vet ju nu hur hon fungerar så gäller bara att ha mycket amning med i planeringen :)
  • Moolie

De där amningsmaratonen känner nog de föesta av oss igen. Och det var nog lika mycket förvånande för oss alla som var förstagångsföräldrar.

Låt henne amma. Och så får pappa ta marktjänst. Jag gör inte speciellt mycnet om dagarna och min skrutta är 6 veckor gammal.

Till kvällarna får man ha letat upp ett gäng bra filmer på netflix och helt enkelt sätta sig ned. Det är en period och den går över så småningom. Tex jag gör bara detta en gång i mitt Liv och jag får helt enkelt offra min tid till detta. Min man sa en gång när hon sov "Gör nu vad du vill!". Men jag hade tappat bort mig själv i allt detta ammande och kunde bara komma på EN sak jag ville göra: ta en lång dusch!

Lev ditt Liv mitt på dagen och lev med barnet när hen vill ammas. :) Och bli hemma med dig. Jag har varit iväg en gång ensam utanför samhället jag bor i. Man blir väl lite rastlös. Men vi ör hemma i ett år, vi hinner hitta på saker nästa sommar också. ;)

Svar på tråden 4 veckors bebis vill amma hela kvällen, endasom hjälper mot skrik och gråt