• Anonym (Hetty)

Varför lånar alla till allt numera?

Ja, det är klart att alla inte lånar till allt, men det verkar ganska vanligt att folk tar krediter för konsumtion numera. Man lånar till resan, köper telefonen på avbetalning mm. Förr var låna något man aktade sig för och ockrare var inte väl sedda i samhället.

Varför måste man köpa nu för att betala mer sen istället för att spara först?

Jag såg "Låna för livet" på UR Play. Där finns en familj som i början på allvar tänkte låna 100 000:- för en resa till Afrika för hela familjen (50-årsresa). Kvinnan i familjen ville inte spara till resan. Hon ville inte snåla och ha tråkigt ett år för att ha kul i två veckor. Nähä, men att strunta i att spara, leva loppan i två veckor och sedan få leva snålt och "tråkigt" i mer än ett år efteråt (räntan gör ju att det blir dyrare) är OK då eller? Som tur är tog de sitt förnuft till fånga efter den ekonomiska guidning de fick och de bestämde sig för att spara till resan.

Jag har alltid köpt TV, mobiltelefon osv kontant. Jag tycker att det känns skönt att jag faktiskt äger de sakerna till 100%.

Skuldsatta kostar samhället 200 miljarder kan man läsa i DN. Överskuldsättningen utgör ett gigantiskt svart hål i rikets finanser: www.dn.se/ekonomi/skuldsatta-kostar-samhallet-over-200-miljarder/

• Svar på tråden Varför lånar alla till allt numera?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-24 15:11:20 följande:

Det är inget fel att köpa på avbetalning för att göra en resa med sina barn om man kan betala av detta i rimlig tid räntan blir inte så stor dessutom blir skatten reducerad genom ränteavdragen.

Men vad är rimlig tid då? För om man inte tycker att det är rimligt att spara i ett år eller mer för att ha råd med resan borde det ju inte heller vara rimligt att betala av den i ett år eller mer. Resan blir ju inte billigare för att man betalar den i efterhand.
  • Steven01

Det som stör mig är att det inte spelar någon roll verkar det som. Jag som aldrig lånar utan gnetar på och spar har det inte ett skit bättre än familjen sms-lån. Man trodde i sin enfald att det på nåt sätt skulle vara bättre att inte låna till allt men där hade man fel. Dessa personer som aldrig har sparat ens till en ny TV glider fram i livet utan problem med hög o fin levnadsstandard.

Ingen rättvis här således :(

• Anonym (Nej)
    Steven01 skrev 2015-06-24 15:21:32 följande:

Det som stör mig är att det inte spelar någon roll verkar det som. Jag som aldrig lånar utan gnetar på och spar har det inte ett skit bättre än familjen sms-lån. Man trodde i sin enfald att det på nåt sätt skulle vara bättre att inte låna till allt men där hade man fel. Dessa personer som aldrig har sparat ens till en ny TV glider fram i livet utan problem med hög o fin levnadsstandard.

Men när det gäller att få samt lägga om bolån måste det väl vara en nackdel att ha en massa avbetalningar och skit? Själv känner jag att det ger ro i själen att spara först så att man vet att man har råd med det man köper. Enda undantaget för mig är CSN och bostadslån samt i framtiden eventuellt billån.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Nej) skrev 2015-06-24 15:17:21 följande:
    Men vad är rimlig tid då? För om man inte tycker att det är rimligt att spara i ett år eller mer för att ha råd med resan borde det ju inte heller vara rimligt att betala av den i ett år eller mer. Resan blir ju inte billigare för att man betalar den i efterhand.
    Jag tycker inte att det spelar någon större roll om man avbetalar något eller om man sparar samma summa för att köpa något senare, huvudsaken är att man inte skaffar sig större kostnader än att man har råd. Att däremot köpa ny elektronik, nya kläder, nya möbler och heminredning på avbetalning för att man vill ha nytt men inte behöver tycker jag däremot inte att man ska. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-24 16:06:37 följande:

Jag tycker inte att det spelar någon större roll om man avbetalar något eller om man sparar samma summa för att köpa något senare, huvudsaken är att man inte skaffar sig större kostnader än att man har råd. Att däremot köpa ny elektronik, nya kläder, nya möbler och heminredning på avbetalning för att man vill ha nytt men inte behöver tycker jag däremot inte att man ska. 

Man "behöver" väl inte en resa heller, förutom i undantagsfall kanske om man ska hälsa på släkt. Men en nöjesresa behöver man ju inte så det är ju likvärdigt med kläder och möbler. Du påstod att det var väldigt svårt för lågavlönade att spara ihop till en resa så jag bara ifrågasätter hur det skulle vara lättare att betala efteråt än att spara före.
  • Anonym (hm..)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-24 14:43:54 följande:

Det lånades friskt förr också Tv köptes på hyrköp från Thorn, resor köptes med hjälp av resekonto.....
    Lågavlönade som vill göra en resa med sina barn kan behöva spara i 10 år för att få ihop till resan inte speciellt aktuellt så att åka på semester med Bamseklubb osv. när barnen går på gymnasiet...

Hur många kan spara ihop 100 000 kr per år med en normal inkomst?

Jag och mitt ex hade en månad inkomst på 22 tusen ihop förut och kunde spara 5-6 tusen i månaden så på ett år blev det ca 72000 plus att vi la undan det vi fick på skatten osv så nog går det allt.
  • Mascaraklumpar

Det är ju så himla smidigt att skaffa sig krediter nu för tiden. Jag beställde tex. kläder från ellos häromveckan för runt 3000, och när räkningen kom stod det något i stil med: "att betala: 100 kr" - de hade liksom redan delat upp beloppet åt mig över 60 månader utan att jag ansökt om det, och för mig som fattig student är det klart att det kändes ganska lockande att ha kvar de där 2900 kronorna den månaden istället för att betala in dem.

När det gäller mobiler så fattar folk inte att det är en form av avbetalning och att det blir dyrare i slutändan. "Men vadå, jag skulle ju ändå ha abonnemanget och jag fick med mobilen gratis" - öh, nej, du betalar 499 kr för ett abonnemang värt 99 kr, och eftersom du bundit dig på två år betalar du alltså 10 000 extra för din iphone som kostar 6 000 kontant.

Sen ibland kan det säkert vara smart att köpa på kredit. Säg att du har 10 000 på ett sparkonto och ska köpa en tv för samma summa. Tar du den då på RÄNTEFRI avbetalning så får du fortfarande ränta på dina egna pengar och således blir det ju faktiskt billigare.

Och så ibland kan det ju vara värt det trots att det ut en objektiv synvinkel inte är smart. Säg att en fattig familj köper en videokamera för att filma sitt oplanerade barns första år. De hade kunnat spara ihop till den och köpa den ett år senare, och genom att köpa den nu får de en extra kreditkostnad på 5000 - men då är frågan vad filmerna de annars inte kunnat spela in är värda för familjen. Det kan ju mycket väl vara mer än 5000.

• Steven01
    "Sen ibland kan det säkert vara smart att köpa på kredit. Säg att du har 10 000 på ett sparkonto och ska köpa en tv för samma summa. Tar du den då på RÄNTEFRI avbetalning så får du fortfarande ränta på dina egna pengar och således blir det ju faktiskt billigare."

Stämmer inte riktigt, även om butiken inte tar ut ränta tar dom ut avgifter som motsvarar en ränta så visst betalar du för krediten. Och att få ränta på dom pengarna låter sig inte heller göras så lätt då insättningsräntan oftast är låg eller tom noll nu på bankerna.
  • Haskel
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-24 14:43:54 följande:

Det lånades friskt förr också Tv köptes på hyrköp från Thorn, resor köptes med hjälp av resekonto.....
    Lågavlönade som vill göra en resa med sina barn kan behöva spara i 10 år för att få ihop till resan inte speciellt aktuellt så att åka på semester med Bamseklubb osv. när barnen går på gymnasiet...

Det är svårt att spara 100.000 kr på en normal inkomst, jag vet.

Men kan betala ett lån på 100.000, kan man också spara till det.
  • Mascaraklumpar
    Steven01 skrev 2015-06-24 18:15:12 följande:

"Sen ibland kan det säkert vara smart att köpa på kredit. Säg att du har 10 000 på ett sparkonto och ska köpa en tv för samma summa. Tar du den då på RÄNTEFRI avbetalning så får du fortfarande ränta på dina egna pengar och således blir det ju faktiskt billigare."

Stämmer inte riktigt, även om butiken inte tar ut ränta tar dom ut avgifter som motsvarar en ränta så visst betalar du för krediten. Och att få ränta på dom pengarna låter sig inte heller göras så lätt då insättningsräntan oftast är låg eller tom noll nu på bankerna.

Ja, jag funderade på om jag behövde förtydliga mig där, men sen bestämde jag mig för att det var tillräckligt att skriva ordet med versaler. Tydligen inte. Exempelvis mediamarkt erbjuder räntefritt i ordets rätta bemärkelse.
  • Anonym (anonym)
    Steven01 skrev 2015-06-24 18:15:12 följande:

Om man betalar av på den kortast tänkbara tiden så rör blir några hundra i avgifter och det kan i vissa lägen vara ett bra alternativ typ när något nödvändigt gått sönder som tvättmaskin, tv eller något annat.
  • eDantes
    Jag såg "Låna för livet" på UR Play. Där finns en familj som i början på allvar tänkte låna 100 000:- för en resa till Afrika för hela familjen (50-årsresa).

I återbesöket hos familjen får man reda på att de lånade till resan i alla fall. Dock inte 100%.

Jag sparade mellan 8-14000kr i månaden i tre år när jag hade en lön på mellan 22-24.000. Nu tjänar jag betydligt mer - och sparar mer.
  • Inte jag

Har en kompis som hela tiden spenderar pengar och köper via olika företag som hm, ellos och liknande. Hon har inga pengar och blir sur när pappan inte betalar hennes kredit och vill gärna göra roliga saker utan inkomst. När jag säger att hon kanske ska tänka på att Inter spendera så mycket pengar så säger hon att bara för att måste man inte få göra något roligt bara för att det saknas inkomst. Jag förstår varför hon har kronofogden efter sig

• Anonym (..)

Det som är skrämmande är att det är så lätt att låna pengar. En del av min dotters kompisar tog smslån så fort de fyllt 18 och fortfarande gick i skolan. Det slutade inte så bra kan jag säga. Ett annat exempel är när man beställer en resa. Jag bokade häromdagen en resa på 9000kr . Med stora röda bokstäver står det: Du kan välja avbetalning med 212kr i månaden... Va? När har man betalat av den? Om 20 år?!

• Anonym (Hetty)
    Anonym (Seg_deg) skrev 2015-06-24 14:35:14 följande:

Man lånade väl rätt friskt redan på 80-talet. Gissar att folk vill hålla kronofogden sysselsatt.

Avregleringen kom väl 1984.
  • Anonym (Hetty)
    Steven01 skrev 2015-06-24 15:21:32 följande:

Ballongen kommer att spricka.

En kollega till mig köpte ett fint hus i ett dyrt och fint område för en spottstyver för ett par år sedan. Huset såldes på exekutiv auktion.
  • Anonym (Hetty)
    Anonym (..) skrev 2015-06-24 23:43:37 följande:

Det som är skrämmande är att det är så lätt att låna pengar. En del av min dotters kompisar tog smslån så fort de fyllt 18 och fortfarande gick i skolan. Det slutade inte så bra kan jag säga. Ett annat exempel är när man beställer en resa. Jag bokade häromdagen en resa på 9000kr . Med stora röda bokstäver står det: Du kan välja avbetalning med 212kr i månaden... Va? När har man betalat av den? Om 20 år?!

Det där är nästan det värsta. Att unga och oerfarna människor kan dras in i lånefällor.
  • sportpappa

För många företag är det enda sättet att tjäna pengar eftersom priserna är så pressade och konkurrensen stenhård. De tar istället in pengarna på avgifter och räntor på avbetalningsplanerna.

Svar på tråden Varför lånar alla till allt numera?