Inlägg från: Anonym (Hetty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hetty)

Varför lånar alla till allt numera?

Ja, det är klart att alla inte lånar till allt, men det verkar ganska vanligt att folk tar krediter för konsumtion numera. Man lånar till resan, köper telefonen på avbetalning mm. Förr var låna något man aktade sig för och ockrare var inte väl sedda i samhället.

Varför måste man köpa nu för att betala mer sen istället för att spara först?

Jag såg "Låna för livet" på UR Play. Där finns en familj som i början på allvar tänkte låna 100 000:- för en resa till Afrika för hela familjen (50-årsresa). Kvinnan i familjen ville inte spara till resan. Hon ville inte snåla och ha tråkigt ett år för att ha kul i två veckor. Nähä, men att strunta i att spara, leva loppan i två veckor och sedan få leva snålt och "tråkigt" i mer än ett år efteråt (räntan gör ju att det blir dyrare) är OK då eller? Som tur är tog de sitt förnuft till fånga efter den ekonomiska guidning de fick och de bestämde sig för att spara till resan.

Jag har alltid köpt TV, mobiltelefon osv kontant. Jag tycker att det känns skönt att jag faktiskt äger de sakerna till 100%.

Skuldsatta kostar samhället 200 miljarder kan man läsa i DN. Överskuldsättningen utgör ett gigantiskt svart hål i rikets finanser: www.dn.se/ekonomi/skuldsatta-kostar-samhallet-over-200-miljarder/

• Svar på tråden Varför lånar alla till allt numera?
  • Anonym (Hetty)
    Anonym (Seg_deg) skrev 2015-06-24 14:35:14 följande:

Man lånade väl rätt friskt redan på 80-talet. Gissar att folk vill hålla kronofogden sysselsatt.

Avregleringen kom väl 1984.
  • Anonym (Hetty)
    Steven01 skrev 2015-06-24 15:21:32 följande:

Det som stör mig är att det inte spelar någon roll verkar det som. Jag som aldrig lånar utan gnetar på och spar har det inte ett skit bättre än familjen sms-lån. Man trodde i sin enfald att det på nåt sätt skulle vara bättre att inte låna till allt men där hade man fel. Dessa personer som aldrig har sparat ens till en ny TV glider fram i livet utan problem med hög o fin levnadsstandard.

Ingen rättvis här således :(

Ballongen kommer att spricka.

En kollega till mig köpte ett fint hus i ett dyrt och fint område för en spottstyver för ett par år sedan. Huset såldes på exekutiv auktion.
  • Anonym (Hetty)
    Anonym (..) skrev 2015-06-24 23:43:37 följande:

Det som är skrämmande är att det är så lätt att låna pengar. En del av min dotters kompisar tog smslån så fort de fyllt 18 och fortfarande gick i skolan. Det slutade inte så bra kan jag säga. Ett annat exempel är när man beställer en resa. Jag bokade häromdagen en resa på 9000kr . Med stora röda bokstäver står det: Du kan välja avbetalning med 212kr i månaden... Va? När har man betalat av den? Om 20 år?!

Det där är nästan det värsta. Att unga och oerfarna människor kan dras in i lånefällor.
Svar på tråden Varför lånar alla till allt numera?