• Anonym (...)

Bonusen hotade sin pappa!

Har länge sett tendenserna. Respektlösheten osv. MEN jag trodde faktiskt inte att han skulle sjunka så lågt. Min sambos son hotade sin pappa med stryk! under ett gräl, då bonusen inte gjort det bioföräldrarna krävt. Det är ingen tonåring utan en vuxen man på snart 21..

• Svar på tråden Bonusen hotade sin pappa!
  • Clever
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 22:47:08 följande:

Ja det verkar så.. Samtidigt kan jag tycka att en 21åring har ett eget ansvar för sitt beteende oavsett hur föräldrarna curlat..

Han vet ju inget annat. Har man aldrig lagat mat, tvättat kläder eller betalar räkningar - aldrig fått lov att ta ansvar efter förmåga, då är det inte så jävla lätt.

Det är svårare att lära en gammal hund att sitta.
  • Anonym (...)
    Clever skrev 2015-06-24 23:00:28 följande:
    Han vet ju inget annat. Har man aldrig lagat mat, tvättat kläder eller betalar räkningar - aldrig fått lov att ta ansvar efter förmåga, då är det inte så jävla lätt.

Nu syftade jag iofs på att man inte hotar sina föräldrar..
  • Anonym (m)

Kan droger vara inblandade? Isåfall kanske situationen var mer uppskakande än ett "vanligt" familjebråk.

• Kyrkby
    Anonym (wtf) skrev 2015-06-24 21:19:14 följande:
    Va fan, kallar du en vuxen person för bonusen och vad i hela helsicke kräver hans föräldrar av honom? Han är v u x e n och bestämmer själv över sitt liv.
    OM han nu skulle bo hemma och blev tillfrågad om att hjälpa till, har du funderat på det alternativet ?
    Förklara varför ett Bonusbarn inte kan kalas Bonus trots att han är fyllda 18 år....
  • Lavish

Då tycker jag han ska ut. Han är vuxen och det är försent att uppfostra honom, de förbättringar i hans beteende som nu kan inträffa måste komma inifrån, från hans eget initiativ. 

Han ska ut både för att det är orimligt och vansinnigt att låta en vuxen människa som hotar en med stryk att bo hemma hos en, oavsett vem det är. Men också för att han uppenbarligen inte uppskattar det han får från sin pappa, släng ut honom och lär honom att det inte är något man kan ta för givet att få bo hemma när man är vuxen. I längden lär det bara vara till hans fördel att lära sig att uppskatta det man har. 

• Kyrkby
    MrsBroderTuck skrev 2015-06-24 21:29:18 följande:

Vad är det för krav ni ställt på en vuxen människa? Oavsett om det är ens barn eller ej så har man ingen rätt att komma och ställa krav på en vuxen människa!

Om han bor hemma och det är anledningen till att föräldrarna ställt krav, så är det kanske på tiden att istället kräva att han flyttar ut, det är inte hälsosamt att bo hemma hos föräldrarna så länge, man måste lära sig att stå på egna ben och klara sig själv och ta eget ansvar! Och hur ska han kunna hitta en partner som accepterar att han bor hemma? Det är nog en dealbreaker för många, i alla fall för mig!

"Ingen rätt att ställa krav " det har du visst det, på en vuxen människa !
    Arbetsgivare, ens partner, ev barn, föräldrar, kamrater osv osv alla har rätt att ställa krav på dig som vuxen. Om inte så kan inte en relation, ett arbete, förhållande eller ett socialt liv fungera.
  • Kyrkby
    Anonym (wtf) skrev 2015-06-24 22:15:36 följande:
    "Regler för att bo hemma"? Är det något nytt som har tillkommit nu efter de senaste 21 åren? 

Är pappan beredd att sätta sin son på gatan?

Ord är ord.
    Skulle utan tvekan sätt mina barn på gatan efter det blivit vuxna, även innan, om dessa inte hade uppfört sig så vi båda var nöjda.
    Vad har barnen för rätt att bo hemma, jävlas, vara otrevliga och sedan hota med stryk ?
    Det är deras barndomshem men inte deras hem, det är mitt hem.
    Anpassa sig efter mina regler så är allt lugn, lyhörd för synpunkter, men jag som har sista ordet. Passar det inte, finns det gatan att fundera på livet .
  • Anonym (wtf)
    Kyrkby skrev 2015-06-25 13:13:18 följande:
    OM han nu skulle bo hemma och blev tillfrågad om att hjälpa till, har du funderat på det alternativet ?
    Förklara varför ett Bonusbarn inte kan kalas Bonus trots att han är fyllda 18 år....
    Ts skrev inget om det. Dessutom skrev hon att de kräver. Att han tar hand om sina egna saker är naturligt om man är vuxen.

Ts pratar om en ung man på 21 år, som har varit vuxen i 3 års tid.
  • Anonym (wtf)
    Kyrkby skrev 2015-06-25 13:19:15 följande:
    "Ingen rätt att ställa krav " det har du visst det, på en vuxen människa !
    Arbetsgivare, ens partner, ev barn, föräldrar, kamrater osv osv alla har rätt att ställa krav på dig som vuxen. Om inte så kan inte en relation, ett arbete, förhållande eller ett socialt liv fungera.
    Nej inte när det gäller relationer. I juridiska förhållanden kan man ställa krav.
  • Anonym (...)
    Anonym (wtf) skrev 2015-06-25 15:35:27 följande:
    Nej inte när det gäller relationer. I juridiska förhållanden kan man ställa krav.
    Vilken planet lever du på..?
  • Morran01
    Anonym (wtf) skrev 2015-06-25 15:35:27 följande:

Så man kan alltså uppföra sig hur man vill i en relation då? Om man inte får ställa krav?? Vilket lustigt resonemang.
  • Nenne666
    Clever skrev 2015-06-24 23:00:28 följande:

Han har fortfarande ett eget ansvar. Det spelar ingen roll om det inte finns någon fostran eller diagnos. Man får inte göra vad man vill för det.
  • Rixa
    Anonym (...) skrev 2015-06-24 21:38:38 följande:
    Hört talas om bostadsbristen..?
    Hört talas om andra kommuner..? 

Undrar som så många andra vad det är för krav som ställts?
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (Hmm)

Inte orkat läsa hela tråden men - vad gjorde pappan då??
    Skulle aldrig acceptera respektlöshet, inte ens från ett av mina barn!! ALDRIG!
    Och att hota någon med stryk!! Va?? Gör väl inte en civiliserad människa öht.
    En del förtjänar stryk o då får de det förr eller senare men.. näää

Svar på tråden Bonusen hotade sin pappa!