• independent

Skulle du hyra ut din stuga/ditt torp till nyanlända?

Sölvesborgs kommun ska efter sommaren besöka privata stug- och torpägare i syfte att försöka få dem att hjälpa till att ge nyanlända en bostad. Tanken är att man ska besöka 100 privatpersoner och man hoppas att kunna hitta minst 20 bostäder. 
    Detta fick mig att fundera på hur många som villiga att göra detta för att hjälpa till, skulle du kunna tänka dig det om det var din stugkommun som kom med frågan?
     Nämn även gärna vad du tycker om förslagen samt om du tror att Sölvesborg kommer att lyckas med att få ihop bostäder.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/unikt-projket-ger-nyanlanda-bostader

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du hyra ut din stuga/ditt torp till nyanlända?
  • Anonym (Z)

Herregud, vilka fördomsfulla människor som finns här! Har SD tagit över?

• HäckHäxan

Ja om jag inte hade behov av stället själv för att bo i så varför inte.

Har hyrt ut ett rum i min gamla bostad till en familj tidigare. funkade kalasbra!

Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Dr Love

Jag hör SDare oja sig över bostadsbristen för de stackars flyktingarna hela tiden och här kommer en lösning. Men då vill man ju förstås inte hjälpa. Eftersom man då skulle ha en anledning mindre att förespråka en minskad invandring. Vilket man vill ha av helt andra anledningar.

Det är det enda hyckleriet här.

• Flash Gordon
    puss skrev 2015-06-27 20:17:15 följande:
    barnsligt. helt i din stil.
    Nu blir jag nyfiken. Vilken del tycker du är barnslig?

Att stugägaren vill ha garantier (från någon som kan uppfylla garantierna) för att ev skador återställs?

Att stugägaren vill avgöra själv vem som får hyra stugan?

Att stugägaren vill ha bra betalt och tjäna på uthyrningen?

Är inte detta ganska normala grejer när någon hyr ut en stuga?

.

Eller menar du jämförelsen med vad politikerna är beredda att lägga ut på sitt eget boende i Visby. Varför är det bara de som kan hyra ut till politiker som ska kunna göra bra pengar?

I det allmänna pengaflödet kring denna fråga är hundra papp i månaden till stugägaren ingenting så låt stugägaren få en once-in-a-lifetime-chans att snabbt dra ihop en större summa.
  • Anonym (Lala)
    Anonym (SD väljare?) skrev 2015-06-26 23:15:09 följande:

Alla som har röstat Nej, hur röstade ni i valet i höstas? De som inte röstade på SD, röstade för att de skulle då komma hit. Då borde de väl få "öppna upp sitt hem" för dem?

Jag röstade inte på SD. Skulle inte kunna tänka mig att hyra ut heller. Men det har inget med att de är utländska att göra. Jag vill inte hyra ut alls. Jag behandlar alla likadant. Antingen vill man hyra ut eller inte. Spelar mig ingen roll vem jag hyr ut till om jag vill hyra ut så länge personen/personerna inte förstör min egendom.
    Jag betalar gärna skatt till invandring, till cancerforskning, skola, vård osv men för den sakens skull vill jag inte att cancervård/skola/invandring bedrivs i mitt hem. Det är två helt skilda saker.
  • Anonym (SD väljare?)
    Anonym (Lala) skrev 2015-06-28 09:59:52 följande:

Jag röstade inte på SD. Skulle inte kunna tänka mig att hyra ut heller. Men det har inget med att de är utländska att göra. Jag vill inte hyra ut alls. Jag behandlar alla likadant. Antingen vill man hyra ut eller inte. Spelar mig ingen roll vem jag hyr ut till om jag vill hyra ut så länge personen/personerna inte förstör min egendom.

Jag betalar gärna skatt till invandring, till cancerforskning, skola, vård osv men för den sakens skull vill jag inte att cancervård/skola/invandring bedrivs i mitt hem. Det är två helt skilda saker.

De som inte röstar på SD, röstar hit alla asylsökande. Man måste tänka längre än att säga ja till invandringen. i detta fallet, var ska alla bo? Det är redan bostadsbrist och vi bygger långt i från samma takt som invandringen ökar så någonstans lär de ju ta vägen?
  • Lavish

Ja, om jag inte själv hade tänkt använda den då. Skulle nog kunna tänka mig att ställa upp för lägre ersättning än jag annars krävt med, men däremot skulle jag vilja ha försäkring för kompensation om något blev förstört. 

• Zamira

Jag röstade nej, har en stuga som vi ägt i 15 år nu, aldrig sovit där, men skulle aldrig hyra ut den för det ändå.

Hemsk? Ja, men det är mitt val!

• Anonym (Nej svarade jag.)
    Dr Love skrev 2015-06-28 02:16:04 följande:

Jag hör SDare oja sig över bostadsbristen för de stackars flyktingarna hela tiden och här kommer en lösning. Men då vill man ju förstås inte hjälpa. Eftersom man då skulle ha en anledning mindre att förespråka en minskad invandring. Vilket man vill ha av helt andra anledningar.

Det är det enda hyckleriet här.

Ja, inte röstar jag på SD för att jag vill ha hit flyktingar egentligen men "ojar" mig över att det inte går pga bostadsbrist. Jag vill inte ha hit 100 000 nya människor årligen av många andra anledningar än brist på bostäder. sverige är för litet för att kunna ta emot så många människor på en gång helt enkelt och få det att fungera. Jag har inte den naiva synen på flyktingpolitiken som många andra inom 7klövern har. Och att döma av att SD får allt fler röster så är jag inte ensam om detta.
  • Anonym (uppland)

Absolut om dom betalar bra, den är i ganska dåligt skick och behöver renoveras så det är inte så noga med den.
    Men då vill jag ha bra betalt, minst 30 000 per månad. och ett kontrakt på minst 1 år.

• Snällasötarara

Inte en chans! Vill våra politiker ta in så pass många flyktingar får de lösa bostadsbristen med sina egna bostäder!!

• Anonym (mmm)
    Anonym (Lala) skrev 2015-06-28 09:59:52 följande:
    precis
  • Anonym (mmm)
    Tom Araya skrev 2017-01-07 16:26:39 följande:

Så här kan det gå...

De hyrde ut till nyanlända
    är det då din åsikt att det skulle vara riskfritt att hyra ut till svenskar?

tror ditt svar är nej
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (mmm) skrev 2017-02-05 14:37:08 följande:
    är det då din åsikt att det skulle vara riskfritt att hyra ut till svenskar?

tror ditt svar är nej
    Skillnaden är väl att det går att göra en kreditupplysning och se om det finns möjlighet att få ersättning för skador innan man hyr ut.
    En nyanländ har förmodligen inte några stora ekonomiska tillgångar vilket gör det svårt att få ersättning.

• fornminne

Nej, vi använder stugan själva, året om. (Inte hela tiden, men ofta på helgerna). Plus att vi inte skulle vilja ha främlingar där, plus att det verkar vara förenat med ganska stora risker om något får fel och kommunen / försäkringsbolaget inte tar ansvar.

Jag skulle egentligen gärna vilja hjälpa en eller flera nyanlända om jag hade möjlighet. Men pga det kaotiska läget (sen hösten 2015) och politikernas / kommunernas desperation, skulle jag inte lita på att allt sköttes ordentligt eller gick rätt till. Inte ens om jag hade en bostad som stod tom skulle det kännas bra. Tyvärr.

• Anonym (nja)

Nu har jag inget att hyra ut, men hade jag en tom bostad skulle jag definitivt kunna tänka mig att göra det. Men bara om jag fick ordentligt med cash samt alla papper var i ordning, att det sköttes korrekt och att kommunen står för eventuella skador osv.

• Anonym (.)

Nej. Att hyra ut till nyanlända från u-länder skulle jag aldrig göra. Jag hyrde ut förut, men då till en ensamstående ickerökare med god ekonomi och bra referenser.

Svar på tråden Skulle du hyra ut din stuga/ditt torp till nyanlända?