• independent

Skulle du hyra ut din stuga/ditt torp till nyanlända?

Sölvesborgs kommun ska efter sommaren besöka privata stug- och torpägare i syfte att försöka få dem att hjälpa till att ge nyanlända en bostad. Tanken är att man ska besöka 100 privatpersoner och man hoppas att kunna hitta minst 20 bostäder. 
    Detta fick mig att fundera på hur många som villiga att göra detta för att hjälpa till, skulle du kunna tänka dig det om det var din stugkommun som kom med frågan?
     Nämn även gärna vad du tycker om förslagen samt om du tror att Sölvesborg kommer att lyckas med att få ihop bostäder.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/unikt-projket-ger-nyanlanda-bostader

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du hyra ut din stuga/ditt torp till nyanlända?
  • Anonym (Ja!)

Det beror på..har ju själv invandrarebakgrund så vet att vi alla är olika och unika individer, oberoende av ursprung. De flesta beter sig ok, men inte alla människor gör det. Så det skulle vara om man fick någon typ av försäkran om att de sköter stugan väl och att man fick en bra personlig kontakt så man vet de är ok.

• Dr Love

Jättebra ide tycker jag. Undrar mest hur delaktig man skulle få vara själv eller om man i princip skulle lämna över sin fastighet till kommunen under den gällande perioden.

Självklart bör kommunen kompensera ifall något går sönder. Inga konstigheter.

• lövet2

Det beror på ersättningen och vilket ansvar kommunen tar om det blir skador. Sedan skulle jag nog personligen vilja vara med och se till att de nyanlända vet hur man använder elektricitet och så där, för det är Migrationsverket dåliga på att informera om.

• Anonym (Bonum)

Går själv i dessa tankar (bor dock inte i Sölvesborg så jag kommer nog inte att tillfrågas Glad). 

Men det kommer ju att kosta förstås. Åtminstone fyra gånger hyran på orten hade jag tagit (plus rejäl förskottsbetalning som säkerhet).

• sextiotalist

Vi använder den själv, mamma är där från tidiga våren till sena hösten, sedan stängs stugan (inte vinterbonad)

• Anonym (Nej)

Vad skulle man få för ersättning då? Skulle aldrig göra det utan en REJÄL ersättning, annars kan det fan vara.

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2015-06-26 13:51:15 följande:

Vi använder den själv, mamma är där från tidiga våren till sena hösten, sedan stängs stugan (inte vinterbonad)

Tillägger, vi har funderat men lagt ned, att hyra huset via etablerade uthyrare. Vi hyr inte huset till någon alls.
Svar på tråden Skulle du hyra ut din stuga/ditt torp till nyanlända?