• Denssan

Tänka framåt eller inte?

Fick precis en "utskällning" ifrån min partner då han tycker jag har köpmani och tycker jag tänker för långt fram i tiden. Hittade nämligen en overall till sonen till ett otroligt bra pris och tyckte det var klokt att köpa den nu istället för att vänta 3-4 månader och lägga 500k extra på en overall.
    Jag tänker ofta framåt och hittar jag vinterkläder på sommaren eller sommarkläder på vintern till bra priser så tycker jag självklart att man kan köpa det då, i min värld är jag bara ekonomisk!
    Vad tycker ni? Hur gör ni?

• Svar på tråden Tänka framåt eller inte?
  • Meebo

Jag gör likadant!
    Jag har till exempel födelsedagspresenter och julklappar klara för 4 personer redan och två av dem fyller inte år förrän i slutet av december/början på januari.

• daimstrut

Jag gör precis som dig! Det är ju det smartaste. Köper till och med vinterskor på rea inför nästa säsong. Nästan alltid har jag gissat rätt på storlek

• Alexi

Jag gör alltid så. När reorna är behöver man ju sällan mera kläder just då. Alltså köper jag kommande storlek. Brukar alltid köpa vinterskor ett år i förväg osv.

• fluu

Det är skitbra att köp på "fel" säsong. Jag kommer göra så när det här med storlekar inte längre kommer vara så osäkert. Själv köper jag till och med kläder som kommer passa flera år i framtiden. Det är jätteskönt att när man ska byta upp en storlek så behöver man inte köpa en helt ny garderob utan mycket finns redan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • linnéa001

Skulle nog resonera tvärt om. Hellre köpa lite dyrare än något som man inte ens vet om det kommer att passa. Dessutom ska man ha grejerna liggande i ett halvår och det gillar jag inte. Tycker att man måste vara överens om det är gemensamma pengar.

• Anonym (FlitigaLisa)

Jag tycker du är både ekonomisk och smart som gör sådär, man kan spara massor av pengar på att köpa "fel säsong". Så mycket att de där enstaka plaggen som blir fel storlek antagligen betalar sig ändå. Dessutom är det skönt att ha garderoben klar när vintern (eller sommaren) kommer, så att man slipper rusa ut och panikköpa overall/kängor eller vad det nu är.
    Panikköp brukar bli dyrare nästan alltid.

• Maddi

Du tänker ekonomiskt. Själv sparade vi in sammanlagt 2000 kr på 2 overaller, en storlek kan han ha om ett par år och jag är väldigt nöjd :)

• mammalovis

Jag älskar att passa på när det är rea eller andra bra rabatterbjudanden. Vinteroverall köps alltid när det är 25-30% rabatt. Jag har aldrig haft turen på rea i rätt storlek. Då jag har 2 flickor vet jag att overallerna kommer behövas. Inför vintern köpte jag i de 2 kommande storlekarna och den första användes först i slutet av vintern. Den enda storleken vi saknar är ev 92 till vintern, men det är osäkert vad kommande 2,5-åringen behöver. Just nu använder vi 80 o 86 på byxor, så kanske passar 86:an i vinter och vi kan köpa nästa på rea om det skulle behövas.  Än vet vi ju inte vad bebisen har för kön heller, så då går det kanske fixa så den passar båda.

T-shirts, klänningar och ibland t o m leggings är perfekt att fynda för 25-30 kr i de färger tösen gillar. Målet är att ha nästa storlek så gott som klar innan den behövs. Jag minns att jag fick panik när en av dotterns t-shirts inte gick över huvudet i storlek 92 och vi knappt hade några 98:or hemma då jag räknade med att hon skulle ha den storleken först när hon fyllde 3 år. De tröjorna blev betydligt dyrare även om jag tajmade in tag 3 betala för 2. Dock visade det sig senare att det bara var en t-shirt som var sådan, så jag hade haft panik i onödan ...

Så än så länge lönar det sig, det blir väl värre sedan när de blir mer modemedvetna och ska ha säsongens kläder. Jag försöker ha samma budget för kläder varje månad, ibland lite mer, andra lite mindre beroende på vad jag springer på.

Senast köpte jag ett gäng t-shirts och klänningar som dottern fick säga ja och nej till som hon kan ha om 2-3 år, då hon har första delen av nuvarande dubbelstorlek och vi köpte i nästa. Däremot har jag inte vågat köpa så mycket skor utan bara stövlar, då det är mer svårbedömt,

• En blå giraff

Jag gör åxå så men det gäller att verkligen tänka och köpa smart så det inte blir fel. Har hänt att jag har köpt någon overall som de inte kunnat ha för de växte ur den innan vintern t.ex. 

Vi har stort hus med mycket förvaring så jag kan absolut köpa jackor eller stövlar som är 1-2 storlekar för stort om jag hittar jättefint på rea.

• Anonym (med måtta)

Jag tänker gärna framåt men har lärt mig att köpa max 1 år framåt om det inte är rena baskläder, typ jeans. Åsikter om färger/mönster etc ändras, för att inte tala om kroppsform. Köpte ett par jättefina, gröna shorts till äldsta dottern (då 2,5 år och älskade grönt) hösten 2013, nu är hon 4 och utöver att hon älskar rosa/lila så har hon även smalnat av så mycket att shortsen är säkert 5-10 cm för stora i midjan.

Vi köper mycket på loppis och då tänker jag oftast 1 stl i förväg, max 2.

Svar på tråden Tänka framåt eller inte?