Snällspiken skrev 2015-06-26 23:20:19 följande:
telly: Andningslarmet hjälper ju på så sätt att du varnas och kan "återuppliva" ditt barn, jag har inte koll på exakt hur det funkar men jag antar att man kan "hjälpa" sitt barn att börja andas igen genom att lyfta upp det, eller åtminstone ringa ambulans. Sen tror jag kanske att risken för PSD är störst under de första sex månaderna, efter det kan nog de flesta bebisar vända sig till den position de trivs bäst att sova i. Vår grannes bebis dog ett dygn efter hemkomsten från BB, därav att vi själva valde att använda larm.
Att dom dör i PSD efter endast ett dygn är extremt ovanligt. Det är vanligast mellan 1-6mån. Kan ju vara någon annan anledning än psd. Fruktansvärt oavsett. :,(
Psd är vanligare bland pojkar och vanligare under vinterhalvåret. Inte alls lika vanligt på sommaren.
Det som minskar risken är.. Napp,sova på rygg,amning,luftigt i och svalt rummet(ej drag) där bebisen sover,egen säng,utesluta kudde till väldigt små bebisar,inte för mycket filtar och mjukdjur i bebisens säng. Håll det så "rent" i sängen som möjligt från onödiga saker.
Det som ökar risken är.. Rökning(under graviditeten och även efteråt) för varmt klädd/inbakad,sova på mage,samsova,filt över vagn/ansikte, under vintern brukar många bädda in bebisen för mycket så den kan ha svårt att röra armar och ben. Det ska man INTE göra. När bebisen är för orörlig ökar risken. Bebisen måste kunna röra sig även under vintern. Tänkt även på att när du går IN i tex affärer/köpcentrum att du KNÄPPER UPP även för bebisen. Tyvärr ser jag varje vinter små små bebisar ligga med alla vinterkläderna på sig även inomhus. Helt galet. Man ska helst ta av allt onödigt som overall,mössa,vantar och knäppa upp så mycket det går när man kommer in.
Andningslarm minskar INTE risken för PSD men den kan ge föräldrarna en varning och en chans att kanske hjälpa barnet att ands igen.
Dock har jag hört att man inte kan rädda ett barn från psd utan har det hänt finns det inget att göra.
MEN ibland kan bebisen ha andningsuppehåll pga andra anledningar som att hen tex legat med munnen och näsan i kudden vilket orsakat andningssvårigheter.
Larmet larmar även om barnet andas med för långa mellanrum. Det larm vi hade kände när sonen andades för sällan. Vilket är bra. Vi hade en del falsklarm när det hade glidit snett(vi hade ett sånt man sätter på blöjan) men även en gång där det larmade skarpt och jag fick peta och plocka med sonen i vad som kändes en som en EVIGHET(men som kanske var 30 sek) innan han äntligen svarade på min behandling och drog ett djupt andetag igen. Hade inte larmet larmat kanske vi inte hade vaknat och han hade kanske inte börjat andas normalt igen. Han var då 2mån gammal. Han är född i mars.
Slutar barnet andas helt ska man utföra HLR anpassat för spädbarn och man ska fortsätta med det enda tills ambulans är på plats.
Det tar endast 5 min utan syre för att ge hjärnan bestående skador. Redan efter 4min börjar det bli skador. Så det gäller att börja på en gång med HLR när man upptäcker att barnet inte andas.
Även om barnet inte visar några som helst livstecken under HLR ska man fortsätta ändå. Gäller även för vuxna som behöver HLR. Fortsätt tills ambulans är på plats. Detta även om det skulle ta fleratimmar(vilket det såklart inte gör) Det finns syre i blodet i kroppen och HLR håller det blodet i rörelse vilket kan rädda hjärnan och dom viktigaste organen under en ganska lång tid.