• Beat

Resa sent i graviditeten?

Jag undrar om det finns några som har erfarenhet av att resa utomlands sent i graviditeten. Efter vecka 35.

Jag kommer vara i vecka 36 när vi åker till Spanien i höst och i vecka 37 när vi åker hem.

Hur har det gått för er? Vad finns det att tänka på?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Resa sent i graviditeten?
  • Misscaswell

Litet tillägg. Jag skrev ju ovan att jag satt på flygplats och väntade på att få åka hem, och att det var sista dagen min försäkring gällde? Ja, jag kom inte hem den dagen. Flyget blev inställt. Jag satt alltså i ett dygn i USA med åttamånadersmage och helt oförsäkrad mot allt graviditetsrelaterat. Nu är jag hemma igen och inget hände, men det var INTE en rolig känsla. Man vet aldrig vad som händer, och särskilt när man är gravid är det mycket som står på spel.

• JA77
    Coccolina skrev 2015-07-23 08:59:25 följande:
    Suck... jaja men kom inte och tigg pengar på FB om barnet kommer tidigare än planerat.

Jag försökte inte vara spydig utan mig veterligen så är vecka 32 gränsen, men tex de flesta försäkringsbolag drar gränsen vid 28 (Kolla fallet med Charlie i Turkiet tex...) 

Skulle själv inte resa med flyg de sista tre månaderna i en graviditet. Barnent är för mycket värt. Resa kan man göra senare i livet...
    Olika bolag har olika gränser. 
    Misscaswell skrev 2015-07-23 09:29:14 följande:

Litet tillägg. Jag skrev ju ovan att jag satt på flygplats och väntade på att få åka hem, och att det var sista dagen min försäkring gällde? Ja, jag kom inte hem den dagen. Flyget blev inställt. Jag satt alltså i ett dygn i USA med åttamånadersmage och helt oförsäkrad mot allt graviditetsrelaterat. Nu är jag hemma igen och inget hände, men det var INTE en rolig känsla. Man vet aldrig vad som händer, och särskilt när man är gravid är det mycket som står på spel.

Bra inlägg!
  • IMHO
    Misscaswell skrev 2015-07-23 09:29:14 följande:

Vilken jobbig känsla när du ändå hade planerat. Skönt att du är hemma igen. Jag skulle varit på betald roadtrip genom USA just nu om jag inte varit gravid. Med 58 dagar kvar och en kalaskula som vobblar och ändrar konturer hela tiden är jag glad att jag tackade nej. Detta tillstånd är tyngre än jag förutspått och då är jag ändå relativt pigg verkar det som.
  • Mascaraklumpar

Okej, så kan någon sammanfatta vad som faktiskt gäller för resor inom europa? Att man inte får hemtransport av prematurer (varför man nu skulle vilja ha det när det gäller ett barn som är en vecka ifrån att vara fullgånget) är det som hittills framkommit i tråden så vitt jag sett. Men vad gäller för förlossningen, vården av barnet o.s.v.? 

• Klexane
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-23 18:19:46 följande:

Okej, så kan någon sammanfatta vad som faktiskt gäller för resor inom europa? Att man inte får hemtransport av prematurer (varför man nu skulle vilja ha det när det gäller ett barn som är en vecka ifrån att vara fullgånget) är det som hittills framkommit i tråden så vitt jag sett. Men vad gäller för förlossningen, vården av barnet o.s.v.? 

Inom EU så är det väl samma kostnad på vård som i Sverige iom det blåa EU-kortet. Men man får tänka på att alla länder i Europa inte är med i EU.
  • Mascaraklumpar
    Klexane skrev 2015-07-23 18:57:02 följande:
    Inom EU så är det väl samma kostnad på vård som i Sverige iom det blåa EU-kortet. Men man får tänka på att alla länder i Europa inte är med i EU.
    Oj, ja inom EU borde jag förstås ha skrivit. Men får alltså även barnet vård till samma kostnad, och finns det någon tidsgräns, med tanke på att flera i tråden tagit upp att man måste betala hemtransporten själv?
  • somek

europa.eu/youreurope/citizens/health/unplanned-healthcare/payments-reimbursements/index_sv.htm

Man har rätt till vård på de premisser som landets invånare har. Om exv spanjorerna betalar för vård av prematurt barn (eller att det täcks genom försäkringar) får en svensk betala samma summa. Att det är gratis i Sverige är irrelevant.

Sedan var väl frågan också vad som händer om planet behöver gå ner pga påbörjad förlossning. Sådan kostnad täcks väl normalt av försäkring (om det rör t ex sjukdom).

• Beat

Nu har jag läst vad alla skrivit och försökt ignorera vissa. MEN nu är det ändå ändrade planer som gäller för mig. Det blir inget Spanien i vecka 36/37 utan en vecka i Turkiet i vecka 31/32 istället.

Har pratat med alla försäkringsbolag som går i stort sett och har nu 3 försäkringar varav en räcker ändå till vecka 32 så på den fronten är jag lugn. + läkarintyg så det inte blir några problem på flygplatserna.

Jag kan bara säga att jag tycker familjen som födde för tidigt i Turkiet nu agerade väldigt korkat med tanke på att hon fött i vecka 28 tidigare. Alltså har hon i stort sett en riskgraviditet och då är det bara dumt.

Men en annan som har en felfri graviditet båda gångerna nu utan minsta bekymmer, jag känner inte så myclet oro om jag ska vara ärlig.

Nu kommer jag ta med mig mina stödstrumpor och åka till Turkiet och njuta i en hel vecka av sol och bad medans resten av sommaren regnar bort här i Sverige! :D

Kärlek ich respekt!

• Beat

Och angående att flyga sent så går det! SAS tex kan du flyga med tom vecka 38 med gilligt läkarintyg. Så att påstå att man inte får flyga någonstans efter vecka 32 eller vad det nu kan tänkas vara, stämmer inte alls. Det är olika från bolag till bolag men dom flesta bolag har iaf fram till vecka 36 med läkarintyg.

• Klexane
    Beat skrev 2015-07-30 23:17:36 följande:

Och angående att flyga sent så går det! SAS tex kan du flyga med tom vecka 38 med gilligt läkarintyg. Så att påstå att man inte får flyga någonstans efter vecka 32 eller vad det nu kan tänkas vara, stämmer inte alls. Det är olika från bolag till bolag men dom flesta bolag har iaf fram till vecka 36 med läkarintyg.

Sas tillåter en att flyga fram till 4 veckor innan BF, dvs v 36. Med tvillingar eller fler gäller 12 veckor före BF, dvs v 28. Står klart och tydligt på hemsidan.

Ska man flyga med mindre än fyra veckor krävs läkarintyg som ska skickas till de innan och godkännas av deras medicinska personal och resan får inte överstiga 4h. Från v 38 får man inte flyga.

Däremot är det svårt att få godkänd att flyga från v mellan v 36-38.
  • Klexane

För tvillingar med SAS kan man flyga frpn v 28 till v 32 med läkarintyg som skickas till dem innan resan och som de godkänner och resan får inte överstiga 4h.

• Beat
    Klexane skrev 2015-07-30 23:26:22 följande:

Sas tillåter en att flyga fram till 4 veckor innan BF, dvs v 36. Med tvillingar eller fler gäller 12 veckor före BF, dvs v 28. Står klart och tydligt på hemsidan.

Ska man flyga med mindre än fyra veckor krävs läkarintyg som ska skickas till de innan och godkännas av deras medicinska personal och resan får inte överstiga 4h. Från v 38 får man inte flyga.

Däremot är det svårt att få godkänd att flyga från v mellan v 36-38.

Jag har en kompis som är flygvärdinna på just SAS så jag vet verkligen deras regler haha! Och ja godkänner deras medical center att du får flyga så får du flyga fram till vecka 38 med läkarintyg såklart , som alla andra.

Jag utgår alltid från en "normalgraviditet" när jag pratar. Handlar det om tvillingar osv så är det väl självklart att det är andra regler som gäller.

Enligt min vän så lät det inte så svårt att få godkänt att flyga så sent sålänge du haft en okomplicerad graviditet och att inte resan överstiger 4 timmar. Men man kan ändå få en resa längre än 4 timmar godkänd också. Man måste bara ringa till Danmark och prata med dom. ;)
  • Klexane
    Beat skrev 2015-07-30 23:47:12 följande:

Jag har en kompis som är flygvärdinna på just SAS så jag vet verkligen deras regler haha! Och ja godkänner deras medical center att du får flyga så får du flyga fram till vecka 38 med läkarintyg såklart , som alla andra.

Jag utgår alltid från en "normalgraviditet" när jag pratar. Handlar det om tvillingar osv så är det väl självklart att det är andra regler som gäller.

Enligt min vän så lät det inte så svårt att få godkänt att flyga så sent sålänge du haft en okomplicerad graviditet och att inte resan överstiger 4 timmar. Men man kan ändå få en resa längre än 4 timmar godkänd också. Man måste bara ringa till Danmark och prata med dom. ;)

Du läste inte vad jag skrev.....

Nej, man godkänt en flygresa på mer än 4h. Och ja, det är svårt att få godkänt. Har själv jobbat inom SAS medical center så jag vet vad jag pratar om.
  • Beat

Från SAS:

"Från fyra till två veckor före beräknad förlossning - Du behöver fylla i ett särskilt formulär, som skickas till SAS. SAS Medical Department måste även godkänna din resa. Restiden får inte överstiga fyra timmar."

På intyget står det även såhär "NB! If expecting more than one baby or if travel time exceeds more than 4 hours please contact SAS Medical Sales for further instructions"

Så det är då inte helt kört att flyga bara för man går över vecka 28 eller 36 ;)

• Klexane
    Beat skrev 2015-07-30 23:52:55 följande:

Från SAS:

"Från fyra till två veckor före beräknad förlossning - Du behöver fylla i ett särskilt formulär, som skickas till SAS. SAS Medical Department måste även godkänna din resa. Restiden får inte överstiga fyra timmar."

På intyget står det även såhär "NB! If expecting more than one baby or if travel time exceeds more than 4 hours please contact SAS Medical Sales for further instructions"

Så det är då inte helt kört att flyga bara för man går över vecka 28 eller 36 ;)

Jo om man är gravid med tvillingar. ...
  • Beat

Pratar fortfarande inte om en tvillinggraviditet så lägg ner!

Svar på tråden Resa sent i graviditeten?