bila 150 mil med ettåring. tips tack
Hej!
Ska bila 150 mil med våran ettåring. Tips på hur vi underlättar resan önskas!
Förutom självklara saker som att stanna till ofta osv.
Hej!
Ska bila 150 mil med våran ettåring. Tips på hur vi underlättar resan önskas!
Förutom självklara saker som att stanna till ofta osv.
Oj, det var att ta sig vatten över huvudet. Åk på natten tror jag är det bästa. Starta vid läggdags och kör på.
I övrigt, en påse med många små och nya leksaker som man kan plocka upp allt eftersom. Små djur och annat.
Haha ja det kanske är lite magstarkt. Vi räknar dock att köra på fyra dagar och alltså drygt 30 mil/dag.
Tack för tips!
Haha ja det kanske är lite magstarkt. Vi räknar dock att köra på fyra dagar och alltså drygt 30 mil/dag.
Tack för tips!
Jag själv funderar på att köra 110 mil (maken kör isf) med en 2,5 åring och 1,5 åring samt att jag då kommer vara höggravid vid jul som resan i så fall blir av. Köra så snabbt som möjligt upp till mina föräldrar. Stanna där ca en vecka och sedan hem igen.
Och med det sagt - vi kommer inte köra nattetid.
Vi ska bila (med husvagn) från västkusten till värmdö om ett par veckor. Resan utan husvagn ligger på ca 6 timmar. En 2,5 åring och en 1 åring i bilen.
Våran plan är att förbereda allt så att vi kan åka tidigt på morgonen. Barnen vaknar normalt kl 8, vi tänker åka kl 6. Så upp med barnen vid 5, frukost. Packa in barn och gosedjur i bilen. Åka så långt som möjligt innan första pausen. Vi har koll på alla rastplatser längs vägen, så vi vet vart som funkar att stanna en längre stund. Låta barnen springa av sig rejält på första pausen. Sedan köra och pausa när det behövs. Men vi satsar på den "längsta" sträckan på morgonen.
Sen ser vi till att ladda ipad och bärbara datorer så att de kan få se på film om det behövs. Nu tittar mina små väldigt sällan på tv mer än någon halvtimma om dagen, så när det är tv igång så sitter det stilla och tittar ;). Förhoppningsvis borde detta fungera.....
Tänker även ha med lite spadar, hinkar och några stora flaskor vatten. Mina ungar leker slut på all sin energi på 30 minuter om det finns vatten att plaska med. Och 30minuters lek och ett klädbyte är det värt för att det ska ta en extra vila i bilen.
Jag själv funderar på att köra 110 mil (maken kör isf) med en 2,5 åring och 1,5 åring samt att jag då kommer vara höggravid vid jul som resan i så fall blir av. Köra så snabbt som möjligt upp till mina föräldrar. Stanna där ca en vecka och sedan hem igen.
30 mil om dagen är ju ingenting. Kommer gå jättebra. Kör efter lunch så sover hen mesta av tiden. Ha med böcker, favoritleksak, saft och små kex. En padda med nåt roligt på (Babblarna) är ett tips också.
Vi kommer att köra med husvagn och då vi även har fjällstuga ca 25 mil hemifrån som vi vintertid åker till nästan varje helg (25 mil fre 25 mil sön) så är detta ett barn som åkt en del bil i sina dagar hittills. Men visst håller jag starkt med om att det är värsta åldern!
Tack i övrigt för bra tips!
Har dvdspelare i bilen men tvivlar starkt att den underhåller mer än ngn kvart
Förresten de underbara babblarna, finns de bara på Youtube?
Tycker nog 2-årsåldern är värre. Vi körde 100 mil i sträck förra året och vår 2-åring sov 30 minuter av 14 timmar. Bättre när de är mindre och sover mer. Men det gick bra ändå. De är vana bilåkare våra barn med.
Vi ska köra 120 mil enkelväg i sommar. Vi kommer köra då hon vaknar vid 5 just efter frukost och sen se hur långt vi hinner. Oftast kör vi allt på 16 timmar. Vi är två som kör så vi turas om. En sitter fram och en bak med henne. Har åkt detta 3 gånger innan. iPad med filmer och musik hon gillar. Leksaker och böcker. Goda mellanmål och kex gör att det går enklare.
Brukar stanna var tredje timma och käka och byta blöja plus lite lek.
Vi har bilar en hel del sen hon kom till världen. Inga problem alls. Hon är 10 månader nu.
Förresten de underbara babblarna, finns de bara på Youtube?
Titta på WWW.babblarna.se så finns sagorna där.
Finns en app också med Babblarna. Bara till Apple om inte androiderna fått den nu också.