• T W

Vilken bil skulle du valt?

Vilken bil skulle ni valt? (Par utan barn, eventuellt barn längre fram)
    Ungefär samma bil, skillnaden är att Nr 2 är lite "värre"/dyrare och antalet dörrar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken bil skulle du valt?
  • Grande Rock

Definitivt tvådörrars, så mycket trevligare.
    Ska ni skaffa barn senare lär ni ändå behöva skaffa en rymligare bil för att få in barnvagn etc.

Born to lose, live to win!
  • T W
    Grande Rock skrev 2015-06-30 22:58:17 följande:

Definitivt tvådörrars, så mycket trevligare.
    Ska ni skaffa barn senare lär ni ändå behöva skaffa en rymligare bil för att få in barnvagn etc.

Tanken är att ha den här tills jag är typ 40, så nej, när det blir barn så är det bilen vi köper nu som vi ska ha...=/
  • Grande Rock
    T W skrev 2015-06-30 23:08:03 följande:
    Tanken är att ha den här tills jag är typ 40, så nej, när det blir barn så är det bilen vi köper nu som vi ska ha...=/
    Då anser jag att ni behöver fler alternativ. Ni letar i helt fel segment.
    Born to lose, live to win!
  • T W
    Grande Rock skrev 2015-06-30 23:18:09 följande:
    Då anser jag att ni behöver fler alternativ. Ni letar i helt fel segment.
    Han hävdar att det inte går att "få mer bil för pengarna". Någon mycket dyrare bil har vi inte råd med. Och han anser inte att det är några problem med barn i den bilen...
  • StevenDiese
    T W skrev 2015-06-30 23:35:11 följande:
    Han hävdar att det inte går att "få mer bil för pengarna". Någon mycket dyrare bil har vi inte råd med. Och han anser inte att det är några problem med barn i den bilen...
    Då har han aldrig suttit med en barnstol bakom sig. Benutrymmet lär försvinna helt i fram med en "steg2" stol..

Vore det inte för eventuella framtida barn så tycker jag 2 dörrar e nog.
  • alla har olika åsikter

4 dörrars. utöver det de andra har påpekat så Ska ni iväg och handla tex eller åka på semester eller något är allt mycket enklare att få in i bilen . Även om bil nr 2 är "värre " så får han fortfarande inte köra snabbare än vad skyltarna visar. Då är det enda det att dem accelererar snabbare. Vad är det för motor i respektive bil?

Hur gamla är ni? En 34 åring som kör snabbt för att impa är bara töntigt. ^^

T W skrev 2015-06-30 19:22:16 följande:

Vilken bil skulle ni valt? (Par utan barn, eventuellt barn längre fram)

Ungefär samma bil, skillnaden är att Nr 2 är lite "värre"/dyrare och antalet dörrar.

• alla har olika åsikter
    alla har olika åsikter skrev 2015-07-01 01:28:51 följande:

4 dörrars. utöver det de andra har påpekat så Ska ni iväg och handla tex eller åka på semester eller något är allt mycket enklare att få in i bilen . Även om bil nr 2 är "värre " så får han fortfarande inte köra snabbare än vad skyltarna visar. Då är det enda det att dem accelererar snabbare. Vad är det för motor i respektive bil?

Dessutom är det högre skatt och försäkring på "värre" bilar. Är det fiesta båda två?
  • T W
    StevenDiese skrev 2015-06-30 23:42:33 följande:
    Då har han aldrig suttit med en barnstol bakom sig. Benutrymmet lär försvinna helt i fram med en "steg2" stol..

Vore det inte för eventuella framtida barn så tycker jag 2 dörrar e nog.
    Då hamnar den antagligen bakom mig (jag är kortare) eller i framsätet (kan man sätta en sådan stol i mitten bak?) Det blir dock ingen skillnad oavsett vilken av bilarna vi köper eftersom själva bilarna i sig är likadana.. Hur djup är en sådan stol?

Med "värre" så menar han inte att han ska köra fort, utan han pratar om hur den känns att köra, väghållning i kurvor, tar kortare tid vid omkörningar osv...
    I nr 1 sitter (kopierat från hemsidan) en: "trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-bensinmotor" och den andra har en " 4-cylindrig 1,6-liters EcoBoost bensinmotor"
    alla har olika åsikter skrev 2015-07-01 01:38:48 följande:
    Dessutom är det högre skatt och försäkring på "värre" bilar. Är det fiesta båda två?
    Ja, det är en vanlig fiesta och en st.

• T W
    ITpappan skrev 2015-07-01 10:31:14 följande:

Jag hade valt nya Audi A4 Avant.

www.aftonbladet.se/bil/article21043464.ab

Jag skrev:
    T W skrev 2015-06-30 23:35:11 följande:
    Någon mycket dyrare bil har vi inte råd med.
    Bilen du länkar kostar från 300.000 kr, ST kostar från 185.000, det är enligt mig rätt stor skillnad..

• Fia 28
    T W skrev 2015-07-01 10:10:20 följande:
    Då hamnar den antagligen bakom mig (jag är kortare) eller i framsätet (kan man sätta en sådan stol i mitten bak?) Det blir dock ingen skillnad oavsett vilken av bilarna vi köper eftersom själva bilarna i sig är likadana.. Hur djup är en sådan stol?

Med "värre" så menar han inte att han ska köra fort, utan han pratar om hur den känns att köra, väghållning i kurvor, tar kortare tid vid omkörningar osv...
    I nr 1 sitter (kopierat från hemsidan) en: "trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-bensinmotor" och den andra har en " 4-cylindrig 1,6-liters EcoBoost bensinmotor"Ja, det är en vanlig fiesta och en st.

Alltså, föreställ dej en bakåtsvängd barnbilstol i baksätet. Det är ju sjukt osmidigt att lägga in ett barn i en sådan i en bil med bara två dörrar. Du ska alltså krypa in bakom framsätet och svinga barnet över stolen o sen fiffla med bältet i en konstig vinkel.
    Lägger du bilstolen i framsätet så ska du först in med ungen i framsätet och sen runt själv och krypa in bakom chauffören, för du slipper ju inte in på passagerarsidan om barnbilstolen är där. Har den dessutom airbag fram som inte går att koppla ur, så får du inte ens ha barnstolen framme.
  • T W
    Fia 28 skrev 2015-07-01 11:32:25 följande:
    Alltså, föreställ dej en bakåtsvängd barnbilstol i baksätet. Det är ju sjukt osmidigt att lägga in ett barn i en sådan i en bil med bara två dörrar. Du ska alltså krypa in bakom framsätet och svinga barnet över stolen o sen fiffla med bältet i en konstig vinkel.
    Lägger du bilstolen i framsätet så ska du först in med ungen i framsätet och sen runt själv och krypa in bakom chauffören, för du slipper ju inte in på passagerarsidan om barnbilstolen är där. Har den dessutom airbag fram som inte går att koppla ur, så får du inte ens ha barnstolen framme.
    Det kan jag tänka mig. Han hävdar dock att dörren är så stor att det inte blir något problem. Skulle det till slut bli den bilen ändå så får det bli han som krånglar med det där..
    Har man barnet fram så känner jag spontant att det blir dumt om den som kör först ska vänta på att barnet blir insatt och sedan vänta på att personen ska sätta sig bak.. så är det bättre om den personen sätter sig bak direkt medan den som ska köra får sätta in barnet. Men det är ju detaljer.
    Ska kolla upp hur det är med airbagen, det hade jag inte ens tänkt på.
  • Fia 28
    T W skrev 2015-07-02 15:21:26 följande:
    Det kan jag tänka mig. Han hävdar dock att dörren är så stor att det inte blir något problem. Skulle det till slut bli den bilen ändå så får det bli han som krånglar med det där..
    Har man barnet fram så känner jag spontant att det blir dumt om den som kör först ska vänta på att barnet blir insatt och sedan vänta på att personen ska sätta sig bak.. så är det bättre om den personen sätter sig bak direkt medan den som ska köra får sätta in barnet. Men det är ju detaljer.
    Ska kolla upp hur det är med airbagen, det hade jag inte ens tänkt på.
    Så länge bebisen ligger i babyskydd som man bara klickar fast i basen så går det säkert bra. Men sen när det blir en vanlig bakvänd stol så ska man alltså krypa in i bilen bakom framsätet, stå där på huk med ett barn i famnen, svinga in barnet uppifrån/från sidan och fiffla med säkerhetsbältena som är rätt svåra på såna stolar, sen svänga om o krypa ut igen. Jag skulle aldrig gå med på något sånt!

Har ni inga vänner med tvådörrarsbil så ni kan testa med någons barnstol bara för att få in i din snubbes huvud hur jäkla invecklat det blir?
Svar på tråden Vilken bil skulle du valt?