• EmiliaMeden91

Hur får jag min son att bli intresserad av att prata

Min son är 1 1/2 år nu och vill inte försöka prata, han har sagt mamma och pappa när han va runt nio månader å sa de ett tag, och även försökte lite andra ord som, babba, habba, osv. Men på senaste tiden verkar han inte ens vilja försöka längre.

Hur kan jag få han att visa intresse för att lära sig?

• Svar på tråden Hur får jag min son att bli intresserad av att prata
  • BigMami

Det kommer säkert när han själv är redo Han är ju fortfarande liten. Prat behöver inte heller vara ord med rent uttal. Det räcker att ni förstår vad han menar.

Läs t.ex böcker, sjung visor & ramsor m.m.

Använder han napp ofta så kan det hämma språket..

• Humlan87

Hej! Några tips:

Prata mycket med honom, sätt ord på allt ni ser och gör.

Pressa inte honom att prata. Fråga inte "vad heter det" "kan du säga mamma /pappa osv"

Uppmuntra honom att använda tecken och gester för att öva upp hans kommunikation. Läs om tecken som stöd till talet.

Lek med ljud, tuta i pappersrullar, gör pruttljud, klicka med tungan, alltså lek med ljud som inte är tal.

Övertolka de ljud han gör och låtsas att han säger de ord som passar i sammanhanget, tex om ni tittar i en bok om djur och han säger aaa så säger du just det, en katt är det (eller vilket djur det nu är ).

Sista tipset, oroa dig inte. Språket kommer i olika etapper och utvecklingen ser jätteolika ut från barn till barn.

• Flickan och kråkan

Barn är olika. Min äldsta sa 5 ord vid 23 månader. I den vevan började det släppa, men sen med talet. Inga som helst problem med språket som helhet. Knäckte läskoden i samband med att han fyllde 3 år. Gick hos logoped ett tag för att få ordning på hans bakre ljud (han kunde inte forma några bakre ljud förrän han var 5).

Mellanbarnet pratade i 6-7-ordsmeningar när han var 1,5 år. Han är idag en väldigt normal 6-åring som blir verbalt överkörd av sin 7-åriga storebror.

Yngsta har nyligen fyllt 2 år. Han säger mamma, pappa, ja, nej, lass (lax), namnam, tut (slut), jojo (yoghurt), aaaa (katt), dajdaj (potatis), damm, en/ett, is (hans äldre bröder åker konståkning så han är uppvuxen i ishallen) och jis (=ris). Många likheter med sin äldsta bror upplever vi....talmässigt.

Läsa och prata mycket. Och så kommer det när det kommer .

• frokena

Lugn, bara lugn! Talet kommer!

När vår son var 1,5 år sa han väldigt få ord. Med god vilja och lite fantasi kunde vi kanske få ihop fem ord. På 1,5-årskontrollen på BVC sa de att de gärna ville att vi skulle höra av oss när han skulle fylla 2 för att kontrollera om talet hade utvecklats. Det besöket har vi inte kommit iväg på men efter hans 2-årsdag så har det gått i en rasande fart! Nu är sonen 2,5 år och vi förstår (i stort sett) allt han säger, och han kan berätta vad han ser, känner och vill för oss.

Jag har även hört att många pojkar kan vara lite sena med att komma igång med talet, ni är inte ensamma Flört

• tulip79

Min dotter är precis 1,5 år o säger inte mycket. Det är mest aj, oj, mamma, ä dä (vad är det?), vov vov (hund) o bapp (napp). Storebror börjde prata långt innan han var ett år o pratar konstant nu (drygt 3,5 år). Men som sagt, alla barn är olika o behöver olika lång tid på sig att lära sig saker.

• Harvester

Ta det bara lugnt..

Min är 1år och 9 mån och säger bara mamma, pappa och krokodil (go-go-dii). Han gör dock väldigt mkt ljud säger "dääär" och "e de?" om det mesta, förstår merparten av vad man säger så jag känner mig inte orolig att han inte försöker säga mer.

BVC ville boka in extrabesök vid två år för att se att han kommit igång då de borde tydligen säga 8-10 ord vid 1,5 år och han sa då bara mamamam och papapa.. Känner mig dock inte stressad då tex min bror inte sa nåt förrän vid två års ålder men då istället sa hela meningar direkt... Det kommer när de känner för det..

• CatEyes

Va skönt att läsa allt ni har skrivit här. Min son fyller 2 om några veckor och säger väldigt få ord. BVC tjatar verkligen om att något kan vara fel och vill göra alla möjliga tester!
    De har till och med sagt att det är nog vi föräldrarna som inte läser för honom. Vi försöker men han är verkligen inte intresserad. Han går inte på förskolan heller (börjar i höst) det tyckte BVC att han skulle behövt för länge sen för språket. Nu kommer han vara "utanför" som hon sa för att han inte pratar!!

Är det värt att göra t ex hörseltester? Gå till en logoped?

• Maddi
    CatEyes skrev 2015-07-19 22:23:53 följande:

Va skönt att läsa allt ni har skrivit här. Min son fyller 2 om några veckor och säger väldigt få ord. BVC tjatar verkligen om att något kan vara fel och vill göra alla möjliga tester!

De har till och med sagt att det är nog vi föräldrarna som inte läser för honom. Vi försöker men han är verkligen inte intresserad. Han går inte på förskolan heller (börjar i höst) det tyckte BVC att han skulle behövt för länge sen för språket. Nu kommer han vara "utanför" som hon sa för att han inte pratar!!

Våran är 2,6 börjar förskola i augusti. Han pratar inte heller mer än mamma, babba och i ett par veckor "di dä" eller "dä". Han har vätska i öronen och kommer få rör, hoppas att talet kommer då. Dom gjorde ett test på honom och uppfattade att han hör sämre förhoppningsvis beror de just på vatten.

Så ja, det är värt att kolla upp om han hör dåligt. Om han inte gör de så kan ju de kännas skönt att veta och stt talet troligtvis snart är på gång.
  • Alexi
    CatEyes skrev 2015-07-19 22:23:53 följande:

Förstår han? Dvs om ni ber honom hämta saker osv, förstår han vad ni menar då? Eller om ni säger var är flygplanet, tittar han upp i luften då, eller liknande frågor?

För det är ju en viktig början att de kan förstå ord.

Vår dotter började inte prata förrän vid närmre 2,5 år och hon har aldrig varit utanför pga det. Hur skulle ett barn kunna vara utanför i den åldern, barnen leker ju bara bredvid varandra ändå. Konstig bvc ni verkar ha.
  • CatEyes

Ja, han förstår nästan allt vi säger. Jag tycker ändå att han gör sig förstådd. T ex så kan han be om mer mat, han använder mycket gester, pekar. Han härmar olika ljud ( djur) men det känns som att han bara gör det när han känner sig bekväm.

Vi har barat träffat BVC tanten en gång och man kan väl säga att han inte kände sig speciellt bekväm med henne. Hon försökte leka med honom men han tittade bara på henne. Kan tillägga att vi pratar ett annat språk än svenska hemma så ja, han förstod inte vad hon sa så klart.
    Då börjar hon babbla om att han nog hör dåligt och att han verkar vara autist. Vi blev väldigt chokade eftersom hon inte ens känner honom. Han är jätte social, trivs mest med äldre barn och vuxna. Vi kan lätt lämna bort honom utan att han bryr sig om att vi inte är där. Han vill altid vara med där det händer saker.

Han är väldigt fysisk aktiv så det känns nästan som att han inte har tid för att prata. Han har gjort hörseltester innan och han hör, dock så hade han "för mycket" vax i ena örat sista gången. Jag har märkt att han är väldigt koncentrerad av t ex radio eller tv:n om den är på. Även om han är i ett annat rum så hör han om en låt tar slut (han klappar alltid händerna då) eller om han hör något ljud eller ord som är bekant så upprepar han det även om ljudet är väldigt lågt.

• Moolie

tecken som stöd lockar de flesta barn till språket! :)

Vissa (och det är ganska många) barn har tysta perioder där språket sedan tar ett MEGA skutt! Och det kan vara när de är 3-5/6 år. De lyssnar mer och pratar mindre. Så babbla du på! :)

Svar på tråden Hur får jag min son att bli intresserad av att prata