Nja, jag håller inte riktigt med.
När man slutar jobba är SGI:n skyddad 3 månader, en särskild 3-månadersregel. Så det står inte och faller på enstaka dagar, om man går från jobb alltså (andra regler om man går från en SGI-skyddad period, då stämmer det att det inte får finnas en enda dags klapp).
Studier som pågår flera år är SGI-skyddande, även under sommaren. Så länge de förväntas pågå.
För att studierna ska vara SGI-skyddande behöver du antingen ha csn-bidrag, eller att studierna räknas som inom ditt eget yrkesområde.
Eftersom du jobbat minst 6 månader så har du en SGI (SjukpenningGrundande Inkomst), den ligger till grund för tex sjukpenning och föräldrapenning. Den kommer du behålla så länge du skyddar den (tex genom att plugga). Om jag förstår dig rätt tänker du fortsätta jobba lite under studietiden, då kommer du dessutom få en studietids-SGI som egentligen bara gäller om du blir sjuk under studietiden och inte kan jobba en planerad helg. Din vanliga (nuvarande) SGI får du tillbaks så fort du slutar studera, tex för att vara föräldraledig.
Och då kommer du att få föräldrapenning beräknad på den. Hur hög föräldrapenningen blir beror på hur många dagar/vecka du ansöker om. För att få ca 80% av din lön så behöver du ta ut 7 dagar/vecka. Då tar dagarna slut ganska fort, så många försöker ta så få dagar som möjligt under barnets första år.
Roxwell skrev 2015-07-03 23:18:21 följande:
Måste man vara anställd någonstans för att få föräldrapeng? Alltså måste jag stå kvar skriven hos butiken?
Här blir jag faktiskt lite tveksam. Jag tänker att för att ha rätt till en SGI så ska man ha jobb. Jag skulle säga att det är bäst att du står kvar som anställd, men som sagt: det här vet jag inte säkert.