• Anonym (Barnlover)

Skaffa "för många" barn? Var går gränsen tycker ni?

Hur många barn har ni och hur många barn anser ni är "för många"?

Jag själv har inga barn då jag är rätt ung, men i framtiden vill jag skaffa ca 5-6 barn. Men jag känner att många ser ner på folk som skaffat mer än 3 ungar, att det liksom skulle vara "white trash" att ha många barn?
    Jag älskar barn och känner inte riktigt att 3 barn är tillräckligt. Vill ha en stor familj. Och jag vill ju inte att folk ska se ner på oss och tro att vi skaffar barn pga någon specifik anledning (som mer barnbidrag eller något sånt). Men samtidigt ska man ju såklart inte bry sig om vad andra tycker.

Men vad tycker ni? Hur många barn är "för många", rent generellt? 

Bortse från inkomst och så, självklart är det inte den bästa idén att skaffa 6 barn ifall man inte har en egen inkomst och lever på bidrag.

• Svar på tråden Skaffa "för många" barn? Var går gränsen tycker ni?
  • Kim Possible

Jag tycker det är lite märkligt att ha inställningen redan från början att man vill ha väldigt många barn, innan man ens fått ett. Hur vet en att en kommer att tycka detsamma efter barn nr 1, liksom? 

När man kommer upp i tvåsiffrigt, då börjar jag undra vad som driver en, oftast brukar det vara en ren principsak, i de fall där det inte handlar om att mamman helt enkelt ser det som sin enda identitet. Religiösa skäl, man vill befolka jorden med "rätt" sorts människor? Kommer man från en kultur där det är hög status att ha många barn? Vill man hålla kvinnan bunden till sig (och hemmet)? Vill kvinnan själv inte arbeta, och kan inget annat än att vara hemmafru? Är det ett sätt att vara "viktig" och få känna att man klarar av _något_ iaf? 

Annars känner jag väl att visst, så länge man klarar av att försörja barnen själv och klarar att tillgodose alla de behov de har, kör på. Det bör väl dock, känner jag, ligga en genuin önskan om en ny individ i familjen i botten, inte bara "ännu en unge" vilken som. 

• Anonym (=)
    Kim Possible skrev 2015-07-05 19:41:38 följande:

Jag tycker det är lite märkligt att ha inställningen redan från början att man vill ha väldigt många barn, innan man ens fått ett. Hur vet en att en kommer att tycka detsamma efter barn nr 1, liksom? 

När man kommer upp i tvåsiffrigt, då börjar jag undra vad som driver en, oftast brukar det vara en ren principsak, i de fall där det inte handlar om att mamman helt enkelt ser det som sin enda identitet. Religiösa skäl, man vill befolka jorden med "rätt" sorts människor? Kommer man från en kultur där det är hög status att ha många barn? Vill man hålla kvinnan bunden till sig (och hemmet)? Vill kvinnan själv inte arbeta, och kan inget annat än att vara hemmafru? Är det ett sätt att vara "viktig" och få känna att man klarar av _något_ iaf? 

Annars känner jag väl att visst, så länge man klarar av att försörja barnen själv och klarar att tillgodose alla de behov de har, kör på. Det bör väl dock, känner jag, ligga en genuin önskan om en ny individ i familjen i botten, inte bara "ännu en unge" vilken som. 

Såg något program på TV för många år sedan om engelska familjer med många barn. En familj var katoliker, så inget skydd användes. Annars fick jag känslan att en del kvinnor såg mammarollen som den enda identiteten, att de skulle känna sig ej behövda om det inte fanns småbarn i huset. Tror dessutom det blir en fix idé att skaffa massor med barn hos vissa. Sedan kanske det blir lättare att fortsätta skaffa barn om man redan har 8 st och inte jobbat på ex antal år. Då kan man fortsätta gå hemma liksom.

Som sagt, bara min känsla när jag såg programmet. Finns ju lika många skäl som stora familjer.

• En blå giraff

Det är för många om man inte har råd att försörja barnen och ta hand om dem ordentligt. Varje barn behöver tid och kärlek. Och ju fler man har desto svårare att ge tiden. En kollega har växt upp med många syskon och hon uttrycker att hon aldrig känt sig sedd eller fått någon egen tid av föräldrarna, bara varit en i mängden. Och blir det så är det naturligtvis inte bra. Rent krasst om man har fem barn tror jag dels det krävs att man är hemma heltid och sedan inte har dem alltför tätt om man ska räcka till för alla.

• vampyria2
    En blå giraff skrev 2015-07-05 19:55:21 följande:

Det är för många om man inte har råd att försörja barnen och ta hand om dem ordentligt. Varje barn behöver tid och kärlek. Och ju fler man har desto svårare att ge tiden. En kollega har växt upp med många syskon och hon uttrycker att hon aldrig känt sig sedd eller fått någon egen tid av föräldrarna, bara varit en i mängden. Och blir det så är det naturligtvis inte bra. Rent krasst om man har fem barn tror jag dels det krävs att man är hemma heltid och sedan inte har dem alltför tätt om man ska räcka till för alla.

Min yngsta sons pappa och jag hade sju barn tillsammans och fem av dem bodde hos oss på heltid.
    Vi tänkte hela tiden på att umgås mycket med våra barn och att minst en gång i månaden göra något lite större med barnen en och en, typ ta en fika på stan, äta middag ute, gå på bio eller liknande, dessutom så åkte vi minst en gång om året i väg själva med varje barn just för att de aldrig skulle känna sig som att de inte var sedda eller hade egen tid...jag kan inte förstå mig på föräldrar som inte förstår hur viktigt såna saker är om man har bestämt att barnen ska få växa upp i en stor familj, jag vill aldrig behöva känna att mina barn har fått försumma något pga mina val, tycker att det är så tragiskt att inte alla föräldrar förstår hur viktigt såna saker är

Samtidigt så vet jag även många ensam barn som även de känner samma sak så jag tror att det mer handlar om föräldrarna än hur många barn man har,
  • Anonym (B)
    vampyria2 skrev 2015-07-06 00:09:06 följande:

Min yngsta sons pappa och jag hade sju barn tillsammans och fem av dem bodde hos oss på heltid.

Vi tänkte hela tiden på att umgås mycket med våra barn och att minst en gång i månaden göra något lite större med barnen en och en, typ ta en fika på stan, äta middag ute, gå på bio eller liknande, dessutom så åkte vi minst en gång om året i väg själva med varje barn just för att de aldrig skulle känna sig som att de inte var sedda eller hade egen tid...jag kan inte förstå mig på föräldrar som inte förstår hur viktigt såna saker är om man har bestämt att barnen ska få växa upp i en stor familj, jag vill aldrig behöva känna att mina barn har fått försumma något pga mina val, tycker att det är så tragiskt att inte alla föräldrar förstår hur viktigt såna saker är

Samtidigt så vet jag även många ensam barn som även de känner samma sak så jag tror att det mer handlar om föräldrarna än hur många barn man har,

Det låter ju som ett superbra upplägg. Då får dina barn lyckan i att ha många syskon men de blir också sedda :) men undrar en sak, åker ni alltså iväg varje år med ett barn åt gången? Typ du, din man och sen åker ni på fem resor varje sommar med ett barn åt gången? Sen om ni gör lite större grejer varje månad blir det ju också en del. Typ 5 biobesök varje månad... Eller missuppfattade jag dig? Tycker det är grymt starkt att kunna ta hand om så många barn!
  • MammAmma
    vampyria2 skrev 2015-07-06 00:09:06 följande:

Så har jag och barnens pappa också gjort de senaste åren, just för att alla barnen ska få egentid med mamma och pappa och få känna att de inte måste tävla om uppmärksamheten med syskonen.
  • vampyria2
    Anonym (B) skrev 2015-07-06 06:58:30 följande:
    Det låter ju som ett superbra upplägg. Då får dina barn lyckan i att ha många syskon men de blir också sedda :) men undrar en sak, åker ni alltså iväg varje år med ett barn åt gången? Typ du, din man och sen åker ni på fem resor varje sommar med ett barn åt gången? Sen om ni gör lite större grejer varje månad blir det ju också en del. Typ 5 biobesök varje månad... Eller missuppfattade jag dig? Tycker det är grymt starkt att kunna ta hand om så många barn!
    Oj nej jag skrev otydligt :p Jag hade tre döttrar innan vi träffades och han hade tre, vi tog våra egna barn och gjorde något med dem jag gjorde alltså något med mina töser och han med sina.

Naturligtvis så gjorde vi även saker med varandras barn ibland också men det var inget som vi planerade in utan det hände mer naturligt.

Vi drog i väg med våra egna barn min ea dotter älskade att åka finlandsfärja tex så det gjorde vi på minst en gång om året. Min äldsta gillade festivaler så det åkte vi i väg på.

Så vi åkte inte utomlands eller så utan på små resor inom sverige.

Ja det är skönt nu när barnen är vuxna att faktiskt alltid få höra hur de ser tillbaka på den här tiden med glädje och att de är glada över att ha fått en drös med bonussykon och sen en gemensam lillebror

Vi var jätte oroliga över att vi tog beslutet att föra samman dessa barn och tvinga dem leva med så många sysko, därför hade vi en plan på hur vi ville göra för att alla skulle känna sig sedda och värdefulla, det borde fler föräldrar ha tycker jag
  • Anonym (B)
    vampyria2 skrev 2015-07-07 21:05:54 följande:

Oj nej jag skrev otydligt :p Jag hade tre döttrar innan vi träffades och han hade tre, vi tog våra egna barn och gjorde något med dem jag gjorde alltså något med mina töser och han med sina.

Naturligtvis så gjorde vi även saker med varandras barn ibland också men det var inget som vi planerade in utan det hände mer naturligt.

Vi drog i väg med våra egna barn min ea dotter älskade att åka finlandsfärja tex så det gjorde vi på minst en gång om året. Min äldsta gillade festivaler så det åkte vi i väg på.

Så vi åkte inte utomlands eller så utan på små resor inom sverige.

Ja det är skönt nu när barnen är vuxna att faktiskt alltid få höra hur de ser tillbaka på den här tiden med glädje och att de är glada över att ha fått en drös med bonussykon och sen en gemensam lillebror

Vi var jätte oroliga över att vi tog beslutet att föra samman dessa barn och tvinga dem leva med så många sysko, därför hade vi en plan på hur vi ville göra för att alla skulle känna sig sedda och värdefulla, det borde fler föräldrar ha tycker jag

Okej :) då förstår jag! Du låter som en väldigt bra och älskvärd mamma!
  • vampyria2
    Anonym (B) skrev 2015-07-08 00:23:26 följande:
    Okej :) då förstår jag! Du låter som en väldigt bra och älskvärd mamma!
    Det tragiska är att jag tycker att det borde vara norm att folk tänker till hur de kan tillgodo se sina barn behov och inget som borde göra så att man betraktas som en bra mamma

Men det är ju alltid kul att höra att nån tycker det så tack
  • modsey
    vampyria2 skrev 2015-07-08 13:20:53 följande:

Det tragiska är att jag tycker att det borde vara norm att folk tänker till hur de kan tillgodo se sina barn behov och inget som borde göra så att man betraktas som en bra mamma

Men det är ju alltid kul att höra att nån tycker det så tack

Jag håller med ! Jag har resonerat som du och gjort egna saker regelbundet med barnen på tu man. Både i smått i vardagen som ett conditoribesök eller att se en film ihop o i bland lite större saker som en resa med bara ett barn. Har gjort och resonerat så både då jag bara hade två barn men änden nu med fyra stycken ????
  • USA111

Hur orkar man: Man måste ha bra tålamod. Har set tfamiljen annorlunda fy. Skrikigt skrikigt skrikigt. 

• Hjelm

Man har skaffat för många barn om man inte kan ge dem alla en bra och trygg tillvaro i form av ork och energi, tid och ekonomisk försörjning.

Det går inte att säga vad det innebär i antal barn. För vissa går den gränsen redan vid ett och andra klarar utan problem av sju.

• Anonym (V)

Det varierar ju.. men jag tror det är väldigt få som klarar att ha 7-8 eller fler och faktiskt se till att varje barn får den tid och uppmärksamhet som de behöver. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Min pappa hade sju syskon, de var åtta barn. Fem pojkar och tre flickor.

Enligt pappa var det på vissa sätt härligt med en stor familj, men det blir ju så att de äldre får ta hand om de yngre. Föräldrarna har inte lika mycket tid för alla barn. Det är så det ser ut i stora familjer, och i barnrika kulturer är det ofta uppbyggt kring det, eller att mostrar eller fastrar eller mormödrar (bara kvinnor, sällan män) hjälps åt med barnen.

Så är det inte riktigt i dagens västerländska samhällen, och de flesta kvinnor vill inte längre ha den rollen. De flesta vill ha barn samt kan tänka sig att hjälpa till med släktingars eller vänners barn, men man vill inte ha ansvar för en hel flock. De flesta kvinnor förvärvsarbetar, många gör karriär osv. Precis som män.

Min farfar jobbade (hade egen firma med några anställda) och farmor var hemmafru. Det var ett annat samhälle då. Pappa och hans syskon föddes på 30- och 40-talet. Redan då anses åtta barn vara mycket för en svensk familj. Grannarna hade fyra barn. Det ansågs mer normalt enligt pappa.

Idag är 1-3 barn standard. Men har man råd, lust och tid med fler, varför inte?

• Anonym (Svarande)

Vet på nära håll en familj som har 8 barn födda tätt. 
    Det är barn som lever med familjen, aldrig har hemma kompisar och aldrig blir bortbjudna. Barnen som går i skolan har aldrig varit på restaurang, rest, åkt buss, varit på lekland, djurpark mm Det behöver man kanske inte men det blir väldigt udda när de växer upp bland andra barn där sådant är något alla andra gjort. Dåliga resultat i skolan, gör sällan läxor. Inga fritidsaktiviteter. 
    De är som en skock med ungar som hela tiden växer. 
    Tragiskt.

• Anonym (Föräldraansvar)

När man inte längre hinner eller orkar med sitt föräldraansvar. Haft vänner som fått sina studier lidande för att de behövt följa småsyskon till fotbollsträning, eller som själva fick sluta med sport för att istället ta med syskon på sport. Det tycker jag är oförlåtligt och oacceptabelt, skaffa inte fler barn än man hinner och mäktar med. Självklart kan livet komma mellan med sjukdom etc, men det kan aldrig vara acceptabelt att storasyskon ska vara den permanenta lösningen för småsyskons fritidsaktiviteter. det är föräldrarnas ansvar.

Svar på tråden Skaffa "för många" barn? Var går gränsen tycker ni?