ersättning förlossning vistelse
hej är där någon som vet om man får ersäning från försäkrings bolaget för försosnings vistelsen på sjukhus?
hej är där någon som vet om man får ersäning från försäkrings bolaget för försosnings vistelsen på sjukhus?
Varför ska du ha det? Det är ingen olycka och du ska inte hoppas att det händer ngt så du behöver ditt försäkringsbolag!!! Som pappa har du rätt till 10 pappadagar från Försäkringskassan. Det kostar att vara på förlossningen. En dygnsavgift för mamman som skiljer sig lite i landet. 100/dygn i Sthlm. Bor pappan kvar kostar det 500 kr/natt med helpension på det sjukhus jag valt.
Av vilken anledning skulle de lämna ersättning för sånt överhuvudtaget?
Nej det får man inte.
Man tar ut föräldradagar om man vill.
Ja det kan du få men beror på vad för försäkring du har. Jag har kunnat få det via Trygg Hansa och den försäkring jag har där, orkade dock aldrig söka. Var ett par hundralappar det hade rört sig om.
Beror lite på vad det är.. normal förlossning och hemgång - pappadagar/föräldrapenning. Händer det däremot ngt som gör att barnet behöver stanna för vård så finns det annat. Vår son hamnade tex en vecka på neonatal och då fick både jag och pappan ta ut VAB samtidigt med läkarens påskrift så vi kunde spara våra föräldradagar.
Jag är försäkrad hos Trygg Hansa och ja, jag fick ersättning för mina dygn på sjukhuset som mamma. Vad gäller pappan är jag dock tveksam, det är ju mamman som legat på sjukhus.
Ska tillägga att jag blev väldigt förvånad eftersom det är ganska självskrivet att man ligger på sjukhus när man fått barn. Det är ju inget ovanligt liksom.
Men det var självklart trevligt!
Detta var dock 2006, kan ju hända att villkoren förändrats sedan dess.
Vi hade trygg hands. Hamnade på neotalavdelningen och fick då runt 2000 pga det, baserat på hur många dagar vi va där. Men en helt normal förlossning utan komplikationer får man ingen ersättning för eftersom man inte är sjuk
Vi hade trygg hands. Hamnade på neotalavdelningen och fick då runt 2000 pga det, baserat på hur många dagar vi va där. Men en helt normal förlossning utan komplikationer får man ingen ersättning för eftersom man inte är sjuk
Utan självrisk?
Fick barn i år. Har Trygg Hansa personförsäkring, och där fick jag ersättning för sjukhusvård där man stannar över natten, och det gällde även BB-vistelse (typ 200:- / natt)
Jag fick också ersättning för mitt akutsnitt
Utan självrisk?
Jag fick ut ersättning för sjukhusvistelse via min sjukdom-olycksfallsförsäkring Trygg-Hansa. 250:-/dag, jag ringde bara kundservice och uppgav hur länge jag låg inne sen hade jag pengarna på kontot någon dag senare!
Ett bra tips är också Trygg-Hansas gravidförsäkring som även ger för akut snitt!
Onödiga spydigheter som även är felaktigt svar, från annasv1980.
Samt nedlåtande svar från Nyfikna72 inlägget direkt efter.
Tråkigt att för TS att se detta minuterna efter dennes inlägg där personen ställde en helt rimlig fråga där de 3 första svaren är felaktiga och/eller negativt inställda.
Ni som är sådana personer kan lägga av och lämna kommentarsfältet.
Svaren på frågan TS ställer är för övrigt besvarad av resterande medmänniskor i tråden.