• Anonym (Killen)

Varför pappagrupp där bara män får skriva?

Jag tycker det är fel väg att gå om man börjar ge grupper egna speciella rättigheter och avskilda sektioner. Ska inte alla ses som individer? 

Därför tycker jag det är fel att det finns en avskild del bara för män att diskutera på. 

• Svar på tråden Varför pappagrupp där bara män får skriva?
  • Anonym (:))
    Anonym (Precis) skrev 2015-07-08 16:10:34 följande:

[/quote]

[quote=75504377][quote-nick]Soe skrev 2015-07-08 13:10:22 följande:[/quote-nick]Men vad är d som är så fel med att pappor kanske vill dela lite familje/bebissnack med varandra. Som pappa har man ju förmodligen en helt annan upplevelse än den man får som kvinna med graviditer, förlossning, amning, hormonrubbningar och allt vad det är. Kom inte o säg att bebisprocessen ser likadan ut för kvinnor och män.

Precis!!! Håller med :) Kvinnor och män är olika och behöver prata med dom som är i samma sits :)
  • Dixie
    Anonym (Killen) skrev 2015-07-10 10:47:51 följande:

Tar inte lång tid att hitta lite olika. 
    Tyvärr så har inte nätet lika mycket för det är många som vill hålla sina rabatter lite hemliga. I verkligheten hittar man fler. 

Ok - att ta olika priser för män/kvinnor är ju helt fel - men att man har diskussionsgrupper för bara män/kvinnor har jag förståelse för - vi är inte exakt lika och vi förhåller oss inte till föräldrarollen exakt lika. Denna uppdelning ser jag bara som naturlig, precis som ensamstående, adoptivföräldrar, unga mammor etc har "egna" saker att diskutera! 
  • euro9

Jag håller med dig. Vi kan aldrig uppnå bättre kommunikation mellan könen om vi envisas med att segregera oss. Just pappagrupper är antagligen en protest över att kvinnorna dominerar vissa frågor totalt, och det finns säkert många exempel på det omvända.

Att man ens behöver skilja ut ett "kön" och placera i en egen grupp är bara samhällets misslyckande eller kanske en protest mot *viss* feminism.

• Anonym (Feminist)

Håller helt med! Feminism och jämställdhet handlar om att könet inte skall ha betydelse, istället för att förstärka könets betydelse som man gör med uppdelningarna du talar om.

• euro9

Jamen, om könet inte har betydelse gör det väl inget om dom med kuk kallar sig han och de med fitta kallar sig hon?

Om hudfärg inte har någon betydelse gör det väl ingenting om jag kallar mig vit ( då jag råkar vara det) och någon annan kallar sig svart?

Eller rödhårig, eller grönögd?

Det saknas praktisk realism i dagens debatt!!!!!!

Det blir bara en balansgång i PK-åsiktskorridoren av fega människor som vill försöka framstå som "bättre" än omgivningen, och är livrädda för att själva göra *fel*. Normala människor har tolerans och humor.....

Basta!!!

• Anonym (Feminist)
    euro9 skrev 2015-07-11 01:44:52 följande:

Jamen, om könet inte har betydelse gör det väl inget om dom med kuk kallar sig han och de med fitta kallar sig hon?

Om hudfärg inte har någon betydelse gör det väl ingenting om jag kallar mig vit ( då jag råkar vara det) och någon annan kallar sig svart?

Eller rödhårig, eller grönögd?

Det saknas praktisk realism i dagens debatt!!!!!!

Det blir bara en balansgång i PK-åsiktskorridoren av fega människor som vill försöka framstå som "bättre" än omgivningen, och är livrädda för att själva göra *fel*. Normala människor har tolerans och humor.....

Basta!!!

Det var inte mycket vettigt som kom ut av detta inlägg...
  • euro9

Då kanske jag måste vara lite tydligare.

Det finns en massa underliga krafter som vill tvinga oss att sudda ut de skillnader som varje intelligent människa kan se med egna ögon, nämligen att det finns män och kvinnor, svarta och vita och andra skillnader.

Dagens debatt handlar väldigt mycket om att dessa skillnader skall suddas ut i språket, för de "finns inte". Han och hon skall ersättas med hen. Man får inte säga neger, för då är man rasist, när ordet bara betyder "svart".

Min uppfattning är att vi skall anamma dem istället och verkligen "gilla olika" som vi faktiskt alltid har gjort.

Inga av dessa retoriska inlägg påverkar någonting alls, utan är bara ett fåtal pseudoinellektuellas interna diskussion.

Konstruktionen av olika grupper för att tillvarata dessa gruppers egenintressen visar på att vi flyttat tanken på jämställdhet från praktiken till retoriken, och de flesta könsbundna grupper uppstår därför att de inte anser att deras intressen tillgodoses av samhället, gällande korrekthet och tidsandan.

Alla försök att skapa "särgrupper", var sig det är pappa-grupper, mamma-grupper, feminister eller mans??grupper visar på att samhället misslyckats, och lösningen är enligt mitt förmenande INTE att odla dessa vidare, utan att försöka konsolidera samhället istället.

Efterssom människor ÄR olika , det finns kvinnor, män, svara , vita och så vidare, gäller det att fortsätta acceptera att det ÄR så, och inte ägna sitt liv till att segregera för att vinna fördel för kvinnor, män, svarta, vita etc.

• Anonym (Feminist)

Men vad är det som är så himla olika mellan könen?

• euro9

Väldigt lite enligt min uppfattning, några mindre detaljer som har att göra med fortplantningen, men som är viktiga att uppskatta eftersom livet och biologin ligger bakom.

Att det skulle finnas någon skillnad i förmåga, mänskliga rättigheter, intelligens eller annat motsätter i alla fall JAG mig, kanske någon mindre detalj som igen har att göra med människans förmåga att överleva, och som kanske är IRRELEVANT idag, men som handlade om liv eller död för 100.000 år sedan.

Om i grunden alla människor är "så" lika, varför ägnar vi oss då åt att förstärka segregation?

I sverige finns en gammal tradition av respekt för alla, som idag inte utnyttjas, då konfrontation är ett bättre sätt att sälja sig själv på "skillnad".

• Rutgers
    euro9 skrev 2015-07-11 02:39:52 följande:

Väldigt lite enligt min uppfattning, några mindre detaljer som har att göra med fortplantningen, men som är viktiga att uppskatta eftersom livet och biologin ligger bakom.

Är det inte halva poängen med familjeliv?

Hade det varit ett forum om målning av blomkrukor skulle jag också tycka det vore meninglöst att dela upp efter kön.

• euro9

Slutklämmen blir i alla fall:

Man uppnår ingenting genom att hävda att de *små* skillnader som *faktiskt* finns mellen människor inte existerar allas, utom att kanske bli programledare på TV4 eller får ett jobb på Aftonslasket.

Man är inte en bättre människa för att man kallar alla andra för nedsättande omdömen när de inte vill anamma en retorik som man själv uppfunnit för att sätta sig själv i en *högre* okränkbar ställning.

Bästa sättet att "bli någon" är antagligen att uppfinna ett förbjudet ord, och göra karriär på att de andra skall skämmas för att de är så *otroooligt* dåliga.

Världen roterar inte runt Södermalm ( som .f.ö. är ett trevligt ställe)

• sextiotalist

Jag ser inga problem med detta. Speciellt i ett forum som detta som domineras av kvinnor.

När jag läste på teknisk högskola så hade vi egna tjejgrupper. Innan jag började plugga så tyckte jag också det var löjligt, men uppskattade denna tjejbubbla i en annan så mansdominerad värld och kan mycket väl tänka mig att männen upplever samma sak på det här forumet

• Dixie

Generellt är det inte så stor skillnad, men nu pratar vi om bl.a. Att vara gravid, föda, amma etc - så självklart är det stor skillnad mellan könen på hur man upplever detta, precis som det är skillnad att få biologiska barn eller adoptera!

Anonym (Feminist) skrev 2015-07-11 02:29:28 följande:

Men vad är det som är så himla olika mellan könen?

Svar på tråden Varför pappagrupp där bara män får skriva?