• Anonym (Kattmamman)

Hon lämnar katterna ensamma i två veckor och åker på semester!!

Jag har en väninna som rest på semester i två veckor. Hennes katt har precis fått kattungar. Hon får hjälp av en vän som ska titta till katterna en gång varannan dag i övrigt är de ensamma.

Är det bara jag som tycker att det är oansvarigt att bara dra ifrån dem? ????

• Svar på tråden Hon lämnar katterna ensamma i två veckor och åker på semester!!
  • Anonym (I)
    Grande Rock skrev 2015-07-12 21:07:05 följande:
    Så om man har åsikter gällande lagstiftningen är man en idiot?

duktig idiot...
    Åsikter kan man mycket väl ha, men om man tror sig veta bättre än vad lagstiftarna gör som bygger sina beslut på utredningar som i sin tur bygger på vetenskap och beprövad forskning.
    Ja,då är man i mina ögon ganska korkad samt lider av hybris, men det är ju så, problemet med den korkade är att den inte inser sina begränsningar.
  • Grande Rock
    Anonym (I) skrev 2015-07-13 20:27:55 följande:
    Åsikter kan man mycket väl ha, men om man tror sig veta bättre än vad lagstiftarna gör som bygger sina beslut på utredningar som i sin tur bygger på vetenskap och beprövad forskning.
    Ja,då är man i mina ögon ganska korkad samt lider av hybris, men det är ju så, problemet med den korkade är att den inte inser sina begränsningar.
    det är i mina ögon ganska givet att den enskilda individen känner djuren i fråga bättre än vetenskapliga utredningar och forskare gör.
    Born to lose, live to win!
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 20:20:13 följande:

Jag har gjort det många gånger under utlandsresor. Det är inte vad jag tycker bäst om, men det funkar.
    Det kanske funkar för dig. Men många katter är kinkigare än så.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 20:20:13 följande:

De behöver nytt,friskt vatten VARJE dag. (Skulle du själv vilja dricka vatten som stått i 2 dygn?)

Jag är ingen katt.

De behöver mat varje dag. (En hona med diande ungar behöver mat och vatten för att hålla mjölkproduktionen igång. Det kan t om gå åt extra vatten när hon ger ungarna di))

Fullt möjligt att lägga fram torrfoder för flera dagar, samt extra skålar med vatten.

Samt att lådan måste göras ren varje dag. Alla katter vill inte gå på lådan om den inte är ren utan sätter sig någon annanstans istället. 

Men en del katter är helt ok med att gå trots att lådan är använd. En del har flera lådor. Sätter den sig någon annanstans är det knappast världens undergång för katten.

(Skulle du själv vilja gå på och sätta dig på en fullskiten toalett?)

Jag har gjort det många gånger under utlandsresor. Det är inte vad jag tycker bäst om, men det funkar.
    Sorry! Missade nästan hela inlägget då jag trodde det var mitt citerade svar.

Nej,du är ingen katt. Men du skulle alltså kunna tänka dig att dricka vatten som stått i 2 dygn?
    Det spelar ingen roll hur många skålar man ställer fram. Vattnet står ju lika länge för det.

Och ja,man kan ställa fram flera skålat med torrfoder.
    Men vad hjälper det om honan eller ungarna blir dåliga (vilket kan hända) och ingen kommer förrän efter ett dygn?

Nej,det kanske inte är världens undergång för katten om lådan är skitig.
    Men för den som har känt hur kattskit och kattkiss luktar så vet man att det inte luktar särskilt trevligt.
    Att då komma hem till den stanken efter en tids bortavistelse kan inte vara så trevligt.
    Har en väninna som råkat ut för detta och då kom ändå kattvakten dit varje dag.
    Hon hade dessutom flera lådor,men det hjälpte inte då kattvakten slarvade med att göra rent dem.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    molly50 skrev 2015-07-13 21:12:54 följande:

Nej,du är ingen katt. Men du skulle alltså kunna tänka dig att dricka vatten som stått i 2 dygn?
    Det spelar ingen roll hur många skålar man ställer fram. Vattnet står ju lika länge för det.

Men vad hjälper det om honan eller ungarna blir dåliga (vilket kan hända) och ingen kommer förrän efter ett dygn?

Men för den som har känt hur kattskit och kattkiss luktar så vet man att det inte luktar särskilt trevligt.
    Att då komma hem till den stanken efter en tids bortavistelse kan inte vara så trevligt.
    Hon hade dessutom flera lådor,men det hjälpte inte då kattvakten slarvade med att göra rent dem.
    En av katterna blev dessutom dålig i magen då kattvakten bestämde att katterna fick för lite mat,och fel mat,och gav dem mer och annan mat istället.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (s)
    molly50 skrev 2015-07-13 21:12:54 följande:

Nej, jag skulle inte dricka 2 dygn gammalt vatten, men mina katter gör det och föredrar det vattnet framför det färskaste.

Om djuren blir dåliga är det självklart tråkigt, men samtidigt är de "bara" djur. Djuren i skogen blir dåliga titt som tätt utan någon som ser till dem. Vissa tillfrisknar, andra dör. Min katt blev påkörd av en bil, men kom inte hem igen förrän efter 2 dygn. Jag tog honom till veterinären och omfattande operation krävdes. Sannolikheten för att en katt skall bli så sjuk att den avlider inom ett dygn just när kattvakten inte är där är nog ganska liten.

Personen som åker bort känner nog sina katter bra nog för att veta att hon inte kommer hem till en lägenhet som stinker. Din väninnas kattvakt slarvade, och det handlar ju om något helt annat. Då är ju bra tillsyn varannan dag mycket bättre än dålig tillsyn varje dag.
    molly50 skrev 2015-07-13 21:14:51 följande:
    En av katterna blev dessutom dålig i magen då kattvakten bestämde att katterna fick för lite mat,och fel mat,och gav dem mer och annan mat istället.
    Som sagt.... bra tillsyn varannan dag kan inte jämföras med dina exempel på dålig tillsyn. Där hade det ju inte hjälpt med kattvakt 5 gånger per dag, om den gör fel i alla fall.

• Anonym (I)
    Grande Rock skrev 2015-07-13 20:52:00 följande:
    det är i mina ögon ganska givet att den enskilda individen känner djuren i fråga bättre än vetenskapliga utredningar och forskare gör.
    Det kan man diskutera, även människor styrs av sina egomotiv.
    Det är lätt att förringa djurs behov för egen bekvämlighets skull, något vi sett prov på flera gånger i den här tråden.
    Dessutom är knappast lagar baserade på enskilda husdjur och att tro att just mitt husdjur kan stå som rollmodell för alla andra av samma art och därför utgå enbart ifrån sin egen begränsade erfarenhet när det gäller alla djur är både okunnigt och dumt.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 21:25:28 följande:
    Nej, jag skulle inte dricka 2 dygn gammalt vatten, men mina katter gör det och föredrar det vattnet framför det färskaste.

Om djuren blir dåliga är det självklart tråkigt, men samtidigt är de "bara" djur. Djuren i skogen blir dåliga titt som tätt utan någon som ser till dem. Vissa tillfrisknar, andra dör. Min katt blev påkörd av en bil, men kom inte hem igen förrän efter 2 dygn. Jag tog honom till veterinären och omfattande operation krävdes. Sannolikheten för att en katt skall bli så sjuk att den avlider inom ett dygn just när kattvakten inte är där är nog ganska liten.

Personen som åker bort känner nog sina katter bra nog för att veta att hon inte kommer hem till en lägenhet som stinker. Din väninnas kattvakt slarvade, och det handlar ju om något helt annat. Då är ju bra tillsyn varannan dag mycket bättre än dålig tillsyn varje dag.
    molly50 skrev 2015-07-13 21:14:51 följande:
    Som sagt.... bra tillsyn varannan dag kan inte jämföras med dina exempel på dålig tillsyn. Där hade det ju inte hjälpt med kattvakt 5 gånger per dag, om den gör fel i alla fall.

Men om du själv inte kan tänka dig att dricka 2 dygn gammalt vatten så borde du inte heller låta dina katter göra det.
    Är du verkligen säker på att de fördrar gammalt vatten eller om de bara dricker det för att det är det som står framme?

För dig är det kanske "bara" djur. Men föör andra kan det vara en familjemedlem.
    Och när en katthona just fått ungar så kan vad som helst hända och komplikationer kan uppstå eller någon av ungarna kan bli dålig.
    Ska de då behöva ligga och plågas i ett dygn för att ägaren bestämt att kattvakten bara behöver komma varannan dag?
    Och nej,jag tycker inte att det kan jämföras med vilda djur.
    De har inga ägare som kan ta ansvar för dem.

Min poäng med historien om min väninna och hennes kattvakt var att saker kan hända när man är bortrest.
    Likaväl som om man är hemma själv.
    Och djuren ska ses till 1-2 ggr per dag enligt lag,om man är bortrest.
    Är det dessutom en hona med nyfödda ungar så är det ännu viktigare att de får den tillsynen.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (s)
    molly50 skrev 2015-07-13 21:33:39 följande:
    Men om du själv inte kan tänka dig att dricka 2 dygn gammalt vatten så borde du inte heller låta dina katter göra det.
    Är du verkligen säker på att de fördrar gammalt vatten eller om de bara dricker det för att det är det som står framme?

För dig är det kanske "bara" djur. Men föör andra kan det vara en familjemedlem.
    Och när en katthona just fått ungar så kan vad som helst hända och komplikationer kan uppstå eller någon av ungarna kan bli dålig.
    Ska de då behöva ligga och plågas i ett dygn för att ägaren bestämt att kattvakten bara behöver komma varannan dag?

Min poäng med historien om min väninna och hennes kattvakt var att saker kan hända när man är bortrest.
    Är det dessutom en hona med nyfödda ungar så är det ännu viktigare att de får den tillsynen.
    Vi har helt enkelt olika åsikt i frågan.

Ja, jag är säker på att de föredrar det gamla vattnet. De får nytt vatten dagligen, men brukar rata det tills det blivit gammalt nog (har flera skålar som byts olika dagar). De älskar dessutom vatten utomhus som stått ett tag. Det är skillnad på djur och människor, skillnad på olika djurarter, och skillnad på individer. Man kan inte dra alla över en kam.
  • Grande Rock
    Anonym (I) skrev 2015-07-13 21:28:03 följande:
    Dessutom är knappast lagar baserade på enskilda husdjur 
    just dit jag ville komma.

Vem tror du känner TS fd kompis katter bäst?
  • Grande Rock
    molly50 skrev 2015-07-13 21:33:39 följande:

gammalt vatten? tror du verkligen vattnet mår bättre i vattenrören än i en skål?
  • Anonym (I)
    Grande Rock skrev 2015-07-13 21:42:27 följande:
    just dit jag ville komma.

Vem tror du känner TS fd kompis katter bäst?
    Fast då har du missat hela ursprunget till den här sidodiskussionen.
    Den när anonym kattvakt slår fast att hela djurskyddslagen är idiotisk, för det vet minsann hen..
    Det är vad jag pratar om, det har aldrig handlat om ts fd kompis katter eller några andra enskilda katter.
    Vi pratar om en lag som ska täcka alla djur i Sverige här. 
  • Grande Rock
    Anonym (I) skrev 2015-07-13 21:47:22 följande:
    Fast då har du missat hela ursprunget till den här sidodiskussionen.
    Den när anonym kattvakt slår fast att hela djurskyddslagen är idiotisk, för det vet minsann hen..
    Det är vad jag pratar om, det har aldrig handlat om ts fd kompis katter eller några andra enskilda katter.
    Vi pratar om en lag som ska täcka alla djur i Sverige här. 
    Jag håller med, det ska inte behöva fastslås i lag hur ofta katten ska ha tillsyn. Om djuret far illa eller inte ska inte jämföras mot ett tidsschema, det bör bedömmas på en helhetsbild.
  • Grande Rock
    Grande Rock skrev 2015-07-13 21:50:36 följande:
    Jag håller med, det ska inte behöva fastslås i lag hur ofta katten ska ha tillsyn. Om djuret far illa eller inte ska inte jämföras mot ett tidsschema, det bör bedömmas på en helhetsbild.
    I min okunskap är det också så jag tror det i praktiken fungerar när kontrollanterna kommer på besök.
  • molly50
    Anonym (s) skrev 2015-07-13 21:39:51 följande:
    Vi har helt enkelt olika åsikt i frågan.

Ja, jag är säker på att de föredrar det gamla vattnet. De får nytt vatten dagligen, men brukar rata det tills det blivit gammalt nog (har flera skålar som byts olika dagar). De älskar dessutom vatten utomhus som stått ett tag. Det är skillnad på djur och människor, skillnad på olika djurarter, och skillnad på individer. Man kan inte dra alla över en kam.
    Ja,det är nog lika bra att enas om att vara oeniga i den här frågan. Annars kan diskussionen bli hur lång som helst. 
    Grande Rock skrev 2015-07-13 21:44:03 följande:
    gammalt vatten? tror du verkligen vattnet mår bättre i vattenrören än i en skål?
    Jag tror i alla fall att vatten håller sig fräschare i rören än det gör om det får stå i en skål i flera dagar.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Kattmamman)

Hon är tydligen på hemgång nu. Har inte hört något än men vi får hoppas att alla katter lever.

• bishop
    Behöver du ett brådskande lån för att betala dina räkningar? Behöver du ett lån för att starta affärer? Behöver du ett lån för att köpa ett hus eller ett lån för att köpa en bil? Alla typer av lån du är intresserad av att kontakta oss idag på: bishopf21loan@gmail.com
    loan
Svar på tråden Hon lämnar katterna ensamma i två veckor och åker på semester!!