Anonym (s) skrev 2015-07-13 21:25:28 följande:
Nej, jag skulle inte dricka 2 dygn gammalt vatten, men mina katter gör det och föredrar det vattnet framför det färskaste.
Om djuren blir dåliga är det självklart tråkigt, men samtidigt är de "bara" djur. Djuren i skogen blir dåliga titt som tätt utan någon som ser till dem. Vissa tillfrisknar, andra dör. Min katt blev påkörd av en bil, men kom inte hem igen förrän efter 2 dygn. Jag tog honom till veterinären och omfattande operation krävdes. Sannolikheten för att en katt skall bli så sjuk att den avlider inom ett dygn just när kattvakten inte är där är nog ganska liten.
Personen som åker bort känner nog sina katter bra nog för att veta att hon inte kommer hem till en lägenhet som stinker. Din väninnas kattvakt slarvade, och det handlar ju om något helt annat. Då är ju bra tillsyn varannan dag mycket bättre än dålig tillsyn varje dag.
molly50 skrev 2015-07-13 21:14:51 följande:
En av katterna blev dessutom dålig i magen då kattvakten bestämde att katterna fick för lite mat,och fel mat,och gav dem mer och annan mat istället.
Som sagt.... bra tillsyn varannan dag kan inte jämföras med dina exempel på dålig tillsyn. Där hade det ju inte hjälpt med kattvakt 5 gånger per dag, om den gör fel i alla fall.
Men om du själv inte kan tänka dig att dricka 2 dygn gammalt vatten så borde du inte heller låta dina katter göra det.
Är du verkligen säker på att de fördrar gammalt vatten eller om de bara dricker det för att det är det som står framme?
För dig är det kanske "bara" djur. Men föör andra kan det vara en familjemedlem.
Och när en katthona just fått ungar så kan vad som helst hända och komplikationer kan uppstå eller någon av ungarna kan bli dålig.
Ska de då behöva ligga och plågas i ett dygn för att ägaren bestämt att kattvakten bara behöver komma varannan dag?
Och nej,jag tycker inte att det kan jämföras med vilda djur.
De har inga ägare som kan ta ansvar för dem.
Min poäng med historien om min väninna och hennes kattvakt var att saker kan hända när man är bortrest.
Likaväl som om man är hemma själv.
Och djuren ska ses till 1-2 ggr per dag enligt lag,om man är bortrest.
Är det dessutom en hona med nyfödda ungar så är det ännu viktigare att de får den tillsynen.