• syster yster

vad gör vi för fel med nattningen

Hejsan!!

Jag vet inte vad vi gör för fel med vår sons nattning. eller vad det ens beror på. Men vår 13 månaders , snart 14 lägger vi runt halv 7 tiden. Han sover som en stock fram till 23 och sen drar det igång. Då är han jätteledsen en gång i timmen fram till halv 6 då han vill gå upp. Man är ju helt slut om dagarna å det börjar bli ohållbart. Han sover oftast ca 1,5-2 timmar på dagen.

någon som har några tips så tas de mycket tacksamt emot!!

• Svar på tråden vad gör vi för fel med nattningen
  • Snilleblixten

Är han trött när han läggs på kvällen?

Har ni testat att natta honom mellan 19-19:30 istället?

• lövet2

Jag skulle lägga honom senare, vid 21-22 någon gång, och se om han sov hela natten då.

• Snilleblixten
    lövet2 skrev 2015-07-11 00:59:24 följande:

Jag skulle lägga honom senare, vid 21-22 någon gång, och se om han sov hela natten då.

Oj, är inte det lite väl sent för någon som behöver omkring 11 timmars sömn?
  • jessiejones

Svårt att säga vad det beror på men oftast är nåt ju nåt som stör, eftersom han vaknar. Mina tips är: prova att lägga lite senare, se till att han är mätt och belåten innan läggning, ren och torr blöja självklart och mörkt i rummet. Jag nattar alltid med en flaska välling samt kollar blöjan och byter den innan jag själv går och lägger mig. Sen en annan sak vilken tid vilar han på dagen? Om det är försent elr för tidigt kan ju det påverka. Lycka till!!

• lövet2
    Snilleblixten skrev 2015-07-11 01:01:15 följande:
    Oj, är inte det lite väl sent för någon som behöver omkring 11 timmars sömn?
    Alla barn behöver inte lika mycket sömn. Sover han hela natten utan alla dessa avbrott, så mår han säkerligen mycket bättre än nu.

Mina barn har varit nattsuddare nästan allihop. Någon sov 8-timmarsnätter och en annan 12-timmarsnätter. Mycket individuellt hur mycket sömn de behövde.
  • Snilleblixten
    lövet2 skrev 2015-07-11 01:06:42 följande:

Alla barn behöver inte lika mycket sömn. Sover han hela natten utan alla dessa avbrott, så mår han säkerligen mycket bättre än nu.

Mina barn har varit nattsuddare nästan allihop. Någon sov 8-timmarsnätter och en annan 12-timmarsnätter. Mycket individuellt hur mycket sömn de behövde.

Okej.
  • syster yster

Vi har haft honom vaken till mellan 21-22. men då sover han oftast till 4-5 å är så gnällig dagen efter. Han brukar sova runt 11-12 tiden på dagen. Det började vi med för ett tag sedan för inna sov han en gång på förmiddagen å sen på eftermiddagen. Mem sover han efter 15 så håller han igång till 22 tiden å sover bara til 4-5 tiden.

Han är alltid jättetrött mellan 18-19 tiden så sjäöva läggningen är inga problem.

• Fjäril kär

Att ändra läggningstider kräver att ni gör det till en fast rutin under minst en vecka för att se resultatet. Att lägga honom en annan tid nån gång ibland funkar inte.

Testa igen ny läggtid och var konsekvent.

• Liten till

Sover han inne hos er? Ni kanske lägger er runt 22-23 och att han blir störd av era ljud? Eller att det blir för tyst när ni lägger er?

• Maddi

Vi har haft nå liknande problem med våran på 2,6 år. För ca 4 månader sen började han sova bra om nätterna dvs ibland sover han hela natten och ibland vaknar han ett par gånger.

Vi har provat allt men har i över 2 års tid vaknat mellan 5-15 gånger. Ofta har vi suttit vaken om nätterna ett par timmar innan han kunnat sova igen. Det är påfrestande.

Vi fick ett till barn och sambon var tvungen att åka iväg 5 dagar. Då vi samsover med stora var jag då tvungen att sova inne hos den minsta och med babyvakten på så jag kunde se 2 åringen. Den natten vaknade han 4 gånger och jag var in till honom en gång den natten och så slutade vi samsova sen dess har han sovit bra för att vara han.

Vi har provat eget rum till honom förut och de har inte alls funkat. Men det lossnade äntligen nu. Med det vill jag säga att en del barn sover sämre. Ta vårat andra barn på 5 månader som vaknar endast 1 till 2 gång per natt, det är lyxigt mot för vad vi har haft med stora.

En kvällsrusningen för 2 åringen är kvällsmat 19.30. Säng 20 och somnar ca 21.30 och vaknar mellan 5.30 och 7.30. När han vaknar 5.30 får han inte så mycket sömn som dom ska ha, men jämfört att vakna flera gånger per natt så får han betydligt mycket mer sömn än förut och dessutom djupsömn som är väldig viktig del om dom ska lära sig saker.

Jag tror att ni också testat en hel del, men som någon annan skrev att prova lägga senare 19.30-20, och om han sover bättre då så får han faktiskt mer sömn än vad han har nu, och han kanske inte har lika stort sömnbehov som andra i hans ålder.

Och om ni testar något nytt så ska man helst testa runt 2 veckor eftersom de tar ett tag att ställa om sig. Bara testa 3-4 dagar är nästan meningslöst.

• syster yster

Tack för alla tips och råd! :) Vi bestämde idag att vi ska försöka lägga honom senare. Idag somnade han vid 11 tiden å sov i 1,5 timma så han var så trött vid 18 men vi lyckades hålla igång han till 19. Så imån ska vi försöka få han att sova lite senare på dagen så att han är vaken lite längre på kvällen. Hoppas det kanske kan hjälpa. Å sen testa det i två veckor i alla fall så han får in rutinen.

Vi brukar lägga oss runt 22 tiden och då kika på tv men han ligger i eget rum så han hör nog inte det tror jag inte.

• Kasperina

Har ni provat låta honom sova hos er?
    Min dotter hade ett liknande sovmönster med mycket vakentid nattetid tills hon fick sova i min säng. Hon vaknade fortfarande, men somnade om när hon såg att jag var där. Det är först nu vid 2,5 år som hon sover hela natten ibland.

• Liten till
    syster yster skrev 2015-07-11 19:21:58 följande:

Tack för alla tips och råd! :) Vi bestämde idag att vi ska försöka lägga honom senare. Idag somnade han vid 11 tiden å sov i 1,5 timma så han var så trött vid 18 men vi lyckades hålla igång han till 19. Så imån ska vi försöka få han att sova lite senare på dagen så att han är vaken lite längre på kvällen. Hoppas det kanske kan hjälpa. Å sen testa det i två veckor i alla fall så han får in rutinen.

Vi brukar lägga oss runt 22 tiden och då kika på tv men han ligger i eget rum så han hör nog inte det tror jag inte.

Jag tänkte mest att han kanske hör er röra sig på kvällarna, och sedan går ni och lägger er och då blir det tyst. Har ni provat med musik eller sago-cd väldigt lågt som får stå på repeat hela natten?
  • syster yster

Ja han sov hos oss inatt men var ledsen flera gånger då med. Men inte riktigt det där skriket som blir innan man hinner in i hans sovrum.

Nej det har vi inte testat men det kanske vi ska göra då. Så att han hör nåt, kan säkert mycket väl vara att det blir tyst då och då blir han orolig. Ska testa det imån!

• syster yster

Nu är det igång inatt igen. Vaknat flera gånger å vrålskriker :( hoppas vi kan vända det på nåt sätt. Blir en lååång natt igen

• Amanda84

Är det helt mörkt i hans rum eller har ni någon lampa tänd?

Min 1-åring hade en period då han vaknade och skrek i panik flera gånger varje natt. För honom hjälper det att lampan i hallen utanför hans rum är tänd. Råkar vi släcka den (eller glömmer att tända den) så vaknar han flera gånger varje natt och är helt otröstlig. Vi har provat att ha en nattlampa tänd i hans rum, men det hjälper inte. Det är bara taklampan utanför rummet som gäller.

Att han är ledsen kan ju bero på allt möjligt, men har ni inte provat med olika former av belysning, så kan det ju vara värt ett försök.

• syster yster

Ja det är rätt märkt i rummet så det kan ju vara värt att testa! Ska göra det nästa natt!! Tack för tipset!

Svar på tråden vad gör vi för fel med nattningen