Vad gör du om du hittar en livlös människa?
Du hittar en livlös människa. Helt oväntat. Det kan vara hemma, på stan, eller i någon annans hem.
Rösta och beskriv sen i tråden vad du gör!
Du hittar en livlös människa. Helt oväntat. Det kan vara hemma, på stan, eller i någon annans hem.
Rösta och beskriv sen i tråden vad du gör!
Lägg lite tyg emellan.
Direktkontakt.
1. Kollar medvetande och andning - om ingendera:
2. Kör HLR (iaf en omgång kompressioner)
3. Larmar via mobilen 112, alternativt får någon förbipasserande att stanna och larma
4. Fortstätter HLR tills ambulans anländer.
Om andning och puls men icke medveten: säkra luftväg, lägg i stabilt sidoläge. Larma, vänta tills ambulans anländer. Hantera ev sår eller annat som jag kan göra nåt åt.
Hur vet du att den liggande personen är svensk? Är alla vita svenskar?
Mörka Adopterade och deras barn ser du inte som svenskar medan en vit australiensare ser du som svensk! Skjut dig själv tycker jag!
Tittat om vederbörande är vid medvetande och kan svara på tilltal. Kontrollerar andning och ev blödning. Påbörjar HLR om der behövs och larmar då samtidigt 112. Fortsätter med HLR tills ambulansen kommer.
Vaknar personen innan HLR är startat så blir det att undersöka namn, bostad, ev skador, vad som kan ha hänt och utifrån svaret på undersökningarna agera. Antingen ringa 1177 för ev transport till vc/sjukhus eller själv följa med. Alt ringa anhöriga så att de får följa.
Jag sket på att svara på klyschor men jag kan göra det ändå om du insisterar.
Jag har inget över för "nysvenskar", noll, zip, zero.
Sen att det finns svenskar som köper sig "barn" utomlands kan jag inte bry mig mindre om.
Jag själv har köpt katter.
Jag sket på att svara på klyschor men jag kan göra det ändå om du insisterar.
Jag har inget över för "nysvenskar", noll, zip, zero.
Sen att det finns svenskar som köper sig "barn" utomlands kan jag inte bry mig mindre om.
Jag själv har köpt katter.
Du kan ju inte ens svara på frågan!
Hur vet du att personen som kanske är medvetslös å saknar id handling ligger på marken är svensk? Du menar nog att du vill bara hjälpa vita?
Jag skulle läsa av platsen, försöka ta reda på vad som kan ha hänt, har personen blivit påkörd eller fallit så kollar jag om den andas och ringer sedan 112, andas den inte så måste jag tyvärr se till att denne ligger så att jag kan påbörja hjärt-och lungräddning, annars låter jag den ligga i fall rygg/nacka är skadat.
Har personen fallit ihop och man vet inte varför och den andas så lägger jag personen i framåt stupat huvudläge och har koll på personen tills ambulansen kommer, lägger på nån filt eller liknande om det finns.
Andas den inte så naturligtvis Hjärt-och lungräddnign.
4. Annat. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Ringer 112.
Kolla om personen är vaken, kolla om någon annan är i närheten, fråga en annan person om hen kan HLR. Om det inte finns någon skulle jag ringa 112 och be dom skicka en ambulans. :)
Läsförståelse vad är det, jag skrev väl tydligt att jag skulle hjälpa mina egna.
Inte nått nykommet skit vore sig det är köpt av svenskar, insmugglat eller har släppat hit sig på egen hand.