Vad gör du om du hittar en livlös människa?
Du hittar en livlös människa. Helt oväntat. Det kan vara hemma, på stan, eller i någon annans hem.
Rösta och beskriv sen i tråden vad du gör!
Du hittar en livlös människa. Helt oväntat. Det kan vara hemma, på stan, eller i någon annans hem.
Rösta och beskriv sen i tråden vad du gör!
Jag har en jättebra plan: Jag ringer efter ambulans
Det beror på omständigheterna och vad som menas med "livlös".
Om huvudet är skiljt från kroppen eller personen är uppenbart död och inte kan räddas, backar jag tillbaka samma väg som jag kom (helst i mina egna fotsteg) och ringer 112.
Om personen kan vara vid liv letar jag efter andning och eventuell puls och ringer 112 på högtalartelefon på mobilen medan jag påbörjar första hjälpen efter bästa förmåga och om det finns folk i närheten ber jag om hjälp.
Jag har en jättebra plan: Jag ringer efter ambulans
Kollar andning o puls först och om det finns någon uppenbar orsak till att människan är medvetslös. Sedan ringer jag 112. Om det är några problem med andningen och/eller pulsen, så frågar jag 112 vad jag bör göra medan jag väntar på ambulansen.
Medan jag kollar andning och puls ringer jag 112. Andas personen och har puls lägger jag den i framsida stupa läge medan jag väntar på ambulans. Om det inte fina puls och andnings göra hlr
Kollar om personen lever. Sen ringer jag ambulans. Alt påbörjar HLR om det behövs. MEN jag vill inte ge min mot mun med "ofräscha" människor. Tex alkisar,narkomaner,eller andra som ser sjuka ut. Min säkerhet är viktigare faktiskt.
Kollar puls och att luftvägar är fria, försöker sen få in syre i vederbörande genom kompressioner/inblåsning medan jag fumlar med telefonen för att ringa 112 alt. vrålar på någon kringstående att göra det.
( Ja jag vet att man ska ringa innan HLR men jag tror att det är så det hade blivit om jag inte hade vetat hur länge personen hade legat så redan...)
Det beror på vad för "människa".
Om egen ringer jag ambulans och hjälper på plats om möjligt.
Om det är nått från tredje världen slösar jag inte bort statens resurser eller min tid på det.
Det beror på vad för "människa".
Om egen ringer jag ambulans och hjälper på plats om möjligt.
Om det är nått från tredje världen slösar jag inte bort statens resurser eller min tid på det.