• Insomniax

Hur gamla ser dessa kattungar ut att vara?!

Kom idag hem till en överraskning som har gjort mig lite förbryllad...

En av mina 3 katthonor försvann för ca 2 månader sen och jag hade nu mer eller mindre accepterat att hon förmodligen inte skulle komma tillbaka.
    Men idag, var hon till min stora glädje tillbaka... dock med 3 stycken kattungar. 

De verkar vara friska, förutom lite skräp vid ögonen som jag ska titta närmare på när jag kan ta i dem (ganska skygga) men nu till saken: Hur många veckor tror ni dessa kan vara? 

• Svar på tråden Hur gamla ser dessa kattungar ut att vara?!
  • Speakers Corner

Vilka sötnötar, man blir ju alldeles varm i hjärteroten bara av att se på dom.
    Jag skulle också tippa på runt  4 veckor, men det borde väl en veterinär kunna bedöma när du tar dom för en hälsokontroll.

• Jag är bara jag

Googlade lite och det stod att en katt är dräktig ca 65 dagar vilket i så fall skulle innebära att hon väntade de där sötisarna redan när hon försvann. För några veckor gamla är de ju minst.

• Insomniax
    Jag är bara jag skrev 2015-07-15 18:14:52 följande:

Googlade lite och det stod att en katt är dräktig ca 65 dagar vilket i så fall skulle innebära att hon väntade de där sötisarna redan när hon försvann. För några veckor gamla är de ju minst.

Ja, hon var definitivt dräktig innan hon försvann (vilket jag missat), den matten har jag också gjort. Tack för svar! 
  • Jw83

Jag har en kull på 9 veckor. Dom se ut som dina men har en väldigt petit mamma

• Insomniax
    Speakers Corner skrev 2015-07-15 17:51:27 följande:

Vilka sötnötar, man blir ju alldeles varm i hjärteroten bara av att se på dom.
    Jag skulle också tippa på runt  4 veckor, men det borde väl en veterinär kunna bedöma när du tar dom för en hälsokontroll.

De är jättefina! Omkring 4 veckor låter rimligt. Ska ringa och boka tid imorgon, var mest så nyfiken, haha! 

Tack för svar! :) 
  • Kattmamma1

De är nog snarare 5-6 veckor!

Första 3 veckorna kan de knappt röra sig, mer än att hasa sig lite, runt sin mamma/bolådan.

När de är strax ÖVER 3 veckor börjar de så smått & försiktigt upptäcka världen utanför bolådan, med klumpiga / försiktiga rörelser.

När de är strax ÖVER 4 veckor börjar de kunna gå lite snabbare - och vissa börjar så smått äta själva. De är fortf. ganska lugna och hittar man kattungar i denna ålder - så är de mkt lätta o få tama - då de ej hunnit bli "rädda av sig" än.

När de är 5 veckor - har det hänt en del! Då är de mer kvicka på benen - OCH UPPMÄRKSAMMA på okänt/faror - och kan då börja springa iväg och gömma sig om det är nya/okända saker!

Så jag tippar på att de är 5-6 veckor!

Blå ögon kan de ha upp till ca 8 veckor - lite beroende på vilken ögonfärg de kommer få som vuxna. De som får mer gula ögon, börjar dra åt det gula hållet redan strax efter 5 veckor! Kommer de få mer klargröna ögon så kan de ha blå ögon upp till 10-11 veckor!

Svar på tråden Hur gamla ser dessa kattungar ut att vara?!