• Oroliga själen

Begagnad madrass till spjälsäng

Står i valet och kvalet hur jag ska göra. Har en vän som vill sälja sin spjälsäng till oss, en Hensvik av föregående modell som man kan montera av ena sidan på. Vi vill nog gärna ha just den man kan montera av sidan på och på den nyare varianten verkar detta inte fungera på... Hon vill då sälja det i ett paket med även madrass... Och vill ha 500:- för allt. Nu har jag börjat fundera på detta med madrassen... Har hört olika, bla att man inte ska "ärva" madrasser. I detta fallet är den drygt 4,5 år gammal då det älsta barnet är så gammalt... Fint skick och så men ja det finns ju massor av tankar kring detta... Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Begagnad madrass till spjälsäng
  • Hjärtefröjd

Och varför skulle man inte kunna ärva madrasser? En fyra år gammal madrass är ju knappast förbrukad, om den inte är äcklig och nedkissad typ.

• Natulcien

Varför skulle man inte kunna ärva madrasser? Det gör väl de flesta bebisar som har äldre syskon?
    Det man ska se till är att det inte är en madrass som innehåller flamskyddsmedel eller lösningsmedel. Men det kan ju likaväl en ny madrass göra som en gammal.
    Vädra den lite så blir det nog bra.

• Oroliga själen

Finns tydligen studier på att ärvda madrasser kan vara en bidragande orsak till psd... Därför jag funderar...

• Nyfikna72

Finns studier på att man får cancer av bilavgaser också? Vad gör du åt den saken?

• Oroliga själen
    Nyfikna72 skrev 2015-07-15 20:03:13 följande:

Finns studier på att man får cancer av bilavgaser också? Vad gör du åt den saken?

Du tycker inte det var en aningens dryg kommentar?
  • Anonym (T)

Jag tror du kan vara lugn med att ta en använd madrass sålänge den är fräsch.
    Som nån annan skrev, annars skulle alla småsyskon ligga risigt till.

• Jill 79

Nja. Jag känner lite som du. Har också hört om psd sambandet. Jag är ingen hönsmamma men har bytt till ny madrass mellan mina egna barn. Kanske larvig men det känns tryggare.

• Nyfikna72
    Oroliga själen skrev 2015-07-15 20:06:14 följande:

Du tycker inte det var en aningens dryg kommentar?

På vilket sätt var det drygt? Det var bara en fundering mitt i alltihopa för läser man en studie kan man väl ändå inte bortse från andra om man vill sitt barns bästa?

Nä bortser man från det här så kan man helt enkellt inte skydda sig mot allt, det är nog ännu värre att vara rädd och nojjig över precis allt som man kan tänkas hamna inför. Om du redan nu oroar dig över huruvida en madrass ska påverka ditt barn, hur ska det då bli framöver?

Är du orolig över just det du skrev om så köp nytt men du kommer att få ställas inför miljoner andra utmaningar också.
  • baralillatant

Men det är väll tvärtom, NYA madrasser ökar risken för psd eftersom de avger gaser/kemikalier. En äldre madrass har andats ut det mesta.

• baralillatant

Tar tillbaka det jag sa..Tydligen har det forskats fram att när det kommer dreggel kräks mm i madrassen så gror bakterier, dessa avger giftiga nervgaser när de "äter" på madrassen. För varje barn som använder den så gror bakterierna snabbare. Därför ska de i så fall inte ärvas.

Finns det inga eko-madrasser nu för tiden? :)

Men vidhåller att nya madrasser avger gaser också. Det känns ju att det luktar illa när du öppnar förpackningen.

Antagligen främst flamskyddsmedel. Vilket är konstaterat farligt.

Så att vädra den några veckor innan användning är bra.

• Kattflickan

Hur är det om man skyddat madrassen väl med bäddskydd och inget kräks, kiss mm har gått igenom? Jag köpte nya madrasser till vagn, spjälsäng och en sidosäng till vårt första barn i god tid som fick ligga och lufta i flera månader innan de användes.

Jag har haft bäddskydd som andas och det har aldrig gått igenom något. Nu har jag ju tänkt mig att nästa barn, som kommer när som helst ska ärva syskonets madrasser.

Vad tycker ni om det? Resonerar jag rätt? Madrasserna borde väl inte påverkats? Och de har luftat ur nya skadliga ämnen.

• Sous

Om jag haft koll på hur den förvarats, så ok. Men inte annars. Vänner till mig fick barnsäng och madrass som stått i en bod ett par år, luktade lite unket men vädrades ordentligt. Köpte ny bäddmadrass, madrasskydd osv. Efter ett par månader började barnet hosta hela nätterna. Visade sig att det var mögel i madrassen och det var ett himla jobb att bli av med alla sporer från allt, förutom att barnet andats in mögelsporer i flera månader innan de insåg vad problemet var. Inte jättekul.

• Wega

Ok, det här med att ärva madrass. Anledningen till att man skall undvika att placera spädbarn i ärvda madrasser har ingenting med bakterier att göra. Spädbarnens skelett är väldigt mjuka vilket gör att de är känsliga för att tillbringa längre tider i sneda, böjda positioner. Risken med en ärvd madrass är att det tidigare barnet satt sin prägel i madrassen med sin kroppsvikt och att det nya barnet på så vis inte kommer att ligga platt och rakt. Det kan handla om millimeter, men i slutändan att barnet alltid väljer att vända huvudet åt te x samma håll vilket kan leda till lägesbetingad skallassymetri och i värsta fall nackproblem. Även ryggraden kan ta skada. Man skall dock komma ihåg att många barn har ärvt gamla madrasser och aldrig haft några komplikationer, men rekommendationen är att man köper en ny madrass till varje spädbarn.

• mammalovis

Men köp spjälsängen om det känns rätt, men köp en ny madrass om det minskar oron. 

Mina barn har delvis ärvt madrasser av varandra. Vi har två olika som används nu. Med bäddmadrass, plastad frotté och lakan på. Till tösen som nyss blivit blöjfri har vi de två sista lagren dubbelt. Det underlättar både vid kissolyckor och kräks. 

• Det kommer bli bra

Eftersom du känner familjen kan du fråga hur madrassen förvarats och om de haft skydd på det tex. Mina barn har tex har alltid haft plastad frotté så inget kräks eller kiss har gått in i madrassen. 

Nya madrasser avger ju också giftiga ämnen så det är inte heller bra.

• Mullvaden

Jag hade inte använt en begagnad madrass, såvida den inte var från eget barn. Men mest handlar det om att jag inte vill ha en madrass med en massa kemikalier och plast i, kommer att köpa en av naturmaterial istället.

Svar på tråden Begagnad madrass till spjälsäng