• Rubinen

    Pseudotvillingar och föräldraledighet!

    Hej!

    Har dåligt samvete över att vara borta från mitt jobb även om jag vet att jag har rätt att vara hemma med mina barn...

    Har två döttrar, 18 och 4 månader gamla. Jag vill att min yngsta ska hinna bli 18 mån (vilket hon blir i september nästa år) innan hon börjar på dagis.

    Jag trivs med att vara hemma med mina barn, även om ekonomin tar stryk... Min sambo har svårt att vara hemma mer än "sina" 60 dagar pga sin jobbsituation. Han söker dessutom nytt jobb nu, ett projekt på ett år, och skulle då få svårt att vara hemma något alls. Inget mig emot egentligen men jag har dåligt samvete över att vara borta från mitt jobb så länge! Jag jobbade förra sommaren heltid under 2 mån men det är allt jag visat mig där sedan första dottern föddes för 1,5 år sedan.

    Om jag blir hemma på heltid till augusti/september nästa år har jag varit föräldraledig i 2,5 år (förutom 2 mån förra året). Jag vill det bästa för mina barn och jag njuter av att få vara med dom nu under den härliga "bäbisåldern" och jag tycker personligen att barn under 2 år, eller däromkring beroende på individ, är för små att lämnas bort på dagis. Men så kommer trycket från min chef och rör om i min hjärna... "Det hade varit bra för oss om du började jobba nu" osv Och jag får dels dåligt samvete och dels oroar jag mig över löneutvecklingen som ju lär bli i det närmsta obefintlig när jag inte är på plats och kan prestera något. Jobbar för Landstinget...

    Erfarenheter någon?? :)

  • Svar på tråden Pseudotvillingar och föräldraledighet!
  • Seven Costanza

    Om inte pappan kan vara hemma med barnen kan du ju inte jobba förrän tidigast när yngsta är ett år och tillåts börja på förskola, så då är det ju en ickefråga. Annars får du väl tänka att du HAR rätt att vara hemma men att om karriären blir lidande ocj den är viktig för dig får ni ju lösa det på nåt sätt. Om det egentligen inte handlar om DIN karriär utan mer dåligt samvete mot arbetsgivaren för att de tycker det vore bekvämare att få tillbaka dig snarast så hade jag inte brytt mig utan gjort som jag tyckte blev bäst för familjen.

  • Seven Costanza

    Jag har själv funderat mycket över detta då jag är gravid med första barnet och planerar barn tätt. Om jag blir gravid igen som jag hoppas kommer jag troligen vara hemma i tre år i ett svep med mina två barn. Sedan ska jag nog inte ha fler som det känns nu. Har inget karriäryrke men det är klart att jobbet kanske föredragit om jag kom tillbaka efter två år som avtalat. Så blir det dock troligen inte om jag lyckas bli gravid igen, för då kommer det barnet vara yngre än ett år när jag förväntades tillbaka och min man kan inte ta över föräldraledigheten tyvärr för han har ingen SGI. Jag kommer göra som jag tycker känns bäst för mig och barnen...

    Jag vet inte hur det skulle lösa sig med passning av yngsta barnet om hen är max sex månader då, även om jag bara skulle jobba deltid. Min man kanske skulle kunna vara hemma en dag per vecka med lägsta FP och kanske att min pensionerade svärmor kunde ta en dag, men det blir ju ändå bara två arbetsdagar per vecka, möjligen tre om svärmor kan tänka sig två dagar (hon har tio mil att åka till oss så det kanske hon inte vill två dagar per vecka). Vet inte om jag skulle tycka det var värt allt jox för att kunna börja jobba halvtid när andra barnet är under halvåret gammal när jag inte ens har ett karriäryrke (är lärare). Jobbmässigt hade det nog varit enkelt att skära ned tjänsten till halvtid, men om jag får barn tätt har jag ju massa år att arbeta där sedan även om jag är hemma i tre år, förutsatt att arbetsplatsen fortsätter vara bra så att jag inte vill byta.

  • Rubinen

    Jag är sjuksyrra på en mindre mottagning som är lite överbelastad med patienter... Min chef ger mig dåligt samvete när vi pratas vid då han försöker locka mig att börja jobba snart igen. Jag vet att jag har rätt att vara hemma, men tänker att det kanske inte är så vanligt att någon anställd blur borta i 2,5 år i streck...?Är lite nyfiken på hur andra mammor gjort som fött barn väldigt tätt. :) Andra graviditeten var inte planerad så detta var inget jag tänkte på innan om ni förstår. Och det är ju inte mitt fel att sjukvården ser ut som den gör heller med för få personal etc jag är nog bara van att vara den där anställde som aldrig säger nej ;)

  • Seven Costanza

    Det är nog vanligare än man tror om man får två barn tätt. Att vara hemma såpass länge bara med ett barn är dock nog inte så vanligt. De jag känner som är sjuksköterskor berättar ofta om just det du säger, att man ska ställa upp för verksamheten osv men det är inte många som känner sig särskilt uppskattade tillbaka. De har väl tagit in en vikarie för dig, duger inte den så är det upp till din chef att hitta någon bättre vikarie under tiden du är borta. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete.

  • Seven Costanza
    Rubinen skrev 2015-07-16 16:18:43 följande:

    Tack för dina svar! Antar att det lite likadant för er lärare?


    Jo det är det ju. Min chef har ingen aning om mina planer så jag vet ju inte vad det blir för reaktion i så fall. Jag gör som det passar bäst för mig ifall jag känner att jag vill ha ett barn tätt samt framförallt lyckas bli gravid snabbt igen. Ingen har ju med att göra ifall det var planerat eller en hoppsan heller dessutom så det tänker inte jag redogöra för. Vill de tro att det är oplanerat så varsågod. Ingen kan ju begära att man vare sig skulle göra abort eller vara föräldraledig kortare än man vill och har rätt till för att komma tillbaka snabbare till ett underbetalt yrke i offentlig sektor. Haha, tänker jag för mig själv .
  • Lilla My o co

    Hejsan
    Jag fick mina barn tätt, 17 månader mellan.
    Innan jag fick första var jag från v 27 halvtidssjukskriven och från v 30 heltids. (Extrem foglossning)
    Jag jobbade då som lärare.
    När jag var i b 25 med tvåan blev jag sjukskriven igen. Ännu värre än med första :/
    När äldsta var 16 månader började hon på förskola så att hon skulle känna sig van där innan lillan kom. Hon fick gå 15h/v så jag fick lite tid med minstingen.
    När minstingen var ett PR fick pappan ta över. Men då hade jag varit borta i ca två år.

    Jo vissa gnatade om hur länge jag "latat mig hemma", men jag ryckte mest på axlarna åt dessa idioter. Att vara hemma med två små samtidigt är ingen dans på rosor.

    Så tänk på din familj. Den är viktigast.
    Lycka till

  • LFF

    När jag börjar jobba kommer jag att ha varit hemma exakt 2 år. Visst, jag jobbade 3 månader i vårvintras när barnens pappa var hemma (tvillingar). Har inte fått någon kommentar alls om att jag varit borta så länge.

  • pigglet

    Jag visste att jag ville vara hemma med mina barn, länge. Under 8 år var någon av oss hemma hela tiden, mest jag. Mellan förlossningarna jobbade jag 1 dag/vecka, då var pappan hemma. Även efter det har jag fortsatt vara hemma mycket, äldsta är 13 år nu och jag jobbar 50%.

    Det har faktiskt inte varit så mycket gruff från jobbet. När jag är borta så mycket så får någon annan jobba. Själv går jag in på de övrigas arbetstidsförkortningar och så. Tiden med barnen är mest värdefull, visst har jag missat mycket i löneökningar men det får jag ta. Och rör det sig bara om några år, som för dig, så gissar jag att du ganska snabbt kan ta igen det sedan när du börjar jobba?

  • TeresB

    Jag var hemma nästan 2 år med första barnet. Kom tillbaka, fick en befodran och är nu gravid igen. Kommer att ha jobbat ca 10 månader om jag kan jobba fram till strax före BF. Har aldrig känt stress från min arbetsgivare och har förstått att det är ovanligt. Njut av ditt/ dina barn.

  • PreciousDivine

    Jag var hemma i 3 år i streck och sen var pappan hemma i 1 år så den lille hann bli iaf 2 innan han började förskola (den stora började så smått vid dryga 3). Har inget dåligt samvete alls utan tycker tvärtom att det var perfekt att få dem tätt så att båda två kunde få vara hemma länge. Vi har sparat måånga föräldradagar och de tänker vi nyttja bland annat för att få minst 6-8 veckors ledighet med barnen på somrarna, kommer inte ha dåligt samvete över detta heller. Barnen är små nu, tids nog kommer vi vara tvungna att jobba mer men nu njuter vi över möjligheten att vara hemma mycket.

Svar på tråden Pseudotvillingar och föräldraledighet!