• Anonym (arga morsan)

    Livsfarliga omkörningar

    Varit ute på bilsemester med familjen ett par dagar och kan bara inte fatta hur så många vårdslösa idioter som fått körkort i detta land. Man kan nästan tro det är beställt på postorder.

    Nu är inte jag heller guds bästa barn, har gjort felparkeringar och kört fort men inte när jag riskerat utsätta andra för fara.

    Ligger normalt sett och kör +-5 km kring hhastighetsgränsen. Känner inte att jag har brottom ändå finns det folk som lägger sig precis bakom och stressar. Finns absolut ingen anledning. Jag blir bara stressad och tappar fokus och slutar ofta med att jag saknar farten av ren nervositet.

    Det handlar inte om att jag är nybliven förare, har haft lappen i över 10 år och rullat fler mil än många andra.

    En gång höll en idiot på att försöka preja undan mig på mitträckesväg enfilig sådan. Hade av någon anledning hamnat lite långt åt höger varpå idioten försöker smyga förbi. När jag utan att ha sett honom korrigerar min position då blir idioten vansinnig och tutar som en jävla idiot.

    Kan tillägga att det var 110 väg så tänk själva olyckdförloppet om.vi krockat...

    Vid flera omkörningar på 2+1 vägar ligger det nån precis bakom och stressar på. Det är trångt nog när man har vajer på ena sidan och långtradare på andra. Om jag mot förmodan måste avbryta omkörningen eller lastbilen råkar gå ut i mitt körfält då är jag fast där, och bakomvarande har i regel gjort sig skyldig till dråp.

    Varför blir folk som sätter sig bakom ratten till kompletta idioter?

  • Svar på tråden Livsfarliga omkörningar
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-21 22:12:50 följande:
    Du har uppenbarligen missförstått det hela.

    Jag hade full koll bakåt, visste att bilen var där. Varför jag vinglade till vet jag inte och varför du tror att jag låg 10 under ja du...

    Men du verkar anse att om man vinglar till åt höger så betyder det att det är klart att kköra om. Om det sker på en enfilig väg har tydligen ingen betydelse, huvudsaken är att du får komma förbi.
    Nä, det anser jag inte. Varför tror du det? Om bilen framför mig kör extremt sakta och så håller åt höger en stund (samt blinkar inåt för att markera att det är fritt fram) så skulle jag köra om, eftersom jag skulle anta att h*n ville att jag skulle köra om av någon anledning (de kanske var tvungna att stanna och spy eller vad vet jag).

    Men om jag själv fick in en förskräcklig spindel i bilen och därför vinglade åt höger (föga troligt men ändå) så skulle jag ju definitivt låta bilen bakom få komma om ifall han försökte. Har inget behov av självhävdelse. Låter även folk som försummar högerregeln få köra utan att jag försöker köra in i dem bara för att visa var skåpet ska stå, och kör inte över dessa cyklister som cyklar över övergångsställena utan att låtsas om att de faktiskt är FORDON när de inte leder cykeln och alltså ska följa samma trafikregler som andra FORDON (dvs inte korsa en väg som om de vore fotgängare på övergångsstället. Skulle en tokdåre försöka komma om på högersidan/vägrenen så gör jag vad jag kan för att underlätta så att inte en farlig(are) situation uppstår. Och så vidare.
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 21:14:55 följande:

    Men resten av ditt inlägg säger emot den första meningen, ifall det är så att du hävdar din rätt att köra om traktorn för att du ligger närmast den - men inte tar initiativ till omkörningen förrän någon bakom redan lagt sig i omkörningsfil och gasar på. 

    Det förstår du kanske om du läser igenom vad du skrev?

    Eller så avser du något annat som inte framgår av ditt inlägg, isåfall kanske jag inte riktigt förstått hur du menar. 


    Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag kör om när jag anser det är säkert både bakåt och framåt. Däremot tänker jag blinka och signalera att jag tänker köra om först om det är jag som ligger närmar den hypotetiska traktorn. Och det gör jag även om en fartkänsla Audigubbe ligger som ett fri pris bakom mig. Signalera omkörning är dock inte det samma som att påbörja en omkörning, det är det jag tror du missförstår. Så jag signalerar omkörning, ser till att fartdåren bakom sett det (och förhoppningsvis fattar att det inte att ligga en halvmeter från mina baklyktor), sen påbörjar jag min omkörning. Allt får oftast på några sekunder men jag har koll på "klistermärken" och fartdårar bakom också.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (arga morsan)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-21 22:45:25 följande:

    Nä, det anser jag inte. Varför tror du det? Om bilen framför mig kör extremt sakta och så håller åt höger en stund (samt blinkar inåt för att markera att det är fritt fram) så skulle jag köra om, eftersom jag skulle anta att h*n ville att jag skulle köra om av någon anledning (de kanske var tvungna att stanna och spy eller vad vet jag).

    Men om jag själv fick in en förskräcklig spindel i bilen och därför vinglade åt höger (föga troligt men ändå) så skulle jag ju definitivt låta bilen bakom få komma om ifall han försökte. Har inget behov av självhävdelse. Låter även folk som försummar högerregeln få köra utan att jag försöker köra in i dem bara för att visa var skåpet ska stå, och kör inte över dessa cyklister som cyklar över övergångsställena utan att låtsas om att de faktiskt är FORDON när de inte leder cykeln och alltså ska följa samma trafikregler som andra FORDON (dvs inte korsa en väg som om de vore fotgängare på övergångsstället. Skulle en tokdåre försöka komma om på högersidan/vägrenen så gör jag vad jag kan för att underlätta så att inte en farlig(are) situation uppstår. Och så vidare.


    Du gillar visst att använda CAPS LOCK lilla gubben. Är fullt läskunnig så du behöver inte tydliggöra som om jag vore korkad.

    Så i dina ögon är det alltså helt okej att köra om så fort det dyker upp en liten lucka till vänster om en bil även om bilen bara råkade vingla till av okända skäl? Om den bilen korrigerar sin position direkt efter och kör in i dig som då prompt ska om, vad gör du då?

    Jag har aldrig sagt att jag blinkade åt höger när jag vinglade till, och även om jag gjort det finns ingen anledning till att tränga sig förbi på en så smal väg. Du får helt enkelt vänta tills det är 2 filigt eller mitträcke försvinner.

    Du verkar försöka alternera min version så det ska stämma med dina normer och få det att låta som om jag öppnar upp för att medvetet släppa förbi bakomliggande i den situationen och därmed gör fel som går tillbaka till ursprungsläge och då hindrar bakomvarande bil. För att bakomvarande ska kunna komma fram måste jag i det närmaste hänga med hjulet utanför vägen för där är det trångt, vilket inte alla verkar tro.

    Så tala för sjutton gubbar inte med mig om respekt och omtanke för det är något du saknar lilla vän.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-22 07:22:24 följande:
    Du gillar visst att använda CAPS LOCK lilla gubben. Är fullt läskunnig så du behöver inte tydliggöra som om jag vore korkad.

    Så i dina ögon är det alltså helt okej att köra om så fort det dyker upp en liten lucka till vänster om en bil även om bilen bara råkade vingla till av okända skäl? Om den bilen korrigerar sin position direkt efter och kör in i dig som då prompt ska om, vad gör du då?

    Jag har aldrig sagt att jag blinkade åt höger när jag vinglade till, och även om jag gjort det finns ingen anledning till att tränga sig förbi på en så smal väg. Du får helt enkelt vänta tills det är 2 filigt eller mitträcke försvinner.

    Du verkar försöka alternera min version så det ska stämma med dina normer och få det att låta som om jag öppnar upp för att medvetet släppa förbi bakomliggande i den situationen och därmed gör fel som går tillbaka till ursprungsläge och då hindrar bakomvarande bil. För att bakomvarande ska kunna komma fram måste jag i det närmaste hänga med hjulet utanför vägen för där är det trångt, vilket inte alla verkar tro.

    Så tala för sjutton gubbar inte med mig om respekt och omtanke för det är något du saknar lilla vän.
    Undrar vem som inte är läskunnig (och varför i all världen kallar du mig lilla gubben och lilla vän? Aningen konfunderad över detta.)

    Jag skrev ju att jag ALDRIG I LIVET skulle försöka mig på en omkörning vid enfiligt om bilen framför vinglar. Alldeles för osäkert: en förare som vinglar är eventuellt påverkad eller på annat sätt inte tillräknelig. Uppenbarligen måste jag använda versaler för att göra det EXTRA TYDLIGT eftersom du inte verkar läsa ordentligt. Jag skrev nämligen inte heller något alls om att DU blinkade eller liknande. Det jag skrev var att om någon annan beter sig trafikfarligt och försöker köra om vid enfiligt (eftersom du själv vinglade, vilket du erkände) så är det BÄTTRE att släppa förbi denne otålige och eventuellt dåraktige förare, än att styra tillbaka sin egen bil och därmed riskera en kollision. Måhända hade din stolthet fått sig en törn, men jag, som förare, håller inte hårdare på stoltheten än på trafiksäkerheten. 
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-21 23:59:11 följande:
    Nej, jag säger inte emot mig själv. Jag kör om när jag anser det är säkert både bakåt och framåt. Däremot tänker jag blinka och signalera att jag tänker köra om först om det är jag som ligger närmar den hypotetiska traktorn. Och det gör jag även om en fartkänsla Audigubbe ligger som ett fri pris bakom mig. Signalera omkörning är dock inte det samma som att påbörja en omkörning, det är det jag tror du missförstår. Så jag signalerar omkörning, ser till att fartdåren bakom sett det (och förhoppningsvis fattar att det inte att ligga en halvmeter från mina baklyktor), sen påbörjar jag min omkörning. Allt får oftast på några sekunder men jag har koll på "klistermärken" och fartdårar bakom också.
    Men dåså. Då är väl det enda som möjligtvis skulle irritera mig ifall du låg jämsides med traktorn hela omkörningssträckan endast eftersom du vägrade köra över 100 på en 100-väg, och jag därmed blev kvar bakom traktorn vid nästa enfiliga sträcka. Vad vet du om hur bråttom jag har och varför? Händer att jag blir omsusad av någon som ligger som en rem längst vägen (aldrig här i Skåne dock, här kör man företrädelsevis 10-20 under baraifallatt) och visst händer det att jag morrar när nån schnajdar förbi och kastar sig in framför mig MEN sen tänker jag att personen i fråga kan ha en mycket bra anledning till att skynda sig så mycket. Tänk om det är någon som försöker hinna fram till sin makes eller barns dödsbädd? Eller nån som är på väg till förlossningen? Nån som ska med ett flyg? Jag försöker tänka på de gånger då jag verkligen VERKLIGEN inte haft en minut att förlora (det är inte alltid det beror på ens egen dåliga planering, ju) och på de inofficiella trafikpoliser som gjort allt för att sätta mig på plats. Visst finns de dårar som kör fort bara för att det går, men jag vet ju inte VEM det är som bara måste fram innan det är för sent. Eller hur? Likaledes släpper jag före barn i toakön eftersom jag tänker mig att de har svårare att hålla sig än jag (eller ja, nu är jag gravid så undantagstillstånd råder... ) och någon som har bråttom får gärna smita före i kassakön om jag inte har en tid att passa. Hoppas på att andra kan göra detsamma för mig!
  • Flash Gordon
    Anonym (K) skrev 2015-07-19 16:28:18 följande:
    Det är inte samma sak som att köra över hastighetsbegränsningen. Det förstår nog du också.

    Nä, inte nödvändigtvis.

    Ibland är det dock trafiksäkrare att köra lite för fort. Men om folk åtminstone körde om så snabbt de kan så skulle det underlätta i trafiken. Särskilt på 2+1-vägar som är lite speciella till sin karaktär då man vet under hur lång sträcka man kan köra om.

    Det, istället för att köra med stilen: "Jag kör om när och hur jag vill och då får de andra vänta".

    DET är bara dålig bilkörning.

    .
    Anonym (K) skrev 2015-07-19 16:28:18 följande:
     
    Kör man om en lastbil som håller 90, så kör man om i 110, om det är en 110-väg.

    Det gör tyvärr långt ifrån alla. Då uppstår situationer. Helt i onödan.

    Hittar man sedan på sina egna regler typ: "jag ligger längst fram så jag behöver inte bry mig om någon annan bakom redan har påbörjat sin omkörning för nu är det min tur" eller bara allmänt blir stressad av att köra om mellan ett fordon och ett räcke blir situationen givetvis än mer farlig.

    .

    Det behövs mer av "den bjuder jag på" i trafiken än "jag struntar i alla andra".
  • Anonym (arga morsan)
    Flash Gordon skrev 2015-07-25 22:46:13 följande:

    Nä, inte nödvändigtvis.

    Ibland är det dock trafiksäkrare att köra lite för fort. Men om folk åtminstone körde om så snabbt de kan så skulle det underlätta i trafiken. Särskilt på 2+1-vägar som är lite speciella till sin karaktär då man vet under hur lång sträcka man kan köra om.

    Det, istället för att köra med stilen: "Jag kör om när och hur jag vill och då får de andra vänta".

    DET är bara dålig bilkörning.

    .
    Anonym (K) skrev 2015-07-19 16:28:18 följande:
     
    Kör man om en lastbil som håller 90, så kör man om i 110, om det är en 110-väg.

    Det gör tyvärr långt ifrån alla. Då uppstår situationer. Helt i onödan.

    Hittar man sedan på sina egna regler typ: "jag ligger längst fram så jag behöver inte bry mig om någon annan bakom redan har påbörjat sin omkörning för nu är det min tur" eller bara allmänt blir stressad av att köra om mellan ett fordon och ett räcke blir situationen givetvis än mer farlig.

    .

    Det behövs mer av "den bjuder jag på" i trafiken än "jag struntar i alla andra".
    Har jag redan påbörjat min omkörning, legat bakom den där lastbilen de närmsta två milen, blir jag jävligt irriterad om någon som dykt upp bakom för 30 sekunder sedan bestämmer sig för att preja mig ur vägen för att jag inte var lika snabb med blinkersen. Kör jag ikapp en lastbil som kör 90 och det är 110 väg, då är det 110 som gäller. Står det en polis som klockar mig efter omkörningen om jag kör fortare än 110 (vilket jag pressas att göra när det ligger en bil alldeles bakom och stressar på) så får jag skit för det. Sällan de tar bilen bakom som körde för nära.

    Hinner inte bakomvarande om så får denne vänta precis som jag fått göra många gånger och avbrutit omkörningar när jag sett att det är för kort sträcka kvar eller dyl. Ofta har jag hunnit ikapp den stressade bilen bakom några minuter senare ändå. Så istället för att orsaka olyckor (nu håller inte jag på min rätt bara för att jag kör lagligt, är väl snarare farligare att lägga sig bakom och stressa på än att vänta).

    Har hänt på flera ställen där omkörningsfilerna är en mil lång och jag lugnt börjat köra om, sen dyker en bil upp "från ingenstans" och lägger sig precis bakom och vinglar och har sig när jag åker om lastbilen. Ändå är det flera minuter kvar tills sträckan tar slut. Vad är poängen? Du hinner hem till Postkodmiljonären ditt stressade fanstyg, sluta utsätt mig för fara. Finns absolut INGEN anledning att stressa i den situationen.

    Sen kommer folk med argument om att man ska släppa förbi de som har mer bråttom. Var i körkortsboken står det att jag ska göra så? Har ni så bråttom åk en timme tidigare. Om jag då påbörjat en omkörning, inga bilar bakom, så kommer en bil till i 150 som bromsar in och lägger sig bakom, ska jag då tvingas gasa på för att han ska få stressa om eller ska jag bromsa och lägga mig bakom lastbilen igen? Hur ego låter inte det av den där fortköraren om jag får fråga?
  • ITpappan
    Anonym (arga morsan) skrev 2015-07-26 12:05:09 följande:
    Har jag redan påbörjat min omkörning, legat bakom den där lastbilen de närmsta två milen, blir jag jävligt irriterad om någon som dykt upp bakom för 30 sekunder sedan bestämmer sig för att preja mig ur vägen för att jag inte var lika snabb med blinkersen. Kör jag ikapp en lastbil som kör 90 och det är 110 väg, då är det 110 som gäller. Står det en polis som klockar mig efter omkörningen om jag kör fortare än 110 (vilket jag pressas att göra när det ligger en bil alldeles bakom och stressar på) så får jag skit för det. Sällan de tar bilen bakom som körde för nära.

    Hinner inte bakomvarande om så får denne vänta precis som jag fått göra många gånger och avbrutit omkörningar när jag sett att det är för kort sträcka kvar eller dyl. Ofta har jag hunnit ikapp den stressade bilen bakom några minuter senare ändå. Så istället för att orsaka olyckor (nu håller inte jag på min rätt bara för att jag kör lagligt, är väl snarare farligare att lägga sig bakom och stressa på än att vänta).

    Har hänt på flera ställen där omkörningsfilerna är en mil lång och jag lugnt börjat köra om, sen dyker en bil upp "från ingenstans" och lägger sig precis bakom och vinglar och har sig när jag åker om lastbilen. Ändå är det flera minuter kvar tills sträckan tar slut. Vad är poängen? Du hinner hem till Postkodmiljonären ditt stressade fanstyg, sluta utsätt mig för fara. Finns absolut INGEN anledning att stressa i den situationen.

    Sen kommer folk med argument om att man ska släppa förbi de som har mer bråttom. Var i körkortsboken står det att jag ska göra så? Har ni så bråttom åk en timme tidigare. Om jag då påbörjat en omkörning, inga bilar bakom, så kommer en bil till i 150 som bromsar in och lägger sig bakom, ska jag då tvingas gasa på för att han ska få stressa om eller ska jag bromsa och lägga mig bakom lastbilen igen? Hur ego låter inte det av den där fortköraren om jag får fråga?
    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.
  • SpanskaFlugan
    ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:

    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.


    På motorväg är det också viktigt att ha uppsikt framåt och hålla en rimlig hastighet, max 110 eller 120 på vissa vägar. Varför ska jag visa hänsyn till en fartblind idiot som vill fram till varje pris före alla andra?

    Om en bil kommer i hög fart bakom mig i vänsterfil kommer jag göra en avvägning, räcker avståndet för att de ska kunna släppa på gasen och sakta ner bakom mig om jag väljer att köra om? Är svaret ja, då blinkar jag, går ut i vänsterfil och gör min omkörning. Räcker inte avståndet, då väntar jag.

    Men när det gäller de riktiga fartdårarna kommer de ofta så snabbt att det är tomt bakom en när man påbörjar omkörningen men sen kommer de i 200 knyck och hinner ifatt. Sen lägger de sig som ett frimärke bakom en och hetsar på. DET beteendet hatar jag och hornen växer i panna på mig. Gör det att jag snabbar på min omkörning? Så fan heller, jag brukar lätta på gasen, sakta mer lite försiktigt, kanske ta några extra sekunder på mig. Har jag tur ger jag någon sate en hjärtattack en vacker dag. Kan det vara värt tycker jag.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (arga morsan)
    ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:
    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.
    Precis som SpanskaFlugan skrev och som jag skrev i min beskrivning är det tomt bakom när jag råkat ut för idioter som hunnit ikapp.

    Förstår inte varför du (och så många andra) inte kan LÄSA vad som står och sluta göra egna förvrängda versioner som ni sedan svarar på i hopp om att läsa lusen av oss som uppenbarligen är ett hinder för er 200 knyck framfart på vägarna...

    Jag har ALLTID uppsikt både bakåt och framåt innan jag påbörjar en omkörning. Jag kan inte ha uppsikt om jag har ett krön eller kurva bakom mig. Ska man gå på principen att det KAN komma en bil i 200 knyck från bakom kurvan eller krönet så kan ingen köra om. Då ska man alltså lämna företräde åt de som "har mer bråttom" eller råkar köra för fort.

    Lika irriterande är det när bilar kör om för nära eller svänger in för snävt, ofta i samband med att de har legat precis efter i samband med omkörningen.

    Sedan finns det klart idioter som tycker det är kul eller bara av oaktsamhet gasar på när de blir omkörda, vilket försvårar omkörningen. T.ex. en husvagn som gasade på från 85 till 100 när det blev två-filigt.

    Det finns INGET som säger att det skulle vara säkrare att köra för fort vid en omkörning, det är bara ett fjantigt argument från de som har så jäkla bråttom och är tunga i fötterna. Lägg den tyngden på bromsen istället så blir det säkrare för alla parter. Jag har ingen lust att åka på fortkörningsböter bara för att ni skiter i allt och alla. Är det 110 på vägen så ska man inte köra fortare, ens vid en omkörning. Hinner inte du där bakom om för att jag kör om lagligt så vänta till nästa gång.

    En kompis berättade när han var ute på vägen en dag så började han en omkörning av en bil, bilen bakom hade legat på som ett plåster men han blinkade först och körde ut. Då drar idioten bakom på för fullt och kör om på insidan och sicksackar förbi så kompisen får tvärbromsa och får nästan en bakomvarande bil in i skuffen. Vem är det som gjort bort sig här? Det är väl min kompis säger ni som tycker att de som har mest bråttom som ska fram.

    OCH DU, som tycker jag ska skärpa mig och stava till bråttom rätt för ett antal inlägg sedan, precis som alla andra mesiga killar som känner sig så kaxiga i sin turbo-bil, om något skulle skärpa sig.
  • Voluptuous Shalimar
    Flash Gordon skrev 2015-07-25 22:46:13 följande:

    Nä, inte nödvändigtvis.

    Ibland är det dock trafiksäkrare att köra lite för fort. Men om folk åtminstone körde om så snabbt de kan så skulle det underlätta i trafiken. Särskilt på 2+1-vägar som är lite speciella till sin karaktär då man vet under hur lång sträcka man kan köra om.

    Det, istället för att köra med stilen: "Jag kör om när och hur jag vill och då får de andra vänta".

    DET är bara dålig bilkörning.

    .


    Det gör tyvärr långt ifrån alla. Då uppstår situationer. Helt i onödan.

    Hittar man sedan på sina egna regler typ: "jag ligger längst fram så jag behöver inte bry mig om någon annan bakom redan har påbörjat sin omkörning för nu är det min tur" eller bara allmänt blir stressad av att köra om mellan ett fordon och ett räcke blir situationen givetvis än mer farlig.

    .

    Det behövs mer av "den bjuder jag på" i trafiken än "jag struntar i alla andra".
    ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:
    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.
    Håller med dessa skribenter. 

    Och ni som säger att ni kör om  e x t r a  långsamt bara för att reta någon som kommer snabbt bakifrån, ni är ju inte riktigt kloka. Påminner om en (en man som heter) Ove. 
  • SpanskaFlugan
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-07-26 16:32:00 följande:

    Håller med dessa skribenter. 

    Och ni som säger att ni kör om  e x t r a  långsamt bara för att reta någon som kommer snabbt bakifrån, ni är ju inte riktigt kloka. Påminner om en (en man som heter) Ove. 


    Inte e x t r a långsamt, men däremot så håller jag mig gärna exakt på hastighetsbegränsningen, eller lite under, någon km eller så, bara för att irritera lite extra. Inte det minsta olagligt men väldigt roligt när man ser hur de blir röda av ilska.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Voluptuous Shalimar
    SpanskaFlugan skrev 2015-07-26 17:16:19 följande:
    Inte e x t r a långsamt, men däremot så håller jag mig gärna exakt på hastighetsbegränsningen, eller lite under, någon km eller så, bara för att irritera lite extra. Inte det minsta olagligt men väldigt roligt när man ser hur de blir röda av ilska.
    Det  är vad jag kallar vårdslös körning, att medvetet göra vad man kan för att göra medtrafikanter arga och uppretade. Varför i all världen köra om under hastighetsbegränsningen (nu förutsätter jag att vi pratar normalt väglag, inte dimma/skyfall etc)? När jag kör bil gör jag allt jag kan för att göra allt så smidigt som möjligt för övriga trafikanter, inte tvärtom?!?
  • Anonym (Förbannad)
    sportpappa skrev 2015-07-18 23:50:09 följande:

    Visst finns det många stressade idioter där ute, men då gäller det att man själv ser till att det blir så säkert som möjligt. Idioterna gör det ju inte.

    Du kör för långsamt för många. Om du ligger på +5 km/h enligt din hastighetsmätare så kör du strax under eller precis på hastigheten. Många kör lite över hastighetsbegränsningen och du blir en bromskloss vilket kan orsaka olyckor.
    Om någon kör för nära dig så bör du sänka hastigheten för att skapa större marginaler om något skulle hända.Det är säkert väldigt irriterande för de bakom, men vad ska man göra?

    När du girade ut till höger på den enfiliga vägen så trodde bilen bakom att du tänkte släppa förbi honom och det uppstod en farlig situation när du plötsligt girade tillbaka. Det är inte konstigt att han tutar. Långsamma förare släpper ofta förbi de som vill fram snabbare så där får du vara extra tydlig med dina intentioner. Det här låter dock som en väldigt märklig situation, men du kanske körde så långt åt höger och så långsamt och att vägen var så bred att bakomvarande trodde att det var medveten körning av dig.

    På 2+1-väg så är ofta omkörningssträckorna ganska korta och de man ska köra om är många, särskilt om det är en lastbil med i leken. Då gäller det att ligga på för att hinna om alla. Jag kör alltid 1-2 växlar ner och sen gasen i botten på såna sträckor. Eftersom du inte verkar vara lika tung på gasen som de bakomvarande så bör du vänta lite och släppa före de som har mer bråttom.
    Det är framförallt lastbilen som gör fel om den går ut i ditt körfält när du ligger där. Om du behöver avbryta omkörningen så saktar du ner och då får bakomvarande också sakta ner. Det är extremt osannolikt att du skulle bromsa kraftigt vid en omkörning i egen fil. Jämför med hur du kör på flerfilig motorväg. Du har en helt egen fil att köra i.


    Är du ett skämt eller? Tycker du på riktigt att någon är en bromskloss för att den ligger 5 + över angiven hastighet på 100-vägar borde du lämna tillbaka körkortet och cykla resten av livet. Ingen bilist har någon som helst skyldighet att riskera tusentals  kronor i böter för att andra bilister vill skapa och upprätthålla en norm om att 10 -15 kilometer över tillåten hastighet ska vara det nya normala på,100-vägar. 

  • Anonym (!)

    Ja det är många som inte borde ha körkort och jag blir så förvånad över hur vissa klarade uppkörningen med tanke på hur dåligt de kör. 

  • Anonym (!)
    ITpappan skrev 2015-07-26 12:28:56 följande:
    På motorväg är det viktigt att ha koll i backspegeln. Du bör inte gå ut i vänsterfil om det kommer snabbtgående fordon (t ex Audi eller BMW) i vänsterfil bakifrån.
    Haha har du lärt dig det av brushan eller? 
Svar på tråden Livsfarliga omkörningar