• Autumnleaf76

Åksjuka?

Dottern fyller 2 år om två veckor, har alltid ogillat att åka bil. Blir rastlös och lätt ledsen, men brukar oftast somna vid längre resor.

Idag skulle vi på nöjesfält ca två timmars bilresa bort. Efter ca en timme kräks hon rejält. Helt utan förvarning. Ledsen och grät. Rengjord och med nya kläder på skutta hon sedan runt som om ingenting hänt. Åker såklart hem och hemresan går felfritt. Väl hemma får hon 1,5 dl välling och tar allt med god aptit. Ingen feber. Övriga i familjen frisk.

Kan det vara åksjuka? Kan det komma så plötsligt? Och vad gör man om det är det? Finns det åksjuketabletter till så små.

Vi behandlar det som en magsjuka. Hon var nämligen ut på ett evenemang med andra barn igår och hon stoppar fingrar i munnen ofta så risk finns att hon smittats.

• Svar på tråden Åksjuka?
  • modsey

Låter definitivt som åksjuka. Inte osannolikt att hennes ogillande till bilåkning tidigare berott på lätt illamående.

• Autumnleaf76
    modsey skrev 2015-07-22 13:44:45 följande:

Låter definitivt som åksjuka. Inte osannolikt att hennes ogillande till bilåkning tidigare berott på lätt illamående.

Har aldrig varit i kontakt med åksjuka innan och hon har aldrig kräkts tidigare. Hon kräktes som bebis men sedan har det varit kräkfritt i över ett år. Det kom helt oväntat! Hon satt och lekte, blev sur och så kräktes hon massor.
  • modsey
    Autumnleaf76 skrev 2015-07-22 14:19:38 följande:
    Har aldrig varit i kontakt med åksjuka innan och hon har aldrig kräkts tidigare. Hon kräktes som bebis men sedan har det varit kräkfritt i över ett år. Det kom helt oväntat! Hon satt och lekte, blev sur och så kräktes hon massor.
    inte ovanligt att åksjuka börjar vid 2 års åldern
  • CBackemar

Jag var ett åksjukebarn, och det förstod mina föräldrar när jag var i tvåårsåldern. Plötsligt kommer det inte, iaf inte för mig, jag mådde illa en ganska bra stund innan jag spydde, men svårt för en sån liten att tala om antar jag. För mig var det även ett skydd mot illamåendet att sova i bilen. Själva spyan är för åksjukebarn en befrielse från illamåendet, så att hon var pigg och glad efteråt förstår jag mer än väl :)

Får jag ge några små tips på vägen om det nu visar sig att hon lider av åksjuka så är det de här: 1. Ge henne nåt att äta en liten stund innan ni åker. Hungerskänslor förvärrar illamåendet. 2. Ha med nåt litet i bilen som hon kan knapra på, och dryck. 3. Låt henne sitta fram. Det är ett annat "gung" i bilen i baksätet som jag än idag inte klarar av. (33 år gammal) 4. Kör mjukt så långt det är möjligt. Kraftiga accelerationer och onödigt hårda inbromsningar inför tex rödljus framkallar illamående på nolltid. 5. Ha alltid en påse lättillgänglig. Har räddat våran bil flera gånger då barnen var mindre och också åksjuka. Tack och lov verkar de helt ha vuxit ifrån det nu.

• Autumnleaf76

Tack för tipsen

Hon åt middag med god aptit och det är full fart på henne. Tycker inte att det borde vara magsjuka då hon inte ens hulkade efter kräkepisoden. Men fortsätter vår isolering

• aztec

Min dotter började redan spy under bilfärden under 1år gammal, kunde åka 10 minuter och ändå hände det. Men nu är hon 3 och inte kräkts på hela sommaren så jag hoppas det håller i sig! Jag vet inte varför det blev så men hennes balanssinne var inte det bästa plus att vi alltid har kallt i bilen/har lite kläder på henne. Verkar hjälpa. Sen köpte vi åkarmband från apoteket då hon var så liten, värt ett försök om det händer fler ggr.

• Autumnleaf76

Vi väckte henne 6:20 och åkte 7:45. Och hon åt frukost ganska snart på uppvaknandet. Oftast är hon vaken lite längre innan vi åker. Kanske var det därför?

Hur som går vi alla och väntar nu. Ska någon mer insjukna? Och även om jag är kräkfobiker och får sjuk ångest av magsjuka så känns åksjukealternativet inte precis som en dröm. Usch. Lilla hjärtat mitt!

• Autumnleaf76

Var till läkaren och kollade öronen och de såg bra ut. Läkaren tyckte inte det lät som åksjuka.

Någon som känner igen detta?

• modsey
    Autumnleaf76 skrev 2015-07-23 21:37:05 följande:

Var till läkaren och kollade öronen och de såg bra ut. Läkaren tyckte inte det lät som åksjuka.

Någon som känner igen detta?

tja har hon feber är det väl magsjuka då. Om inte så tror jag fortfarande på åksjuka och att febern inte hör till den biten egentligen.
  • Autumnleaf76

Hon har sedan födseln haft dagar med feber (utreds för periodisk feber) så detta med feber är inte helt ovanligt för henne.

• modsey
    Autumnleaf76 skrev 2015-07-23 21:53:52 följande:

Hon har sedan födseln haft dagar med feber (utreds för periodisk feber) så detta med feber är inte helt ovanligt för henne.

då gissar jag fortfarande på åksjuka. Tiden lär utvisa om det är det hon lider av då det i så fall kommer upprepas.
  • Autumnleaf76

Ja, det känns minst sagt spännande att åka långt igen. Åkte till vc idag och det tar bara 5 minuter och jag satt på helspänn med en påse i handen. Och jäntan såg så sammanbiten ut stundtals. Och dessutom gäspa hon. Skrämsel! Hon gäspa nämligen innan hon kräktes, ett tag innan, och jag läste att det var vanligt vid åksjuka innan kräkning.

Svar på tråden Åksjuka?