• Anonym (Lisa)

Spelar skälet till abort någon roll?

Jag tycker inte det. För mig är abort oproblematiskt - ett liv utan medvetande avslutas av den som äger kroppen - och då spelar det noll roll varför kvinnan inte vill ha barnet. För mig är det likvärdigt om det beror på våldtäkt eller fel kön, om det är för att kvinnan är för ung eller för att hon vill åka på semester först och vänta några månader.

Jag kan förstå logiken i att vara abortmotståndare. Om man t ex anser att livet är heligt. Men då är ju abort fel oavsett skäl. Ser man fostret som en individ spelar det ju ingen roll om hen finns till pga våldtäkt eller av ett par som försökt länge.

Men det känns som att de flesta resonerar som att abort är rätt om skälen är goda, men inte annars.

• Svar på tråden Spelar skälet till abort någon roll?
  • MissPin

Är barnet inte önskat, alltså inte planerat så ser jag inget konstigt med att man gör abort.

Har själv gjort 2 stycken. Är det något fel på barnet så ser jag heller inget konstigt med det.

Men att planera att bli gravid, och sen göra abort pga fel kön anser jag är helt sjukt, då ska man inte ha barn alls. Könet får man ju inte reda på förens runt vecka 18 heller.

• Ego Lovers

Jag själv skulle inte kunna göra abort. Har haft fyra missfall varav ett av dom fick jag se det döda fostret som var 14 veckor.
    Men vad andra gör kan jag inte lägga mig i men tycker som ovanstående skribent att abort pga könet är sjukt. Antingen vill man ha barn eller inte. Vill man ha speciellt kön och aborterar pga det borde man samtidigt tvingas donera bort sin livmoder och äggstockar till någon som inte har någon som fungerar.

• Jemp

"Fel" kön känns ju som en vansinnigt dålig anledning (livet är heligare än så) men till slut tycker jag hellre abort än att skaffa sig ett barn man inte vill ha (eller kan ta hand om).

• Anonym (S)

Jag känner också att en abort (så tidig som möjligt, ju förr desto bättre) är att föredra framför att sätta ett barn till världen som man inte vill ha.
    Att däremot sålla bort oönskat kön är vansinnigt. Men det är samhällets fel att människor föredrar vissa kön. Hade vi behandlat alla som människor och inte gjort skillnad på män/kvinnor så hade det inte funnits lika stora skäl att välja bort kön.

Men i slutändan tycker jag att varje kvinna ska få bestämma över sin kropp. Dock kan jag ställa mig positiv till att man kan gå in med någon form av insats i de fall där kvinnor aborterar ofta. För i min värld är det inte något preventivmedel, och det är inget man går igenom med lätthet. Tror inte det är särskilt många kvinnor (om ens några?) som vill göra abort om de hade kunnat välja. Så att fånga upp de kvinnor som aborterat frekvent, och erbjuda samtal/preventivmedel/vad de har behov av kan jag tycka är viktigt.

Men för att svara kort på frågan: nej, i slutändan är skälet inte viktigt.

• sextiotalist

Enkelt svar, nej.

För mig personligen så känns det fel pga kön

• Anonym (triss)

Det är en vågskål mellan kvinnans skäl och barnets rätt att leva

enligt mej . Om man inte kan ta hand om barnet eller på annat sätt tycker att livet blir mycket sämre om man föder barnet så tycker jag det är rimligt att den som redan lever går för,, dvs kvinnan. Men abort pga kön , då ska man inte ha barn alls innan man gått i terapi , barnet ska inte uppfylla moderns detaljerade drömmar , det är sjukt. Det är trots allt ett liv och det är ok att ta det vid rejäla skäl ,, men inte lättvindigt. Dessutom verkar det vansinne att göra abort om man snart vill ha barn igen med samme man eftersom man inte kan veta att det går att bli gravid igen.

• Ego Lovers
    Anonym (triss) skrev 2015-07-23 08:13:11 följande:

Det är en vågskål mellan kvinnans skäl och barnets rätt att leva

enligt mej . Om man inte kan ta hand om barnet eller på annat sätt tycker att livet blir mycket sämre om man föder barnet så tycker jag det är rimligt att den som redan lever går för,, dvs kvinnan. Men abort pga kön , då ska man inte ha barn alls innan man gått i terapi , barnet ska inte uppfylla moderns detaljerade drömmar , det är sjukt. Det är trots allt ett liv och det är ok att ta det vid rejäla skäl ,, men inte lättvindigt. Dessutom verkar det vansinne att göra abort om man snart vill ha barn igen med samme man eftersom man inte kan veta att det går att bli gravid igen.

Finns ju en risk att barnet ändå inte lever upp till de vanföreställningar modern har. Dottern blev inte docksöt med blonda korkskruvslockar och blå ögon (mamman är asiat, fadern är mörk afrikan tex). Nu var det en extrem jämförelse men endel som letar fel kommer finna fel för de är ständigt missnöjda. Har en kompis som har fyra söner och en dotter. Hon var så lycklig när hennes dotter kom. Idag har hon en dotter som är pojkflicka. Mamman är totalt missnöjd med sin dotter för hon lever inte upp till mammans förväntningar fast hon har bäst betyg i skolan så är mamman missnöjd.
Svar på tråden Spelar skälet till abort någon roll?