• Seven Costanza

Fråga om moderskapsintyg

Måste man vänta till efter rutinultraljudet med att skicka in moderskapsintyg till FK, eller går det bra att barnmorskan skriver ett efter ett tidigare ultraljud?

Hur lång tid brukar det ta efter att man skickat in moderskapsintyget tills FK skickar ut blanketterna där chefen ska fylla i ens inkomstuppgifter?

• Svar på tråden Fråga om moderskapsintyg
  • zemer

Dim fastställer ju inte bf fören efter rutinultraljudet. Därför måste man vänta tills efter det.

Tror det tog typ 9 dagar för mig att få hem papperna.

• Seven Costanza
    zemer skrev 2015-07-23 15:59:31 följande:

Dim fastställer ju inte bf fören efter rutinultraljudet. Därför måste man vänta tills efter det.

Tror det tog typ 9 dagar för mig att få hem papperna.

Men jag har redan fått ett beräknat förlossningsdatum vid mitt ultraljud för KUB-testet så det var därför jag undrade om jag ändå måste vänta till efter RUL.

Det låter bra med 9 dagar, det är ju inte så mycket.
  • smultronstrå

När du får ditt moderskapsintyg/graviditetsintyg av sin barnmorska så skickar du in detta. Man brukar få det av bm kring vecka 20-25 beroende på vart i sverige du bor.

• Seven Costanza
    smultronstrå skrev 2015-07-23 16:33:49 följande:

När du får ditt moderskapsintyg/graviditetsintyg av sin barnmorska så skickar du in detta. Man brukar få det av bm kring vecka 20-25 beroende på vart i sverige du bor.

Jo det vet jag ju, det jag undrade var om man kunde skicka in ett moderskapsintyg _tidigare_ än så, eller om man tvunget måste vänta till dess? Jag har som sagt redan fått ett beräknat förlossningsdatum efter tidigare ultraljud i samband med KUB-test. Varför jag undrar är för att jag ska flytta under graviditeten så det vore smidigt om min chef kunde fylla i de papprena så fort som möjligt.
  • Denise83

Jag bad om att få det tidigare o det var inget problem. Det var innan UL, hade också varit på kub o fått ett datum.

• smultronstrå

Om du har fått ett moderskapsintyg som är underskrift av bm så kan du skicka in det när du känner för det. Huvudsaken är att det är korrekt ifyllt och undertecknat av bm

• Seven Costanza
    smultronstrå skrev 2015-07-23 17:46:47 följande:

Om du har fått ett moderskapsintyg som är underskrift av bm så kan du skicka in det när du känner för det. Huvudsaken är att det är korrekt ifyllt och undertecknat av bm

Okej, vad är det som ska stå på det då? För jag fick som sagt ett intyg på KUB men där står ju bara mina personuppgifter och datum för beräknad förlossning. Räcker inte det eller vad behöver stå på det?
Svar på tråden Fråga om moderskapsintyg