• MiaMeyer

Har använt diskmedel i stekpanna, försent att rädda?

Jag har slarvigt nog använt diskmedel i min ända stekpanna, och den har alltid funkat bra ända till idag när jag står och försöker göra pannkakor. Pannkakorna fastnar hur mycket smör jag än använder.. Är det försent att rädda stekpannan på något sätt eller är det lika bra att slänga den?
    Är jättetacksam för svar och testar gärna vad som helst!

• Svar på tråden Har använt diskmedel i stekpanna, försent att rädda?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2015-08-23 14:45:30 följande:

Steker du sen känslig mat(i att fastna), som tex pannkakor.
    Så kommer pannkakan inte lossna, spelar ingen roll hur mycket olja du har smörjt in då.
    Sen efter kanske 5-7 pannkakor, så har pannan fått tillbaka sitt avvisande kollager så fastnar det inte nånstans i pannan längre.
    Om man nu använt rätt så hög värme och steka i.

Sen att diska en stekpanna med diskmedel, visst kan man göra det.
    Men varför?

Jag steker aldrig pannkakor i gjutjärnspannor, utan endast i teflonpanna.
    Jag fick tipset av att diska med diskmedel av en försäljare av gjutjärnspannor, för att få pannan ren från gammalt fett (fett härsknar med tiden, även om det hettas upp). Han sa att det var en gammal myt att man inte kan diska med diskmedel, men man måste olja in den efteråt.
    Teflonpannor har jag alltid diskmedel när jag gör rent och inga pannkakor fastnar för mig
  • klyban
    sextiotalist skrev 2015-08-24 10:45:55 följande:
    Jag steker aldrig pannkakor i gjutjärnspannor, utan endast i teflonpanna.
    Jag fick tipset av att diska med diskmedel av en försäljare av gjutjärnspannor, för att få pannan ren från gammalt fett (fett härsknar med tiden, även om det hettas upp). Han sa att det var en gammal myt att man inte kan diska med diskmedel, men man måste olja in den efteråt.
    Teflonpannor har jag alltid diskmedel när jag gör rent och inga pannkakor fastnar för mig

Du kan aldrig någonsin återskapa detta kollager utan hög värme och olja.(vet att det ska finns någon mer metod).
    Kanske du ska ta del av Skepphults skötselråd för gjutjärnspannor.
    www.skeppshult.com/bruksanvisningar/

Teflon har redan ett skyddande lager, där spelar det ingen roll man introducerar diskmedel.
    Då diskmedlet kan inte påverka den avvisande yta som finns, och finns kvar fortfarande efter diskningen.

Personligen använder jag inte teflon, då jag tycker den mesta maten blir godare i en gjutjärn än en teflon.
    Men det är en smaksak, så finns i sig inget att kommenterar vidare här.

Om man använder en gjutjärnspanna så sällan, att det härsknar.
    Då rekommenderar jag en teflon eller annan non-stick alla dagar i veckan.
    Det skulle betyda man använder sin stekpanna nån gång per år.
    Och använder man bara olja, så pratar vi kanske en gång per år.
    Och efter man sköljt ur pannan eller torkat rent, så finns det inte mycket som kan härskna för den delen heller.

• sextiotalist
    klyban skrev 2015-08-25 13:32:00 följande:

Du kan aldrig någonsin återskapa detta kollager utan hög värme och olja.(vet att det ska finns någon mer metod).
    Kanske du ska ta del av Skepphults skötselråd för gjutjärnspannor.
    www.skeppshult.com/bruksanvisningar/

Teflon har redan ett skyddande lager, där spelar det ingen roll man introducerar diskmedel.
    Då diskmedlet kan inte påverka den avvisande yta som finns, och finns kvar fortfarande efter diskningen.

Personligen använder jag inte teflon, då jag tycker den mesta maten blir godare i en gjutjärn än en teflon.
    Men det är en smaksak, så finns i sig inget att kommenterar vidare här.

Om man använder en gjutjärnspanna så sällan, att det härsknar.
    Då rekommenderar jag en teflon eller annan non-stick alla dagar i veckan.
    Det skulle betyda man använder sin stekpanna nån gång per år.
    Och använder man bara olja, så pratar vi kanske en gång per år.
    Och efter man sköljt ur pannan eller torkat rent, så finns det inte mycket som kan härskna för den delen heller.

Snälla du, jag har haft gjutjärnspannor sedan början av 80-talet, jag har en ärvd från slutet av 1800-talet, den senare har flera gånger diskats med diskmedel långt innan jag föddes. De håller än och har inga problem med att det fastnar i den. Men däremot är jag urdålig på pannkakor och det är först när jag fick teflonpanna som jag lyckas (då var jag över 40 år) (men min bror fixar dessa i pannkakslaggen, gjutjärn).
    För tillfället har jag fyra stycken gjutjärnspannor igång.
  • oOOo  oOOo
    sextiotalist skrev 2015-08-25 13:52:21 följande:
    Men däremot är jag urdålig på pannkakor och det är först när jag fick teflonpanna som jag lyckas 
    Vilket antagligen beror på att du inte behandlat dina gjutjärnspannor rätt.
    Givetvis har det mindre betydelse om du tex steker lök i smör i dina pannor.
  • klyban
    sextiotalist skrev 2015-08-25 13:52:21 följande:
    Snälla du, jag har haft gjutjärnspannor sedan början av 80-talet, jag har en ärvd från slutet av 1800-talet, den senare har flera gånger diskats med diskmedel långt innan jag föddes. De håller än och har inga problem med att det fastnar i den. Men däremot är jag urdålig på pannkakor och det är först när jag fick teflonpanna som jag lyckas (då var jag över 40 år) (men min bror fixar dessa i pannkakslaggen, gjutjärn).
    För tillfället har jag fyra stycken gjutjärnspannor igång.

HAHAHAHA, såklart de inte går sönder av diskmedel
    Tror du det är detta jag säger?
    Och självfallet så bränner man in dom igen, så kommer inte känsla saker fastna, som tex pannkakor.
    Bränner du INTE in den, så kommer pannkakor fastna, och tar ett antal pannkakor innan den är inbränd igen.

Att du inte har lyckats med pannkakor, är helt säkert för du inte har detta avvisande kollager.
    Jag lyckas varje gång, utom de gånger jag fått diska ur pannan med just diskmedel.
    Eller använt för varmt vatten och för länge, då tappar man en del av detta kollager också.
    Har tom blästrat en stekpanna efter en olycka i köket.
    Efter blästringen så fungerade den än bättre.
    Förklaring har jag fått efteråt, och det är att blästersanden skapade små små hål i ytan.
    Som gjorde kollagret skapades mer effektivt.
    Skoj också hur du ignorerar vad en gjutpannetillverkare säger, hybris?

Vid denna punkt, så kanske du ska presentera saker som stödjer att det är en myt.
    För mig låter det som du träffat på en försäljare som inte har en aning om vetenskapen kring detta.

• sextiotalist
    oOOo oOOo skrev 2015-08-25 14:02:12 följande:
    Med samma panna som min käre bror gör perfekta pannkakor i, misslyckas jag med pannkakor. Nej, det har enbart  att jag alltid varit dålig på att steka pannkakor i.  Där skyller jag inte ifrån mig.

• oOOo  oOOo
    sextiotalist skrev 2015-08-25 14:06:23 följande:
    Med samma panna som min käre bror gör perfekta pannkakor i, misslyckas jag med pannkakor. Nej, det har enbart  att jag alltid varit dålig på att steka pannkakor i.  Där skyller jag inte ifrån mig.

Ojdå. Hur gör du för att misslyckas? Lite OT, men intressant ändå.
  • klyban
    oOOo oOOo skrev 2015-08-25 14:02:12 följande:

Helt och hållet på din linje också.
    En bra inbränd panna, så liknar den ytan vilken non-stick panna som helst.
    Det är många som diskar sina pannor med diskmedel, sen beklagar dom sig över att saker fastnar.
    Och skaffar sig en non-stick panna, och säger man att man inte ska diska dom med diskmedel.
    Och för detta kollager försvinner, och att detta är anledningen.
    Så beter man sig som sextiotalisten gör.

Samma sak gäller grillens galler, som en del envisas med att diska och köra svinto.
    Där blir rätt tydligt på vissa saker man grillar.
    Och enda sättet där, är att olja in gallret och lägga på ingrediensen på kallt galler.
    Då fastnar det inte så mycket.
    Dock vill jag personligen ha ett varmt galler, då det bidrar till smak och det visuella.

• klyban
    oOOo oOOo skrev 2015-08-25 14:09:25 följande:

Mycket intressant.
    Jag skulle gissa brodern steker i hög temp, och låter pannan bränna in sig.

• oOOo  oOOo
    klyban skrev 2015-08-25 14:05:59 följande:

Jag lyckas varje gång, 

Samma här. Har ganska svårt att förstå hur man misslyckas med en välanvänd plättlagg.
    Man häller ju bara på smeten och vänder plättarna när de är någorlunda fasta liksom.
  • sextiotalist
    oOOo oOOo skrev 2015-08-25 14:09:25 följande:
    Ingen aning faktiskt. Men under hela min uppväxt så var jag den enda i familjen som inte kunde steka pannkakor (vi stekte våra egna och min blev en gegga och alla andras fina).
    Men när jag fick min första teflonpanna så fixade jag det (med massor av smör), får inse att inom matlagningen så är pannkakstekning mitt svaga länk (men är en hejare på att göra goda såser och grytor)

Men ni som är så duktiga, kan man jämna till botten på en över 100 år gammal gryta (den är lite rund den äldsta vi har)
  • oOOo  oOOo
    sextiotalist skrev 2015-08-25 14:24:48 följande:
    Men ni som är så duktiga, kan man jämna till botten på en över 100 år gammal gryta (den är lite rund den äldsta vi har)
    Kan funka men risken är nog stor att du förstör grytan. Jag har faktiskt testat en gång att jämna till botten på en gammal stekpanna men den slog sig och blev i princip värdelös. 
  • sextiotalist
    oOOo oOOo skrev 2015-08-25 14:29:03 följande:
    Kan funka men risken är nog stor att du förstör grytan. Jag har faktiskt testat en gång att jämna till botten på en gammal stekpanna men den slog sig och blev i princip värdelös. 
    OK, då vet jag, få inse att den är bäst att ha gryta i (dvs man steker ingredienserna i en annan panna och låter det koka färdig i den stora, tung som sjutton och rymmer säkert 5-6 liter minst)
  • klyban
    sextiotalist skrev 2015-08-25 14:24:48 följande:
    Ingen aning faktiskt. Men under hela min uppväxt så var jag den enda i familjen som inte kunde steka pannkakor (vi stekte våra egna och min blev en gegga och alla andras fina).
    Men när jag fick min första teflonpanna så fixade jag det (med massor av smör), får inse att inom matlagningen så är pannkakstekning mitt svaga länk (men är en hejare på att göra goda såser och grytor)

Botten som det som är mot plattan?
    Eller botten som i där man lägger sina ingredienser?

Man kan planslipa en stekpanna, dock inget man klarar själv att göra.
    Är den så gammal så antar jag bara att den har en rätt tjock botten, så borde finnas mycket utrymme att kunna planslipa.
    Kan nog kosta lite.
    Men kolla om du känner nån som arbetar inom metallindustri eller på lite större bilverkstäder.
    De brukar kunna ha en planslip, så får man sen bara hoppas att de kan hjälpa dig.
    Har planslip och bläster på jobbet, så har grejat en del där och gjutjärnspannor.
    Hade en flickvän i ung ålder, som tyckte det var en bra ide att hälla kallt vatten i stekpannan.
    Och blästrat pga en olycka där man brände fast det som faan.
    Men den blev riktigt bra efter åt.

Pratar vi om i grytan, så kan ju blästring göra lite.
    Men annars är det rätt svårt att komma åt där.

• klyban
    sextiotalist skrev 2015-08-25 14:31:38 följande:
    OK, då vet jag, få inse att den är bäst att ha gryta i (dvs man steker ingredienserna i en annan panna och låter det koka färdig i den stora, tung som sjutton och rymmer säkert 5-6 liter minst)

Luska ut hur tjock botten är, och hur mycket som behöver planslipas.
    Så kanske man kan göra en gissning utifrån detta, om det funkar eller inte.

• sextiotalist
    klyban skrev 2015-08-25 17:26:55 följande:

Luska ut hur tjock botten är, och hur mycket som behöver planslipas.

Så kanske man kan göra en gissning utifrån detta, om det funkar eller inte.

Det ska jag göra. Den är ärvd i flera led och är min.bästa gryta för grytor :)
Svar på tråden Har använt diskmedel i stekpanna, försent att rädda?