• Gert

Olof Palme: "Nu ska vi ställa till ett helvete för borgarna!"

Människor verka ha glömt bort, eller förträngt, det Olof Palme sa efter valförlusten 1976: "Nu ska vi ställa till ett helvete för borgarna!"

Det talet var inspiration till Jimmie Åkessons sms "Give em hell!" till Mattias Karlsson.

Nu undrar jag om medias reaktion mot Olof Palme var likadant som mot Jimmie Åkesson och varför det här inte nämns någonstans. Är det så illa att journalister inte vågar säga som det är; att Jimmie Åkesson fick idén från Olof Palme?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Olof Palme: "Nu ska vi ställa till ett helvete för borgarna!"
  • felix le chat
    KillBill skrev 2015-07-29 17:27:17 följande:
    Har du några källor för ditt påstående att Socialdemokraterna på 70-talet agerade på samma sätt mot chilenare som SD vill göra mot invandrare idag? Vad jag vet så är Sverige ett av de länder i värden som tog emot mest chilenare efter statskuppen och jag tror att sverige som land har den 3:e största chilenska befolkningen (av alla jordens länder) utanför Chile.
    Ok Jag korrigerar: 1977 kom rapporten från svenska ambassaden i Santiago
    att återvändande chilenare inte riskerade förföljelsen.
    Då var Fälldin en kort stund stadsminister.
    Käla:  chilekommiten

Så jag får "lasta " centern ör detta beslut inte sossarna.
    Den chilenska invandringen på 80 talet var inte politiska flyktingar utan de var av helt andra skäl.

• Gert
    felix le chat skrev 2015-07-29 21:06:47 följande:

Den chilenska invandringen på 80 talet var inte politiska flyktingar utan de var av helt andra skäl.
    Som det är idag alltså, ekonomiska flyktingar.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • felix le chat
    Gert skrev 2015-07-29 21:13:56 följande:
    Som det är idag alltså, ekonomiska flyktingar.
    Ja det var helt sjukt på den tiden, chilenarna var en av de första
    länderna som uppfann trafficing, Renodlade resebyråer sålde paket med
    flyg och uppehållstillstånd i landet ( på kredit....man fick avbetala  )

citat från chilensk sida på nätet:

"En stor del av dessa ansökningar avslogs av det svenska Invandrarverket. Men när individen överklagade den togs det slutgiltiga beslutet av det politiska parti som regerade för tillfället och större delen av ärendena gick igenom. Vid flera tillfällen rådfrågade de svenska myndigheterna respektive chilenska förening angående den asylsökandes aktivitet för att få reda på om det var sant och föreningarna utnämnde ansvariga för dessa frågor. På så sätt beslutade varje chilenskt parti om man skulle stöda en ansökan eller inte ibland utan att ta hänsyn till partiaktivitet utan bara till hur deras ankomst skulle kunna gynna partierna i Sverige. Om man bestämde sig för positivt svar fick personen lov att gå med i föreningen även om han/hon i Chile inte haft någon som helt politiskt intresse. Så kom en ny sorts chilenare till Sverige. Ett av de märkligaste fallen är det med staden Tocopilla, flera tusen av dess invånare flyttade till staden Norrköping "

• Gert
    felix le chat skrev 2015-07-29 21:24:18 följande:
    Ja det var helt sjukt på den tiden, chilenarna var en av de första
    länderna som uppfann trafficing, Renodlade resebyråer sålde paket med
    flyg och uppehållstillstånd i landet ( på kredit....man fick avbetala  )

citat från chilensk sida på nätet:

"En stor del av dessa ansökningar avslogs av det svenska Invandrarverket. Men när individen överklagade den togs det slutgiltiga beslutet av det politiska parti som regerade för tillfället och större delen av ärendena gick igenom. Vid flera tillfällen rådfrågade de svenska myndigheterna respektive chilenska förening angående den asylsökandes aktivitet för att få reda på om det var sant och föreningarna utnämnde ansvariga för dessa frågor. På så sätt beslutade varje chilenskt parti om man skulle stöda en ansökan eller inte ibland utan att ta hänsyn till partiaktivitet utan bara till hur deras ankomst skulle kunna gynna partierna i Sverige. Om man bestämde sig för positivt svar fick personen lov att gå med i föreningen även om han/hon i Chile inte haft någon som helt politiskt intresse. Så kom en ny sorts chilenare till Sverige. Ett av de märkligaste fallen är det med staden Tocopilla, flera tusen av dess invånare flyttade till staden Norrköping "
    Finns en del nyhetsartiklar när man söker på "Tocopilla Norrköping".

www.folkbladet.se/nyheter/

tinyurl.com/q9nanu8

www.folkbladet.se/nyheter/carmen-flydde-ocksa-tocopilla-3108186.aspx

tinyurl.com/o4r6slj

Så visst ligger det en stor sanning i det du nämner.
  • KillBill
    felix le chat skrev 2015-07-29 22:06:47 följande:

Fälldin har inte direktavvisat några chilenare, det påståendet är helt enkelt inte sant! Det direktavvisades chilenare på 80-talet men dessa var ju som du själv konstaterar inte politiska flyktingar och uppfyllde inte kriterierna för flyktingstatus. Tycker du att det var fel att Sverige inte tog emot dessa chilenare eller vart vill du komma?
  • KillBill
    Gert skrev 2015-07-29 18:56:35 följande:
    Nu svamlar du. Sverige bedriver inte samma politik idag som då.
    Tycker du inte att det är pinsamt att du går på den här typen av felaktigheter och att du aldrig kontrollerar källor innan du "går igång"?
  • Smecker
    KillBill skrev 2015-07-29 22:33:43 följande:

Tycker du inte att det är pinsamt att du går på den här typen av felaktigheter och att du aldrig kontrollerar källor innan du "går igång"?

Det är kutym för sverigedemokrater. Låg bildningsnivå betyder ofta låg förmåga till källkritik och problemformuleringar. Forskning visar att personer med låg bildningsnivå tenderar att vara mer godtrogna och falla för reklam och auktoritetspersoner. Det är ju inte direkt hjärntrusten som faller för sekter och demagoger. Som en ökänd debattör på FL skrev:

"Känslomässiga blockeringar gör dessa personer oförmögna att ta till sig fakta som strider mot deras tro och framförallt är de beredda att gå långt i sin religions/ideologis namn."
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Johan70
    Nerfherder skrev 2015-07-29 11:52:27 följande:
    Tycker du på fullt allvar att det är jämförbart aty hålla ett tal 1976 och skicka ett SMS 2015? Dessutom har du undvikit resten av mina inlägg.
    Jag citerade hela det inlägg som jag svarade på. Det var det inlägget jag svarade på, inget annat.

Det är inte jämförbart att hålla ett tal och att skicka ett SMS, men det var inte den skillnaden du gjorde sak av. Du påpekade att det skulle vara skillnad mellan 1976 och nu. Det är det inte. Det använda språkliga uttrycket har inte ändrat innebörd.
  • Nerfherder
    Johan70 skrev 2015-08-04 16:48:07 följande:

Jag citerade hela det inlägg som jag svarade på. Det var det inlägget jag svarade på, inget annat.

Det är inte jämförbart att hålla ett tal och att skicka ett SMS, men det var inte den skillnaden du gjorde sak av. Du påpekade att det skulle vara skillnad mellan 1976 och nu. Det är det inte. Det använda språkliga uttrycket har inte ändrat innebörd.

Du menar alltså att språket inte har ändrats sedan 1976? Dessutom glömde du att det Gert gjorde så stor sak av var att herr åkesson skickat det som sms...
  • Johan70
    Nerfherder skrev 2015-08-04 17:56:21 följande:
    Du menar alltså att språket inte har ändrats sedan 1976? Dessutom glömde du att det Gert gjorde så stor sak av var att herr åkesson skickat det som sms...

Det här uttrycket har inte ändrat innebörd, särskilt inte när det mer eller mindre direkt citeras.

Jag "glömde" inte att Åkesson hade skickat det som SMS. Jag kommenterade ditt inlägg, där du inte med ett ord skrev något om sättet det framfördes på, så om det var någon som glömde det så var det väl du.

• Paulina P P
    Gert skrev 2015-07-27 18:52:52 följande:

Människor verka ha glömt bort, eller förträngt, det Olof Palme sa efter valförlusten 1976: "Nu ska vi ställa till ett helvete för borgarna!"

Det talet var inspiration till Jimmie Åkessons sms "Give em hell!" till Mattias Karlsson.

Nu undrar jag om medias reaktion mot Olof Palme var likadant som mot Jimmie Åkesson och varför det här inte nämns någonstans. Är det så illa att journalister inte vågar säga som det är; att Jimmie Åkesson fick idén från Olof Palme?

Det är inte samma journalister som skriver nu som gjorde det då. Går inte att jämföra.

I så fall kan du ju lika gärna jämföra mordet på Gustav III och mordet på Olof Palme.
  • Nerfherder
    Johan70 skrev 2015-08-05 11:33:33 följande:

Det här uttrycket har inte ändrat innebörd, särskilt inte när det mer eller mindre direkt citeras.

Jag "glömde" inte att Åkesson hade skickat det som SMS. Jag kommenterade ditt inlägg, där du inte med ett ord skrev något om sättet det framfördes på, så om det var någon som glömde det så var det väl du.

Läs ALLA mina inlägg i den här tråden, så kanske du förstår...
  • Gert
    Paulina P P skrev 2015-08-05 11:48:07 följande:
    Det är inte samma journalister som skriver nu som gjorde det då. Går inte att jämföra.

I så fall kan du ju lika gärna jämföra mordet på Gustav III och mordet på Olof Palme.
    Inte alla journalister, men väldigt många. Det är bara titta i dagstidningarna. Många medelålders vita män som är journalister.
    Give ´em Hell!
  • Johan70
    Nerfherder skrev 2015-08-05 11:48:29 följande:
    Läs ALLA mina inlägg i den här tråden, så kanske du förstår...
    Jag vet precis vad du menar, men jag kommenterade ett av dina inlägg, inte alla dina inlägg.

Jag kommenterade ett av dina inlägg. Varför skulle jag behöva kommentera alla de andra också? Varje inlägg skall väl kunna stå för sig självt?

Min kommentar gällde alltså det inlägget, inte alla dina andra inlägg samtidigt. Om du inte vill acceptera det, så kan jag nog inte göra något åt det.
  • Nerfherder
    Johan70 skrev 2015-08-05 11:51:57 följande:

Jag vet precis vad du menar, men jag kommenterade ett av dina inlägg, inte alla dina inlägg.

Jag kommenterade ett av dina inlägg. Varför skulle jag behöva kommentera alla de andra också? Varje inlägg skall väl kunna stå för sig självt?

Min kommentar gällde alltså det inlägget, inte alla dina andra inlägg samtidigt. Om du inte vill acceptera det, så kan jag nog inte göra något åt det.

Hitta en annan tråd att bråka i!
  • Johan70
    Nerfherder skrev 2015-08-05 12:03:52 följande:
    Hitta en annan tråd att bråka i!
    Snälla nå'n, tala för dig själv, det är väl inte jag som bråkar?
Svar på tråden Olof Palme: "Nu ska vi ställa till ett helvete för borgarna!"