• Alexi

Så himla svårt att kunna äta mer vegetariskt

Jag köpte en kokbok om vegetarisk mat för barnfamiljer i våras. Jag vill bredda vår matlagning och också äta mindre kött. Men himmel vad svårt det verkar vara då.

Jag är allergisk mot massa saker, bland annat soja (dvs tofu), ärter, linser. Vår sexåring är jättekinkig med mat och äter i princip inget såsigt eller "konstigt". Jag vill inte heller införa massa mjölmat (det fanns ju tex recept på ugnspannkakor och liknande och det tycker jag inte är en bra och nyttig middag). 

Det fanns kanske tre recept i hela kokboken som jag ens kände som någon idé att laga i vår familj...

• Svar på tråden Så himla svårt att kunna äta mer vegetariskt
  • Punkster

Ja, utan soya, ärtor och linser blir det ju lite klurigt. Det finns ju en hel del bönor iofs. Och massor med grönsaker. Själv brukar jag laga en hel del grytor och gratänger. I grytorna så brukar tomat och kikärtor vara en bra bas, och i gratängerna potatis och någon typ av ost. 

Sen måste man ju inte laga mat efter recept heller. Det går ju minst lika bra att experimentera sig fram. Vad äter ni till vardags? Det kanske helt enkelt går att äta samma sak fast man bara tar bort eller byter ut köttet, fisken eller kycklingen?

• minerva123

Quorn är ett jättebra alternativ till kött. Finns som färs, filéer etc. Så alla recept där det står t ex sojafärs kan du ta quornfärs istället. Mjölkprodukter är också en proteinkälla, mozzarella, fetaost, chevre, stekt halloumi...

• Alexi

Quorn ska jag testa. Smakar det så att kinkiga barn inte märker någon skillnad?

Hur är det i pris, miljöpåverkan osv?

• minerva123
    Alexi skrev 2015-07-28 16:35:42 följande:

Quorn ska jag testa. Smakar det så att kinkiga barn inte märker någon skillnad?

Hur är det i pris, miljöpåverkan osv?

Quorn är ett svampprotein och det tillverkas genom jäsning. Miljöpåverkan kan jag tyvärr inte uttala mig om... Priset ligger ungefär på samma nivå som sojafärs. Smakmässigt tror jag quorn kommer att funka, speciellt i typ lasagne eller pastasås. Quorn smakar ju i sig inte så mycket. Omelett är ju annars snabblagat och nyttigt.
  • Mellanmjölkens land

Som "köttersättning" tycker jag linser, bönor (funkar de?) och broccoli funkar bra.

Mina ungar (1,5 och 4 år och normalt sett köttätare) älskar min pastasås på krossade tomater och vita bönor (den stora varianten, inte såna som kommer i tomatsås). Man sköljer bönorna och kokar dem i krossade tomater tillsammans med önskade kryddor samtidigt som man fixar pastan. När pastan är klar är även pastasåsen det. Den ultimata snabbmaten eftersom den tar typ 15 min att fixa.

• Alexi

Problemet är att min sexåring i princip inte äter såser eller såsiga saker. Så pasta med en sås blir bara pasta för henne.

Jag äter kidneybönor och svarta bönor i alla fall.

• Ciconiidae

Enchiladas

Kåldolmar (grönsaker eller quornfärs, kanske glasnudlar i)

Pajer - släng i vad som finns hemma

Pizza - bara fantasin sätter gränser, test med t ex blomkål eller rödbeta

Omelett (lök, riven morot, svamp, örter, paprika etc)

Crepes

Funkar soppor? (Ärtsoppa, grönsakssoppor typ ängamat)

Bönbiffar

Wok (quornbitar är supergott i och äggnudlar)

Pastasallad, bulgursallad, bönsallad etc

Risotto

Ostar av olika slag t ex stekt haloumi

Rödbetor, chevre och valnötter är supergott (i ugn eller som sallad)

Gratänger

Moussaka

Kålpudding

Grönsaksspett (ha t ex tzatsiki till som proteinkälla)

Sushi (vegetarisk, kan en göra tillsammans med barnen)

Lasagne (svamp och ädelost är god kombo, även spenatlasagne är super)

Riktigt grovt bröd med massa gott på (danskt vis, som en jätteräkmacka med massor av vegetariskt istället. Avokado, böngroddar, keso, hackad lök, hummus, röra av ngt slag, osv)

• Ciconiidae

Tacos

Makaronilåda (quornfärs)

Mozarellasallad (om en ska äta ngt lättare)

Rotfrukter i ugn med kvarg till (kall) som en kryddat med t ex sambal oelek (chili)

Fylld grönsak i ugn ( t ex paprika, zuchini eller aubergine)

En kan panera och steka t ex aubergine, ficl inte till det när jag testade men kolla recept om intressant.

Falafel

Svar på tråden Så himla svårt att kunna äta mer vegetariskt