Kalas o annat tjafs vid varannan-vecka
Hej!
Vi har precis börjat med varannan vecka. Jag trivs inte alls. Saknar min snart fyraåring varje dag. Vi flyttade ifrån varandra i september förra året och sonens pappas obekväma arbetstider har gjort att vi inte kunnat ha varannan vecka.
Sonens pappa har nu flyttat ihop med sin nya tjej som han lägligt träffade dagen efter vi separerade för ett år sedan. Jag har ingen aning om vem denna person är. Hon följde dock med vid lämning häromdagen och hälsade inte på mig men gick hand i hand med min son och kramade honom hej då framför mig. Mig kollade hon inte ens på. Väldigt dåligt beteende från en som ska bo med MIN son varannan vecka måste jag säga...
Sonens pappa vill ha så lite kontakt som möjligt men jag vill att vi ska kunna skicka bilder och prata om vad som hänt under veckan med varandra. Han menar att jag får fråga min son. Alla som har barn vet kanske hur en fyraåring berättar saker? Och nu under semestern vet jag att de varit och kollat på djur, men pappan vägrar berätta vilken djurpark. Jag vill nämligen också till en djurpark och vill gärna inte ta exakt samma! För att ta ett exempel på hur löjlig han är.
Han svarar inte på sms. Ingenting.
Nu fyller sonen år om 1 vecka och det är ju hög tid för att planera kalas. Alla hans kompisar kan komma under den söndagen som sonen är hos hans pappa. Jag har frågat om det går att jag har kalas då och pappan har inget planerat för kalas ÄN men återkommer när han bestämt ngt. Ska jag då bara vänta? Och varför måste han just bestämma den dagen som jag önskar ha kalas på! Han får ju ha sonen på hans födelsedag!! Jag måste ju ut med inbjudan NU! Jag har sagt att sonens pappa självklart är välkommen på kalaset.
Vid högtider som födelsedag får man väl bortse lite från varannan vecka? Det handlar om några timmar på söndagen. Sonen ska egentligen till mig på måndagen.
Sonens pappa har ingen social relation till någon som har barn, vilket jag har, vilket gör att min son endast har kompisar via mig. Vi bor precis jämte förskolan och har många kompisar i samma hus osv. Ett sånt kalas borde väl prioriteras och uppmuntras från sonens pappa?
Sen är sonen även bjuden till hans kompis kalas under pappans vecka. Det borde väl också prioriteras? (Min mammakompis son som fyller år).
Sonens pappa har aldrig gjort något för att skaffa ett nätverk åt sonen vilket jag gjort och ser till att han har kompisar att leka med.
Hur ska jag få honom att svara? Kan jag vända mig någonstans?
Han har gått med på samrbetssamtal med kommunen men han har inte skickat in några papper för han skulle prata med någon jurist innan???