• Melij

Kalas o annat tjafs vid varannan-vecka

Hej!

Vi har precis börjat med varannan vecka. Jag trivs inte alls. Saknar min snart fyraåring varje dag. Vi flyttade ifrån varandra i september förra året och sonens pappas obekväma arbetstider har gjort att vi inte kunnat ha varannan vecka. 

Sonens pappa har nu flyttat ihop med sin nya tjej som han lägligt träffade dagen efter vi separerade för ett år sedan. Jag har ingen aning om vem denna person är. Hon följde dock med vid lämning häromdagen och hälsade inte på mig men gick hand i hand med min son och kramade honom hej då framför mig. Mig kollade hon inte ens på. Väldigt dåligt beteende från en som ska bo med MIN son varannan vecka måste jag säga...

Sonens pappa vill ha så lite kontakt som möjligt men jag vill att vi ska kunna skicka bilder och prata om vad som hänt under veckan med varandra. Han menar att jag får fråga min son. Alla som har barn vet kanske hur en fyraåring berättar saker? Och nu under semestern vet jag att de varit och kollat på djur, men pappan vägrar berätta vilken djurpark. Jag vill nämligen också till en djurpark och vill gärna inte ta exakt samma! För att ta ett exempel på hur löjlig han är.

Han svarar inte på sms. Ingenting.

Nu fyller sonen år om 1 vecka och det är ju hög tid för att planera kalas. Alla hans kompisar kan komma under den söndagen som sonen är hos hans pappa. Jag har frågat om det går att jag har kalas då och pappan har inget planerat för kalas ÄN men återkommer när han bestämt ngt. Ska jag då bara vänta? Och varför måste han just bestämma den dagen som jag önskar ha kalas på! Han får ju ha sonen på hans födelsedag!! Jag måste ju ut med inbjudan NU! Jag har sagt att sonens pappa självklart är välkommen på kalaset.

Vid högtider som födelsedag får man väl bortse lite från varannan vecka? Det handlar om några timmar på söndagen. Sonen ska egentligen till mig på måndagen. 
    Sonens pappa har ingen social relation till någon som har barn, vilket jag har, vilket gör att min son endast har kompisar via mig. Vi bor precis jämte förskolan och har många kompisar i samma hus osv. Ett sånt kalas borde väl prioriteras och uppmuntras från sonens pappa?

Sen är sonen även bjuden till hans kompis kalas under pappans vecka. Det borde väl också prioriteras? (Min mammakompis son som fyller år).

Sonens pappa har aldrig gjort något för att skaffa ett nätverk åt sonen vilket jag gjort och ser till att han har kompisar att leka med. 

Hur ska jag få honom att svara? Kan jag vända mig någonstans? 
    Han har gått med på samrbetssamtal med kommunen men han har inte skickat in några papper för han skulle prata med någon jurist innan???

• Svar på tråden Kalas o annat tjafs vid varannan-vecka
  • Griseknoen35

Under din vecka gör du som du vill och under pappans gör han som han vill. Så ha kalas på din vecka.

• Melij

Ok, men det handlar om att jag tar över min son en dag innan jag egentligen ska. Och ingen kunde komma någon annan helg. Känns tråkigt att ha kalaset en månad senare?

Så om sonens födelsedag råkar infinna sig på sonens pappas vecka varje år, så får jag bara ta det? Det låter lite fel. Jag vill ju också uppvakta med tårta på sängen på hans födelsedag!

• Sockervaddspinnen

Det bästa är ju absolut om föräldrarna kan samarbeta och komma överens om saker och ting - vara lite flexibla och, framförallt, att båda har som syfte att göra det bästa för ert gemensamma barn!

• Ess

Pappan är inte intresserad av ett nära samarbete och att ni ska skicka bilder osv. Det får du acceptera.
    Håll kontakten till att ta upp det viktigaste vid bytet. Boka inte in aktiviteter på hans veckor, du får fira sonen när han är hos dig.

Att hans sambo inte ens sa hej verkar ju lite udda, men det får stå för henne. Försökte du själv att sträcka fram handen och hälsa?
    Så länge sonen verkar gilla henne och det funkar de två emellan, så kan du själv bara avfärda henne som en oartig person och inte göra en stor sak av det.

• Anonym (:))

Hur funkar det för sonen att vara varannan vecka... Han är ju rätt liten... Vi körde 5/2 chema första åren ( mån-tisdag + fre-söndag och ons-torsdag veckan efter ) Funkade jätte bra :)

Sen är det ju så som många skriver din vecka är din och hans är hans. Så det är bara att acceptera... Däremot om sonen vill ringa eller skicka något till dig, ska han ju få göra det :)

Säger som jag säger till alla.. Se till att bryta allt som inte handlar om barnet.. Lägg dig inte i hans liv eller låt han inte lägga sig i ditt. Så ska du ha kalas ha det på din vecka. Så slipper du att slösa energi på en person som har gjort klart för dig att han vill ha så lite kontakt som möjligt. Det är ju bara att ha det helgen efter...

När mitt barn så liten sa jag bara att jag vill träffa nya tjejen och säga hej. För att jag vill veta att min barn hade det bra. Hade jag möt den otrevliga personen som du gjorde hade inte känns bra :( Nu när lillen är äldre ser jag ingen anledning att träffa ny eller att x ska träffa min nya.

• Sockervaddspinnen

Jag tycker det är helt ofattbart hur två föräldrar kan bete sig så fruktansvärt omoget gentemot varann, när de har ett gemensamt barn att värna om. Det gynnar ingen.
    Vi har alltid haft ett gott samarbete, varit flexibla och kunnat prata om annat än endast det nödvändiga.
    Är jag och barnet exempelvis på tivoli, och jag lyckas få en bra bild på barnet i någon åkattraktion, så skickar jag bilden till pappan och skriver nån rad. Eller om barnet säger något hysteriskt roligt, så ringer jag upp och berättar det för pappan. Han gör detsamma när barnet är med honom.

Ibland kan pappan längta så mycket efter barnet att han ringer och hör om han kan komma någon dag mitt i veckan. Detta har fungerat alla gånger han frågat (under alla år har det kanske varit 50 gånger), utom en. Den gången skulle barnets mormor träffa barnet.

Det gynnar alla om man kan vara trevliga, flexibla och ha ett gott samarbete. Framförallt så gynnar det det gemensamma barnet.

• Melij

Det är precis så jag vill ha det. Jag har själv skickat bilder på vår son till pappan och får inte ens ett svar. Jag har tagit upp detta och han säger nej, vi har ingen relation att vi skickar bilder. Men hur kan han inte vilja ha bilder?? Det handlar ju bara om stolthet. Blir så ledsen!

• Sockervaddspinnen
    Melij skrev 2015-07-29 15:38:42 följande:

Det är precis så jag vill ha det. Jag har själv skickat bilder på vår son till pappan och får inte ens ett svar. Jag har tagit upp detta och han säger nej, vi har ingen relation att vi skickar bilder. Men hur kan han inte vilja ha bilder?? Det handlar ju bara om stolthet. Blir så ledsen!

Ja, det är skit. Så jävla synd när det blir så.

Men uttrycker han sig så, så är det väl bara att respektera det. Hans förlust. Han inser nog det tids nog.
  • Brumma

Det allra bästa är ju när samarbetet fungerar bra, man kan samtala, byta tider och liknande MEN, och det är ett väldigt stort men - det blir bara bra när det funkar och är önskvärt från BÅDA HÅLL. Det du håller på med betraktas förmodligen av pappan som att du inte kan låta bli att lägga dig i hans vecka, inte kan låta honom göra som han vill och försöker köra över honom gällande - Tja allt..

Vi börjar med pappans sambo. Jag är ärligt talat inte säker på om du tyckte det faktum att hon inte hälsade var dåligt beteende eller om det var det faktum att hon har en nära relation till din son som störde dig... Tycker också att hon borde hälsat men hallå - varför gjorde inte du det? Hon kanske höll låg profil för att hon tyckte det verkade som om du inte ville hälsa. Med tanke på hur du berättar att du vill att det ska funka (skicka bilder o sms osv) så är väl chansen ganska stor att hon uppfattar dig som om du inte vill låta hennes man leva sitt liv. Att du inte fattat att ni inte är en familj längre.. Nästa gång så säger du helt enkelt "Hej, vad trevligt att äntligen träffa dig".

Sluta genast att skicka bilder och berätta vad som hänt under veckan. Det är tydligt inte önskvärt från pappans håll. Ju mer du pushar för det desto mer kommer han uppfatta dig dom att du inte låter honom vara. Det ena ni behöver prata om är sådant som påverkar umgänget eller viktiga saker som hänt (om barnet varit sjukt eller skadat sig tex). Detta kan göras genom mail en gång i veckan tex eller vid behov.

Ja. Det är löjligt av honom att inte berätta vilken djurpark de varit på. MEN med tanke på att du inye accepterar att han inte VILL dela information om vad de gör hos pappan så har förmodligen pappan tröttnat och satt hälarna långt ner i marken. Fullt förståeligt. .. Släpp det. Ju mer du kräver och ber om sådant här, desto mindre kommer du få veta.

Gällande kalas. Du planerar på din vecka. Pappan på sin. Du planerar definitivt INTE in kalas på en av pappans dagar. INTE! Och nej. Man måste inte frångå vv bara för att det är födelsedagar. SPECIELLT inte när ni inte har ngt bra samarbete. Så nej, du ska inte bara vänta. Du ska överhuvudtaget inte planera ngt som inte infaller på din vecka. Inbjudningar skickar du ut för en dag pojken är hos dig. Inget annat. Så behöver du inte vänta på svar från pappan för det finns inga frågor gällande det att ställa. H0ll er till överenskomna byten. Och nej. Du kan inte vända dig någonstans för att få honom att svara, eftersom han följer er överenskommelse.

Familjerätten är frivillig. Du kan ju gå till domstol angående umgänget men då kommer ju domen att styra istället. Så skillnaden lär ju bli lika med noll.. Det finns heller ingen domstol som kommer tycka att det är ett måste att bonusmamman hälsar på dig, att ni skickar kort och meddelanden om vad som händer på ve korna eller att planera kalas ihop..

• Brumma
    Melij skrev 2015-07-29 09:53:05 följande:

Ok, men det handlar om att jag tar över min son en dag innan jag egentligen ska. Och ingen kunde komma någon annan helg. Känns tråkigt att ha kalaset en månad senare?

Så om sonens födelsedag råkar infinna sig på sonens pappas vecka varje år, så får jag bara ta det? Det låter lite fel. Jag vill ju också uppvakta med tårta på sängen på hans födelsedag!

Vill du att folk skall planera in o kunna komma på kalas får nog inbjudan skickas lite tidigare än en vecka.. tre till fyra veckor är väl mer brukligt?

Ja. Antingen acceptera eller försöka få fram ett avtal som täcker just födelsedagar o tex julafton. Vi ändrar inget för födelsedagen utan uppvaktar när vi har barnet men tex jul har vi avtal om så att julafton blir vartannat år oavsett var barnet normalt skall vara om man bara följde schemat.

Vägrar pappan familjerätten så är ju nästa steg att stämma för ett fast umgängesschema.
Svar på tråden Kalas o annat tjafs vid varannan-vecka