• Muslimah

Okej med far och son med samma förnamn?

Hej alla.
    Tycker ni att det är "okej" att ge sin första son exakt samma förnamn som sonens pappa?

Jag vill verkligen ge min son mitt favoritnamn som jag tycker är det finaste pojknamnet. Tyvärr har min man det namnet. 

Av vänner och släkt kommer min man i så fall antagligen bli kallad för "Abu Ali" (Alis pappa), så på det sättet kanske det inte blir så mycket förvirring, att man inte förstår ifall folk syftar på pappan eller sonen.

Hemma blir det dock svårare.
    Antingen kan man kalla sonen "Lilla Ali" eller kanske något smeknamn.
    I värsta fall kan jag börja kalla min man för "Abu Ali" jag med. 

I koranskolan och i hemlandet kommer dock vår son, precis som alla andra barn, bli kallad för sitt förnamn + pappans förnamn, istället för sonens förnamn + efternamnet.
    Han kommer alltså bli kallad för Ali Ali eller Ali ibn Ali (Ali son till Ali).

Hur tycker ni att det låter med en far och son som har samma förnamn? 
    Vill verkligen ha det namnet haha. 

• Svar på tråden Okej med far och son med samma förnamn?
  • Anonym (Jojomen)

Its just Boris.. Youtuba

• Maddi
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 19:12:46 följande:

Eh, varför skulle han få ett längre namn?

Min man heter Boris och min mans pappa heter också Boris. Inget konstigt.

Nu handlar inte tråden om dig. Om du läser vad ts skriver så kanske hissen går ända upp.
  • Muslimah
    Maddi skrev 2015-07-29 19:19:13 följande:
    Nu handlar inte tråden om dig. Om du läser vad ts skriver så kanske hissen går ända upp.
    Ifall min son får namnet Ali så kommer han bli kallad Ali, inte något längre namn. :)

Ifall du syftade på "Lilla Ali" så är det ju fortfarande namnet Ali.

Detta är så förvirrande egentligen, tänkte först ge min första son Ali som andranamn, men jag vill verkligen ge sonen Ali som förnamn, och bli kallad "Umm Ali" av alla andra. :(
  • En PantherTant
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 19:47:03 följande:
    Det är vanligt i många andra länder. Och ju mer invandring i Sverige, desto vanligare blir det även här.

I en del länder i Mellanöstern så har man inte efternamn. När de sedan flyttar, exempelvis till Sverige, så är det många som tar pappans förnamn som efternamn, eller den äldste sonens förnamn som efternamn.

Jag har en nära kompis som heter Amas Amas. Hans familj tog hans förnamn som efternamn när de kom till Sverige från Iran. Han var deras förstfödde son.
    Jo, men liksom varför envisas med att hålla kvar sedvanor som inte fungerar så värst bra i nya landet? Det är ju bara korkat! Man måste ju kunna modernisera.
  • Anonym (Latina)

Boris är ett vackert namn då jag kopplar det till två vackra människor (min svärfar och min man).
    Svärfar Boris heter, inofficiellt, Boris I. Min man, inofficiellt, Boris II. Det följer man sedan.
    Varför min svärfar fick I beror på att hans pappa inte hette Boris - hans pappa stack innan han ens var född, så det var ingen man att hylla.

Min man har aldrig stött på patrull i Sverige för att han heter samma som sin far.
    Det finns svenska familjer som också har så. I USA är det ännu vanligare.

Men jag förstår att det är svårt för er. Allt nytt och ovant är konstigt i början. Men ni vänjer er.

• Anonym (Spanien)
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 17:26:22 följande:

Hej!

Jag är från Latinamerika (Chile). Vi döper ofta vår förstfödde son efter pappan.
    Min man är också från Chile. Hans pappa heter Boris, och så även min man.

Dock brukar man inte ge någon av döttrarna samma förnamn som mamman. Utan det handlar enbart om den förstfödde sonen.

I Spanien är det mycket vanligt både att ge förste sonen pappas namn och att ge dottern mammas.

Detta med namn är mest en vanesak som i praktiken oftast inte medför missförstånd. Se på prat runt efternamn. Här kan man få höra att man inte skulle uppfattas som en familj om alla inte har samma efternamn eller att det skulle ge praktiska problem, samtidigt som gemensamt familjeefternam i Sverige bara har ett drygt sekel på nacken och stora delar av världen har helt andra efternamnstraditioner.
  • minerva123

Utanför familjen och i skolan tycker jag inte det spelar så stor roll att far och son har samma namn. Lite krångligare blir det ju hemma när två Alis svarar när du ropar. Hur känner du inför att kalla din man för "Alis pappa"? "Lilla Ali" är ju egentligen bättre än ett smeknamn för då får du ju använda det fina namnet du tycker om på din son. Personligen skulle jag inte välja samma namn på far och son just för att det blir krångligt. Men jag tycker inte det är konstigt på något sätt att ha samma namn.

• Anonym (Latina)
    Anonym (Spanien) skrev 2015-07-29 19:38:24 följande:

I Spanien är det mycket vanligt både att ge förste sonen pappas namn och att ge dottern mammas.

Detta med namn är mest en vanesak som i praktiken oftast inte medför missförstånd. Se på prat runt efternamn. Här kan man få höra att man inte skulle uppfattas som en familj om alla inte har samma efternamn eller att det skulle ge praktiska problem, samtidigt som gemensamt familjeefternam i Sverige bara har ett drygt sekel på nacken och stora delar av världen har helt andra efternamnstraditioner.

Okej, det visste jag inte. Att det är samma i Spanien. Men efternamn är lika i Chile som du säger att det är i Spanien.
  • Anonym (G)

Okej är det väl, men jag har alltid stört mig hemskt mycket på fäder som döper sina söner efter sig själva. För det första känns det väldigt egotrippat (jag förstår om du i det här fallet gillade just det namnet innan du ens träffade pappan, men det kommer ändå ses som att han är döpt efter pappan), för det andra känns det som att man berövar barnet en egen person och för det tredje blir det väldigt förvirrande med två i samma familj med samma namn.

Om man absolut måste ge samma namn till barnet så hade jag i så fall gjort det som andranamn.

• Anonym (Latina)
    Anonym (G) skrev 2015-07-29 22:02:21 följande:

Okej är det väl, men jag har alltid stört mig hemskt mycket på fäder som döper sina söner efter sig själva. För det första känns det väldigt egotrippat (jag förstår om du i det här fallet gillade just det namnet innan du ens träffade pappan, men det kommer ändå ses som att han är döpt efter pappan), för det andra känns det som att man berövar barnet en egen person och för det tredje blir det väldigt förvirrande med två i samma familj med samma namn.

Om man absolut måste ge samma namn till barnet så hade jag i så fall gjort det som andranamn.

Personen sitter inte i namnet. Mama Mia! Förvånad

Ta namnet Ali.
  • Dixie
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 18:57:07 följande:
    Frågade förresten just en übersvensk kompis som sa att hennes bröder bär båda på deras pappas förnamn, fast som andranamn.
    ja - som andranamn är det ju vanligt att man har pappa/morfars/farfars namn - men det är ju en helt annan sak - andranamnet används ju inte särskilt mycket, det är ju mer för att hedra och föra ett namn vidare! 
  • fluu

Om pappan till vardags kallas något annat så känns det okej, annars inte.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (G)
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-29 22:18:46 följande:
    Personen sitter inte i namnet. Mama Mia! Förvånad

Ta namnet Ali.
    Delvis har du fel. För man kan aldrig låta bli att göra associationer.
  • Anonym (Latina)
    Anonym (G) skrev 2015-07-30 18:50:36 följande:

Delvis har du fel. För man kan aldrig låta bli att göra associationer.

Så vadå, alla Brad och Angelina är snygga och framgångsrika? Och alla Julian och Adolf är dumma i huvet?
  • apa4ewer

Man kan ha samma namn till son och far enligt mig.

Tex min kille heter alfred, om vi skulle få barn som skulle heta alfred så skulle barnet troligen få smeknamnet affe, på det viset skulle man inte blandat ihop dom och det vore lätt för andra utanför familjen.

Om min kille hade hetat ali, och sonen också ali så hade jag använt ett mellannamn till sonen eller kallat honom för al.

• Anonym (G)
    Anonym (Latina) skrev 2015-07-30 19:10:04 följande:
    Så vadå, alla Brad och Angelina är snygga och framgångsrika? Och alla Julian och Adolf är dumma i huvet?
    Jag vet inte hur du lyckades göra den tolkningen, men nej, det var inte det jag skrev.
Svar på tråden Okej med far och son med samma förnamn?