• Thiornia91

Barn födda från vecka 34+ orolig mamma

Hej jag kom precis hem från sjukhuset efter en jobbig vecka. Fick en reva I vatten säcken och öppen 2 cm. Dom har stoppat mina värkar redan två gånger denna månad. Så nu är jag hemma på stark vila. Men dom kommer inte stoppa värkarna nästa gång. Så min fråga är hur era barn som är födda efter vecka 34 klarat sig. Han väger nu runt 2350 g och har redan fått brikanyl behandlingar en gång vecka 28 och en gång till vecka 33. Brukar dom Klara sig bra eller ska jag vara redo för en lång tid på sjukhuset? Någon som varit med om samma sak? Orolig för han kan komma från idag. Vecka 34+1 idag. Tacksam för svar. Mvh orolig mamma.

• Svar på tråden Barn födda från vecka 34+ orolig mamma
  • Trippelmamma76

Födde i 34+2. Åldersmässigt så går det riktigt bra, du behöver inte vara orolig. Min var mindre och sjuk, men trots det har det gått fint. På neo tycker de att detta är "stora, nästan fullgångna barn!" Jag gissar på en vecka eller två på sjukhus, möjligen sondmatning ett tag i kombination med amning etc. Det är ingen stor grej heller, bara skönt att veta att de får i sig vad de behöver!

• Pimpinellan

Syrran pojk missade de beräknat k.s så han föddes i v.35. Respirator ett dygn,sen inlagd 3 veckor med bl.a kängurumetoden. Vägde 2600 och var 46 lång. Vid halvåret redan långt över kurvan,väldigt smart i skolan. Glad Och detta för väldigt många år sen,idag klarar sig majoriteten som föds efter v.25 t.o.m.

• Thiornia91

Okej låter bra, man blir så orolig eftersom man inte förväntar sig att dom ska komma än. Var det normal förlossning eller brukar dom snitta? Och annars gick förlossningen bra? Känns som man bara väntar just nu. Hoppas det blir en kort vistelse. Men varit en hemskt jobbig graviditet. Vill bara att han ska må bra. Tack för svaren iallafall. Är lite lugnare. Får se hur långt det är kvar.

• Zebrahäst

Min dotter föddes i v 34+3 och vi kom hem från neo efter 4 dagar (tills amningen hade kommit igång ordentligt). Ingen hemmavård osv :) hon var 43 cm & 2,580 g
    Idag är hon 10 mån och är tom före/"normal" i utvecklingen än så länge :) så vår historia är verkligen en solskenshistoria :)

• Thiornia91

Det låter riktigt bra, skönt att höra att det kan gå så bra efter en tidig förlossning. Glad att din lilla klarade sig så bra. :) jag hoppas min lille kille vill stanna iallafall en vecka till. :) om inte att han iallafall är färdigutvecklad. :)

• Trippelmamma76

Det brukar bli vaginal förlossning om det inte finns särskilda skäl till snitt, som att barnet mår dåligt och det är bråttom, eller om barnet ligger fel.

• Camilllla

Jag är sjuksköterska på neo, och kan bara hålla med om det som de andra skrivit. Om barnet är friskt i övrigt så brukar det gå jättebra! Hos oss går gränsen för BB vid 35+0, vilket ändå säger lite om hur pass fullgångna barnen är då :) Försök att inte oroa dig!

• Thiornia91

Det låter jätte bra. Jag försöker hålla min lille inne I magen så länge jag kan. Men är svårt. Minsta rörelse känns som att det startar upp värkarna. Bara 5 dagar kvar tills man är 35+0 . tror gränsen här är densamma. Vill bara att han ska må bra och inte behöva gå igenom för mycket, :)

Svar på tråden Barn födda från vecka 34+ orolig mamma