• Tösabiten88

Varför skriver man så som förälder?

Jag har funderat sedan skolan slutade i juni över en sak som antagligen kommer hända igen då min tredje tös börjar förskoleklass nu.

De hade en lite rolig sak för att lära känna varandra. Det var en liten nalle som fick hänga med varje barn i klassen hem och stanna över natten för att sedan åka till nästa elev osv.
    I samma väska som nallen var i fanns också en liten skrivbok där man fick ett uppdrag som t.ex barnen skulle räkna hur många stolar det fanns i deras hem. Där skulle de också skriva lite om sig själva för att de andra barnen skulle få veta lite mer om dom. Bra tyckte jag och vi började läsa lite.

Det var 12 stycken som hade haft den innan oss och det var bara 2 av dom som skrev om sig själva. De andra skrev så här:

Hej, jag heter Elsa och är 6år. Jag har en syster. På höstlovet ska jag till alperna med familjen i två veckor.
    Hej då Elsa.

Kan tillägga att det var föräldrarna som skrev detta.  Hur tänker man egentligen? är det så man beskriver sig själv?. Det brukar väl vara namn, ålder, hur man bor, djur, älsklings färg m.m ?.

Någon som varit med om liknande?

* Stolt mamma till 4 Töser och 1 Pojke*
  • Svar på tråden Varför skriver man så som förälder?
  • gbgumman
    Tösabiten88 skrev 2015-08-05 18:43:08 följande:

Jag har funderat sedan skolan slutade i juni över en sak som antagligen kommer hända igen då min tredje tös börjar förskoleklass nu.

De hade en lite rolig sak för att lära känna varandra. Det var en liten nalle som fick hänga med varje barn i klassen hem och stanna över natten för att sedan åka till nästa elev osv.
    I samma väska som nallen var i fanns också en liten skrivbok där man fick ett uppdrag som t.ex barnen skulle räkna hur många stolar det fanns i deras hem. Där skulle de också skriva lite om sig själva för att de andra barnen skulle få veta lite mer om dom. Bra tyckte jag och vi började läsa lite.

Det var 12 stycken som hade haft den innan oss och det var bara 2 av dom som skrev om sig själva. De andra skrev så här:

Hej, jag heter Elsa och är 6år. Jag har en syster. På höstlovet ska jag till alperna med familjen i två veckor.
    Hej då Elsa.

Kan tillägga att det var föräldrarna som skrev detta.  Hur tänker man egentligen? är det så man beskriver sig själv?. Det brukar väl vara namn, ålder, hur man bor, djur, älsklings färg m.m ?.

Någon som varit med om liknande?

Antar att flickan har svårt att skriva och föräldrarna skrev det flickan ville att de skulle skriva. När mina var mindre skrev jag ofta vykort åt den. De sa vad jag skulle skriva. Tror det är vanligt. Själv skrev min mamma långa sagor som jag diktera för henne när jag ca 6 år.
  • Natulcien

Vad menar du med "varit med om något liknande"? Vad är det som är konstigt?
    Det var väl inget konstigt alls med det? Antagligen är det den resan som är viktig och spännande för banret just nu, och då ville hon skriva om den. Varför måste alla skriva enligt en mall? Det låter fyrkantigt och tråkigt.

Tydligen var det ju 10 personer som inte hade skrivit något över huvud taget, så då vet du ju bra mycket mer om Elsa än om de 10, eller hur?

• Penida

Förstår inte alls vad du reagerar på faktiskt. Det är inte på något sätt ovanligt att 6-åringar inte kan skriva något liknade på egen hand och nej, barn i den åldern utgår vanligtvis inte från någon mall om de får frågan "berätta om dig själv" utan är enligt mitt tycke rätt trevliga på så sätt, de ser till vad som är viktigt för dem och det ofta där och då.
    Här förändras älsklingsmat och favoritfärg då och då och vårt boende är inget utöver det vanliga för ungarna, får de en sådan fråga skulle de mest troligt vilja berätta om deras intressen och deras relationer och sådant de ser fram emot. Sånt som är mer bestående och viktigare och sånt de tänker på och ser fram emot just nu.
    Elsa ser väl helt enkelt fram emot den där resan och gillar sin syster mycket, inga konstigheter.

Avskyr CIO-metoder
  • Vinterankan

Undrar också vad du reagerar på. Om min dotter skulle till alperna på höstlovet så skulle det absolut vara det som hon ville skriva.

• Amanda84

Det verkar ju som att de här föräldrarna har gjort så som de skall göra, nämligen att skriva ned det som barnet säger att de skall skriva.

För egen del hade jag nog satt mig ner med mitt barn och diskuterat hur man beskriver sig själv, för att sedan skriva det som barnet säger - men säger inte barnet något annat än att det skall till Aplerna så hade jag skrivit just det, eftersom det är barnet som skall göra läxan och inte jag.

• Tösabiten88

Ok, tyckte det var ett konstigt sätt och beskriva sig själv för en kompis. Visst är det kul att barn längtar till olika saker, men borde man inte skriva något mer om barnet?. det stod i boken att syftet var att lära känna varandra och berätta om sig själv.

• Vinterankan
    Tösabiten88 skrev 2015-08-06 01:18:16 följande:

Ok, tyckte det var ett konstigt sätt och beskriva sig själv för en kompis. Visst är det kul att barn längtar till olika saker, men borde man inte skriva något mer om barnet?. det stod i boken att syftet var att lära känna varandra och berätta om sig själv.

Och nu har ni lärt er att det barnet antagligen älskar att åka skidor. Det är väl att lära sig något om barnet? Eller är favoritfärger en värdefullare information?
  • Tösabiten88
    Vinterankan skrev 2015-08-06 07:07:54 följande:
    Och nu har ni lärt er att det barnet antagligen älskar att åka skidor. Det är väl att lära sig något om barnet? Eller är favoritfärger en värdefullare information?
    I detta fall så älskar barnet att bada, då de besökte ett lyxigt hotell med ett spa. Syftet med nallen är att vi föräldrar ska hjälpa barnet att beskriva oss själva för en kompis.

Så enligt det man själv har lärt våra barn och mina föräldrar lärt mig så brukar man berätta, hur man bor, om man har djur, syskon, vad man gillar att göra efter skolan osv.

Svar på tråden Varför skriver man så som förälder?