Varför skriver man så som förälder?
Jag har funderat sedan skolan slutade i juni över en sak som antagligen kommer hända igen då min tredje tös börjar förskoleklass nu.
De hade en lite rolig sak för att lära känna varandra. Det var en liten nalle som fick hänga med varje barn i klassen hem och stanna över natten för att sedan åka till nästa elev osv.
I samma väska som nallen var i fanns också en liten skrivbok där man fick ett uppdrag som t.ex barnen skulle räkna hur många stolar det fanns i deras hem. Där skulle de också skriva lite om sig själva för att de andra barnen skulle få veta lite mer om dom. Bra tyckte jag och vi började läsa lite.
Det var 12 stycken som hade haft den innan oss och det var bara 2 av dom som skrev om sig själva. De andra skrev så här:
Hej, jag heter Elsa och är 6år. Jag har en syster. På höstlovet ska jag till alperna med familjen i två veckor.
Hej då Elsa.
Kan tillägga att det var föräldrarna som skrev detta. Hur tänker man egentligen? är det så man beskriver sig själv?. Det brukar väl vara namn, ålder, hur man bor, djur, älsklings färg m.m ?.
Någon som varit med om liknande?