• samanta1234

fyra år men kan inte prata

Min stackars dotter är fyra år men kan inte prata som andra barn. Hon kan många ord men inte så många meningar.Rynkar på näsanJag blir orolig. När hon ppratar vi förstår inte vad hon säger, Bara några ord.

har ni tips

• Svar på tråden fyra år men kan inte prata
  • samanta1234
    En blå giraff skrev 2015-08-09 20:22:04 följande:

Ni behöver ju i så fall kontakt med en logoped. Ring BVC angående detta, det är viktigt att ni får hjälp så snart som möjligt. Man brukar ju gå på 4-årskontroll och då är det ju bl.a. talet man kollar. Men även det sociala. En viktig fråga är ju om barnet dessutom har problem att förstå talat språk, eller om det bara är uttalet som är problemet.

hon förstår vad vi säger men kan inte prata, hon kan bara, jag vill, jag ska sova,sitta,dansa,köpa,äta,leka,springa och några ord, det är inte tillräckligt
  • Harmagedon

Enligt alla rekommendationer ska tecken vara bra för att hjälpa barn med soråkstörningar oavsett orsak. Min fyraåring har grava uttalsproblem men i övrigt en språkutveckling som ligger långt före (ordförråd, ordflrståelse och grammatik) och hon vägrar teckna. Däremot träffar hon logoped en gång i veckan, övar dagligen med oss föräldrar och hennes pedagoger på förskolan har utbildats av logopeden och övar med henne. Så mitt bästa tips är att ligga på om logopedkontakt och själv vara beredd att öva ljud med henne dagligen. För oss går det inte framåt med stormsteg men vi märker en stadig förbättring.(haft logopedstöd sedan treårskontrollen)

• nnnnnnnn
    samanta1234 skrev 2015-08-10 22:50:44 följande:
    logoped tycker att vi ska prata med dottern på tecken språk,Rynkar på näsan
    Gör det!

Superbra sätt att prata med varandra.

När de börjar kunna prata med tecken, så brukar orden komma efter.

Sen självklart ska ni läsa varje dag så mycket ni bara kan (iallafall god natt - saga varje dag, även när man inte hinner... 5 minuter saga ger mer än 5 min extra sömn)

och sjunga, rimma, göra ramsor osv.

ha kul ihop, helt enkelt!
  • siamgaro
    viseversa skrev 2015-08-10 08:57:46 följande:
    Och mamman/pappan tycker inte det är något fel eller?
    Näe, tydligen inte, då de tycker de hör vad barnen säger. Men jag hör inte ett ord. Ettexenoel, när de ska ta bilen: a-a, a i itta am. Och då säger de: mamma, jag vill sitta fram..
    Jag pratade galant i deras ålder, pga läkares ordination så läste jag även redan som 4,5-åring. Alltså jag var överaktiv/överkreativ och behövde konstant stimulans och älskade att lära mig nya saker.
  • Alexi

Men alltså om barnet är sent med att prata som pratar man väl med Bvc, får en remiss till logoped, kollar upp hörseln, jobbar med stödtecken osv. Inte så mycket att fundera på.

Vi och Bvc var helt överens om remiss till logoped några månader innan vår dotter fyllde 3. Sen gör inte logopeden så mycket så tidigt men vi hade i alla fall regelbunden kontakt där. 

• pigglet

Att teckna är perfekt! Hjälper barnet att komma igång med att kommunicera, se vitsen med att förmedla saker till andra och få uppleva att kunna göra sig förstådd. Ni har inget att förlora!

• Alisa
    logoped tycker att vi ska prata med dottern på tecken språk,Rynkar på näsan
    Min son är sen i talet, dock bara tre år. Sedan vi började med stödtecken, alltså inte teckenspråk i vanlig bemärkelse där man bara tecknar utan man pratar också samtidigt, så har sonen börjat tala mycket mycket mer. Jag rekommenderar verkligen stödtecken! :)
  • samanta1234
    Alisa skrev 2015-08-11 09:58:02 följande:
    Min son är sen i talet, dock bara tre år. Sedan vi började med stödtecken, alltså inte teckenspråk i vanlig bemärkelse där man bara tecknar utan man pratar också samtidigt, så har sonen börjat tala mycket mycket mer. Jag rekommenderar verkligen stödtecken! :)
    logopeden säger att jag och min sambo ska gå in på en sajt och lära oss teckenspråk först sedan prata med henne på teckenspråk. det är lite svårt men värt ett försök
  • Humlan87

Börja med att fundera ut tre ord som är viktiga för din dotter men som hon inte kan säga. Viktigt att det är ord som hon vill säga! Sen letar ni upp tecknen för dessa tre ord och använder dem så ofta ni kan. Bygg på med nya tecken efterhand.

T ex om hon vill låna din telefon och spela på och pekar på den, då gör du tecknet för telefon samtidigt som du säger vill du spela på min telefon? Då får hon se hur man säger telefon med tecken och kommer efter ett tag kunna teckna det själv och kommunicera med er.

Att använda tecken för att lära sig prata är som att krypa innan man kan gå. Krypandet tränar upp muskler och balans så att man får möjlighet att börja gå. När man väl lärt sig gå så slutar man krypa. Tecknen tränar upp språket och kommunikationsförmågan så att man får möjlighet att lära sig prata, sen när man kan prata slutar man automatiskt att teckna.

• Lena

Mjölk var det populäraste tecknet hos vår dotter. Och efter bara ett par månader med att vi tecknade och gick på logopedbesök så gick vi från ett barn som knappt sa något till ett som oftast kan göra sig förstådd med tal. Hon var 2.5 när vi började och är nu 3.5

• amalie79

logoped tycker att vi ska prata med dottern på tecken språk,

De menar kanske tecken som stöd? Inte alls detsamma utan betyder att man förstärker tal med tecken till. Superbra! Hjälpte min väninnas dotter som har downs syndrom jättemycket.
  • Billie22

Ni är inte ensamma, Det är samma här, nästan precis som du beskriver. Man hör ofta bara om barnen som kan prata när de är två redan osv. Vissa är efter också, som våra fina barn. Det gör inte att det automatiskt är något fel på dem!

Logopeden har också gett oss rådet att prata med teckenspråk. Det är inte för att barnet är stumt utan för att man ska komma igång med kommunikationen lättare! Det i sin tur lockar barnet att prata. Det kan också vara fel på tungbandet mm men det borde nog logopeden ha märkt. 

För oss fungerade det inte så bra med teckenspråket som så men han lärde sig orden istället för att använda tecken så det var ju en framgång eftersom övningarna gav honom större ordförråd.

• Billie22
    siamgaro skrev 2015-08-11 00:46:04 följande:
    Näe, tydligen inte, då de tycker de hör vad barnen säger. Men jag hör inte ett ord. Ettexenoel, när de ska ta bilen: a-a, a i itta am. Och då säger de: mamma, jag vill sitta fram..
    Jag pratade galant i deras ålder, pga läkares ordination så läste jag även redan som 4,5-åring. Alltså jag var överaktiv/överkreativ och behövde konstant stimulans och älskade att lära mig nya saker.
    Bra stöd i en tråd när barnen är efter att du minsann pratade galant i samma ålder...
Svar på tråden fyra år men kan inte prata