Vill inte vända 4åringen vid resa, är jag löjlig?
Vi ska flyga till svärföräldrarna utomlands. På plats har vi 2 bakåtvända bilbarnstolar (en two-way och en hi-way 2). Vid tidigare besök har svärfar kört bilen till flygplatsen och sen tagit bussen hem men han är lite krasslig och orkar gissningsvis inte det den här gången.
Svärfar är av stl XXL och bilen antagligen är rätt liten så det är tveksamt om det går in en bakåtvänd stol bakom honom. Går airbagen att stänga av är allt frid och fröjd. Antingen lyckas sambon, jag och en stol tränga in oss i baksätet eller så tar sambon bussen.
Problemet dyker upp om det inte går att stänga av airbagen och stolen inte går in bakom svärfar.
Sambon har börjat prata om att köpa en framåtvänd stol på Biltema och ta med den ner redan nu istället för om 1-2 år som var planen. Vår äldsta har visserligen fyllt 4 men planen var att ha henne bakåtvänd tills hon vuxit ur two-wayen eller tills hon börjar 6års beroende på vad som inträffar först.
Jag vill inte alls sätta henne framåtvänd redan nu även om det bara handlar om en enda resa (vi skulle ju byta till two-wayen så fort svärfar inte kör längre). Samtidigt vet jag att många jämnåriga har suttit framåtvända länge.
Anledningen till Biltemastolen är att den går att dela på och därmed packa ner i en resväska (hoppas vi), annars finns ju alternativet med Airshells.
Är det bara jag som är löjlig eller hur tänker ni?