• Mellanmjölkens land

Vill inte vända 4åringen vid resa, är jag löjlig?

Vi ska flyga till svärföräldrarna utomlands. På plats har vi 2 bakåtvända bilbarnstolar (en two-way och en hi-way 2). Vid tidigare besök har svärfar kört bilen till flygplatsen och sen tagit bussen hem men han är lite krasslig och orkar gissningsvis inte det den här gången.

Svärfar är av stl XXL och bilen antagligen är rätt liten så det är tveksamt om det går in en bakåtvänd stol bakom honom. Går airbagen att stänga av är allt frid och fröjd. Antingen lyckas sambon, jag och en stol tränga in oss i baksätet eller så tar sambon bussen.

Problemet dyker upp om det inte går att stänga av airbagen och stolen inte går in bakom svärfar.

Sambon har börjat prata om att köpa en framåtvänd stol på Biltema och ta med den ner redan nu istället för om 1-2 år som var planen. Vår äldsta har visserligen fyllt 4 men planen var att ha henne bakåtvänd tills hon vuxit ur two-wayen eller tills hon börjar 6års beroende på vad som inträffar först.

Jag vill inte alls sätta henne framåtvänd redan nu även om det bara handlar om en enda resa (vi skulle ju byta till two-wayen så fort svärfar inte kör längre). Samtidigt vet jag att många jämnåriga har suttit framåtvända länge.

Anledningen till Biltemastolen är att den går att dela på och därmed packa ner i en resväska (hoppas vi), annars finns ju alternativet med Airshells.

Är det bara jag som är löjlig eller hur tänker ni?

• Svar på tråden Vill inte vända 4åringen vid resa, är jag löjlig?
  • minerva123

Eller att barnen sitter bak med en förälder, den andra föräldern kör och svärfar sitter i framsätet på passagerarsidan? Då finns det ju ingen ratt etc i vägen för svärfar och sätet kan dras betydligt längre fram.

• fluu
    Loriyana skrev 2015-08-09 19:19:11 följande:
    För två månader sedan hade jag sagt att du var löjlig. Men sedan min kollega och hennes två barn omkom i en bilolycka då de semestrade i USA i början av juli månad, så tycker jag inte man kan vara nog försiktig. Den yngste flickan var min dotters vän och klasskamrat. Vi ska på minnesgudtjänsten nu på lördag.
    Så tragiskt!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MissPin

Nej du är inte löjlig. När det gäller ens barns säkerhet så är man inte löjlig!

• MissPin

För två månader sedan hade jag sagt att du var löjlig. Men sedan min kollega och hennes två barn omkom i en bilolycka då de semestrade i USA i början av juli månad, så tycker jag inte man kan vara nog försiktig. Den yngste flickan var min dotters vän och klasskamrat. Vi ska på minnesgudtjänsten nu på lördag.

Hemskt! :(
  • Eleonor01

Inte ett dugg löjlig. Jag hade aldrig vänt på henne. Min som är fyra å aldrig en chans att han ska vändas förrän han växt ur den stolen han har nu. Är utbildad trafiklärare å är väl insatt i krockvåldet. Tragiskt att inte alla föräldrar söker kunskap

• Alexi

Vi vänder våra barn när de fyller fem, vilket för minsta barnet blir i november. I våras bilade vi mycket i Italien och hade hyrt bilstol med hyrbilen. Det blev en framåtvänd visade det sig när vi kom fram för deras variant på bakåtvänd är för typ ettåringar. Den hade inte gått.

Så ibland får man kompromissa när barnet är åtminstone över fyra år.

När dottern var 1.5 år åkte vi taxi i Wien. Då hade de gjort helt fel och hon fick sitta framåtvänd. Det var sjukt läskigt!

• Loriyana
    fluu skrev 2015-08-09 19:59:14 följande:

Så tragiskt!

Mycket :( Nu är jag sjukt nojjig över det här med säkerhet i bilen. De hade alla säkerhetsbälten på sig dock, men förmodligen inte bilbarnstol. Min dotter är 8 år och innan den här olyckan så lät jag henne ofta åka utan bilstol, men inte numera.
  • pigglet

Mina barn har suttit bakåtvända länge. Vi köpte faktiskt en bil som hade så rymligt baksäte att de skulle kunna göra det. Så för mig har det varit viktigt att de har suttit bakåtvända.

Men när vi varit utomlands har de suttit på kudde, om ens det, beroende på vad som funnits att tillgå. Naturligtvis en katastrof om det händer något, man får hålla tummarna och hoppas att det går bra. Så länge man inte krockar så kommer det ju funka, och de allra flesta gångerna så krockar man ju inte.

Fruktansvärt!  :(
  • Sockervaddspinnen
    Almina skrev 2015-08-09 19:12:55 följande:

Jag tycker inte att du är alls löjlig. Efter att ha sett filmer på hur barn påverkas av en krock om de sitter bakåt- eller framåtvända gör att jag skulle ha väldigt svårt att låta min son åka framåtvänt, så långt det någonsin är möjligt.

Hur långt är det till flygplatsen? Kan ni åka två gånger? Finns det någon annan (mindre person) som kan köra bilen till flygplatsen?

Det beror ju på hur man krockar. Är det man själv som kör in i något, så är ju bakåtvänt att föredra. Men om du däremot själv blir påkörd bakifrån, så är framåtvänd att föredra.

• Almina
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-10 10:17:18 följande:

Det beror ju på hur man krockar. Är det man själv som kör in i något, så är ju bakåtvänt att föredra. Men om du däremot själv blir påkörd bakifrån, så är framåtvänd att föredra.

Visst är det så. Men jag läste någon stans att det är vid typ 3 % av krockarna som man blir påkörd bakifrån! Sen finns det ju även krockar från sidan och liknande. Men det vanligaste är att man krockar med något framför bilen, och det är därför det man vill ha bäst skydd mot.

Allra säkrast är det ju att inte åka bil alls. Men man få ju göra en avvägning och bedöma hur stora risker man är beredd att ta. För mig känns det som en helt onödig risk att låta ett litet barn sitta framåtvänt. Särskilt utomlands, där trafikolyckor ofta är vanligare än i Sverige (beror ju på vilket land...).
  • pigglet
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-10 10:17:18 följande:
    Krockar man framifrån så rör det sig om helt andra hastigheter och krafter. Bakifrån - du står stilla eller rör dig framåt, det är bara den andra bilens fart och kanske inte ens det. Framifrån - du rör dig kanske i 90 km/timme, krockar du med någon så rör sig den bilen i samma hastighet MOT dig.

Jag tror inte det är så vanligt med livshotande skador/ dödsfall när man blir påkörd bakifrån.
  • AnnaSthlm

Hur lång är bilresan och hur ofta ska ni åka bil? Det måste vara billigare att låta svärfarn och pappan åka taxi hem.

• Struktur mina vänner

Jag tycker inte att du är löjlig. Vi hade ett mycket liknande bekymmer nyligen. Som tur var var det då möjligt att köpa en bakåtvänd på plats. För oss innebar det dessutom att vi behövde mörka varför vi köpte stolen eftersom släktingens små barn sitter framåtvända och deras föräldrar tidigare har blivit ganska provocerade av att våra barn sitter bakåtvända fortfarande (vårt äldsta är 4).

Varning för mycket obehaglig info:

Jag läste en person från räddningstjänsten citeras här på FL. Personen hade sagt att det är de framåtvända barnens huvuden som ibland hittar tiotals meter från bilen. :.-(

Det är så hemskt att jag knappt fixar att skriva det, men det är uppenbart att det finns föräldrar som behöver läsa det.

• Ego Lovers

Kan inte ni ta bussen med barnen och en kör bilen?

• bamse10
    Liten till skrev 2015-08-09 19:24:44 följande:
    Hur du ska göra säger jag inget om, det måste ni som föräldrar bestämma själva vad som känns bäst för er.

Men det jag reagerar på är ju att two-way går ju att åka framåt i? Så det är väl bara åka dit, kan barnet åka baklänges så är ju det bra, men kan hon inte det så kan Ni ju vända den framåt. Så behöver ni ju inte köpa någon billig på biltema över huvud taget.

Och då får ni prova på plats hur det går och slipper ha en eventuellt onödig stol med er.
    twoway är godkänd att åka framåt i men det är långt ifrån att rekommendera!! förutom att den är för tung så har den dålig bältesledning vilket kan skada barnets inre organ. När barnen sitter framåtvända ska de ha en så lätt stol som möjligt eftersom att de vid eventuell kollision får stolens tyngd på sin rygg och som bekant är det inte bara typ 7 kilo de får på ryggen då utan allt blir tyngre i samband med krock

stå på er och ha barnet bakåtvänt!!
  • modsey

Svårt att säga hur jag skulle göra. Lite beroende på avstånd och vilket land det är kanske. En fyraåring kan ju sitta i en sådan stol så troligen gjorde jag väl det.

Nej man kan kanske inte vara nog försiktig likväl händer olyckor....lite trygghets knarkare är vi nog överlag...en tidig morgon i en liten by i Spanien kom taxin med en plats för lite. En tre åring fick sitta i mitt knä en timme till flygplatsen. Det var det eller ta ett annat plan för några av oss. I bland får man kanske tulla lite på hur man gör till vardags i vissa frågor

• Mellanmjölkens land

Det visade sig att bilen vi fått låna var stor nog för att få plats med en bilbarnstol bakom svärfar trots att han hade stolen på det bakersta. Inte mycket till benutrymme för 4åringen men det funkade.

Resan handlade om 1h Europaväg i Grekland och första gången jag var med ner höll vi på att krocka på just den sträckan.

Svar på tråden Vill inte vända 4åringen vid resa, är jag löjlig?