10-månaders som precis kommit igång med smakportioner
Har en snart 10-månaders kille som tidigare spottat ut all mat förutom ersättningen, vi har kämpat sen han var 5-6 månader med smakportioner samt plockmat. Han är väldigt liten i maten och vi har haft bekymmer periodvis även med att få i honom ersättningen. Han njuter inte av att äta utan gör det för att han måste, oftast får man dingla med någon leksak då han äter sin ersättning då han behöver vara distraherad.
för någon vecka sedan blev jag så trött på att han spottar ut all vanlig mat så jag satte mobilen framför honom och satte igång babblarna. han svalde varenda sked! detta har fortsatt nu varje dag så det är helt enkelt så att han behöver vara distraherad även för att äta den vanliga maten precis som ersättningen. ibland går det ner 10 skedar och ibland bara 3 men han spottar inte ut mer än kanske den första skeden och sedan öppnar han munnen och visar att han vill ha mer så det är ett stort framsteg!
vill ha lite råd angående vad han äter och när, är det viktigt nu när vi precis kommit igång med den vanliga maten, det viktigaste är kanske att han faktiskt äter av den och att vi ska ta det i hans takt? hör hela tiden om att från 8 månader så behöver de 2 mål varma mat om dagen (av bvc bland annat).. men han äter ju långt ifrån hela portioner ens.
just nu ser det ut såhär..
08.00 ersättning - här skulle jag vilja införa gröten men han är så hungrig så behöver ge honom flaskan på en gång, att sätta honom i en matstol är nog inte riktigt aktuellt än.
10.30-11.00 gröt.. gör 1/4 portion och han äter inte upp hela den än.
12.00 ersättning
15.00 några skedar av varm burkmat..
16.00 ersättning
19.00 gröt.. här går det ner något mer än på förmiddagen, kanske för att han hunnit bli mer hungrig då.
20.00 ersättning..
tidigare har han alltså bara ätit ersättningen vid tiderna ovan.. han har vägrat äta förrän det gått 4 timmar sedan senaste målet så jag är glad att jag nu får i honom lite gröt på förmiddagen. men ska jag kanske skippa gröten strax innan lunch, ge honom varm mat där istället och sedan varm mat även innan ersättningen på eftermiddagen? Gröt på kvällen och sedan införa gröt som frukost när vi kommit dit att han äter en hel portion av det..
detta med mat är ju helt nytt för mig då vi inte kommit igång förrän nu. hur hade ni gjort?