• Ingensolstråle

10-månaders som precis kommit igång med smakportioner

Har en snart 10-månaders kille som tidigare spottat ut all mat förutom ersättningen, vi har kämpat sen han var 5-6 månader med smakportioner samt plockmat. Han är väldigt liten i maten och vi har haft bekymmer periodvis även med att få i honom ersättningen. Han njuter inte av att äta utan gör det för att han måste, oftast får man dingla med någon leksak då han äter sin ersättning då han behöver vara distraherad. 

för någon vecka sedan blev jag så trött på att han spottar ut all vanlig mat så jag satte mobilen framför honom och satte igång babblarna. han svalde varenda sked! detta har fortsatt nu varje dag så det är helt enkelt så att han behöver vara distraherad även för att äta den vanliga maten precis som ersättningen. ibland går det ner 10 skedar och ibland bara 3 men han spottar inte ut mer än kanske den första skeden och sedan öppnar han munnen och visar att han vill ha mer så det är ett stort framsteg! 

vill ha lite råd angående vad han äter och när, är det viktigt nu när vi precis kommit igång med den vanliga maten, det viktigaste är kanske att han faktiskt äter av den och att vi ska ta det i hans takt? hör hela tiden om att från 8 månader så behöver de 2 mål varma mat om dagen (av bvc bland annat).. men han äter ju långt ifrån hela portioner ens. 

just nu ser det ut såhär.. 

08.00 ersättning - här skulle jag vilja införa gröten men han är så hungrig så behöver ge honom flaskan på en gång, att sätta honom i en matstol är nog inte riktigt aktuellt än. 

10.30-11.00 gröt.. gör 1/4 portion och han äter inte upp hela den än.

12.00 ersättning

15.00 några skedar av varm burkmat.. 

16.00 ersättning

19.00 gröt.. här går det ner något mer än på förmiddagen, kanske för att han hunnit bli mer hungrig då. 

20.00 ersättning.. 

tidigare har han alltså bara ätit ersättningen vid tiderna ovan.. han har vägrat äta förrän det gått 4 timmar sedan senaste målet så jag är glad att jag nu får i honom lite gröt på förmiddagen. men ska jag kanske skippa gröten strax innan lunch, ge honom varm mat där istället och sedan varm mat även innan ersättningen på eftermiddagen? Gröt på kvällen och sedan införa gröt som frukost när vi kommit dit att han äter en hel portion av det.. 

detta med mat är ju helt nytt för mig då vi inte kommit igång förrän nu. hur hade ni gjort?

• Svar på tråden 10-månaders som precis kommit igång med smakportioner
  • Trippelmamma76

Vad tycker han om fruktpuré?

Jag hade absolut gett mat (tex burkmat om det är lättast) hellre än gröt. Gröt är ju inte nödvändigt. Om du ger honom mat till lunch och fyller på med ersättning efter att han ätit det du får i honom? Det är inte fel att hålla sig till smaker han accepterar i början. Även bra att ge fruktpuré efter varje mål, som efterrätt. Vill du inte laga själv, så köp på burk och frys in i istärningsfack och ta upp så mycket som behövs!

• Dockan

Jag håller nog med dig om att han inte hinner bli hungrig nog. Pulvergröt går ju snabbt att röra ihop, jag har också en hungrig och otålig pojk om morgonen. När vi började med maten var det lättast direkt på morgonen (ammade runt 4-5 tiden och sen gröt runt 7-8.30 snåret).

Varm mat var svårare än gröten och få i honom. Sen märkte vi av en slump att han föredrog maten kallnad. Så nu får han kylskåpskall mixad mat. Testa olika konsistenser, temperatur och smak är mutt råd. Gillar han bara något kan man ju köra på det ett tag.

Allra bäst gillar vår pojk maten vi gör till oss, fast utan salt bara (mycket kryddor och lite starkt ibland), som vi mixar lite bara. Fast kall då. Sen gillar han allt från vår tallrik, det är väl naturligt att intresset är så. Lägg upp hans mat på din tallrik kanske?

Sen är det ingen stress om han växer som han ska och järnvärde mm är bra. :)

• Ingensolstråle
    Trippelmamma76 skrev 2015-08-10 11:36:02 följande:

Vad tycker han om fruktpuré?

Jag hade absolut gett mat (tex burkmat om det är lättast) hellre än gröt. Gröt är ju inte nödvändigt. Om du ger honom mat till lunch och fyller på med ersättning efter att han ätit det du får i honom? Det är inte fel att hålla sig till smaker han accepterar i början. Även bra att ge fruktpuré efter varje mål, som efterrätt. Vill du inte laga själv, så köp på burk och frys in i istärningsfack och ta upp så mycket som behövs!

tack för ditt svar, anledningen till att jag ger gröt är för att det är det som han verkar gilla mest. det går ner mer av gröten än av den varma maten men kan ju också vara så att han är mer hungrig på förmiddagen än eftermiddagen. 

fruktpuree har jag i gröten, har provat att ge fruktpuree efter det andra men eftersom det går ner så lite av den och han då visar att han inte vill mer så går det heller inte ner någon fruktpuree.. känner att det är bättre att han äter 1-2 skedar mer av måltiden eftersom det ändå är så pass lite i nuläget. 

ska prova att byta ut gröten på förmiddagen mot ordentlig mat istället då jag även vill få in någorlunda samma rutiner som han kommer ha på dagis som han planeras att börja på i början på november. 
    Dockan skrev 2015-08-10 11:43:05 följande:

Jag håller nog med dig om att han inte hinner bli hungrig nog. Pulvergröt går ju snabbt att röra ihop, jag har också en hungrig och otålig pojk om morgonen. När vi började med maten var det lättast direkt på morgonen (ammade runt 4-5 tiden och sen gröt runt 7-8.30 snåret).

Varm mat var svårare än gröten och få i honom. Sen märkte vi av en slump att han föredrog maten kallnad. Så nu får han kylskåpskall mixad mat. Testa olika konsistenser, temperatur och smak är mutt råd. Gillar han bara något kan man ju köra på det ett tag.

Allra bäst gillar vår pojk maten vi gör till oss, fast utan salt bara (mycket kryddor och lite starkt ibland), som vi mixar lite bara. Fast kall då. Sen gillar han allt från vår tallrik, det är väl naturligt att intresset är så. Lägg upp hans mat på din tallrik kanske?

Sen är det ingen stress om han växer som han ska och järnvärde mm är bra. :)

antagligen inte, kanske att jag hoppar över att ge honom något mellan måltiderna även om det är bra med ett mellanmål, men det känns som att det bara resulterar i att han äter mindre när det är dags för ordentlig mat. har funderat på att väcka honom och ge ersättning vid 06 kanske så att han inte är lika hungrig när han vill gå upp och då ge gröt men det känns dumt att väcka ett barn som sover, att mata i sömnen är svårt då han sover på mage och vaknar om man försöker vända honom.. sedan kan det ju även ändå bli så att han inte äter så mycket gröt om han fått flaskan tidigare.

hans värden har varit bra hela tiden dock så har vikten gått upp och ner under en lång period, är först nu som den börjar bli stabil och långsamt öka igen.. 

imorgon ska jag prova att vänta ut det tills han vanligt vis vill ha sin ersättning och se om han äter mer av det andra innan istället.. så att han är ordentligt hungrig.

så då lär det istället se ut såhär: 

08.00 ersättning.. 

11-12.. varm mat och sedan ersättning.. 

15-16.. varm mat igen(?) och ersättning.. 

19-20 gröt och sedan ersättning.. 

ger gärna lite fruktpuree mellan lunchen och middagen men risken finns att han inte är tillräckligt hungrig på eftermiddagen då så kanske bättre att låta bli. 
  • Dockan

Om du ger en liten mängd fruktpure, 0,25-0,5 dl, så ökar blodsockret för att sedan sjunka rätt mycket lägre. Jag tycker att Lilleman ofta är rejält hungrig 45 min till en timma efter frukt. :)

Men amningen var han nöjd på och hoppade ofta maten om man erbjöd för nära. Ibland kan man också testa att erbjuda mat en halvtimma-timma igen efter att han åt dåligt.

• Ingensolstråle
    Dockan skrev 2015-08-10 12:14:14 följande:

Om du ger en liten mängd fruktpure, 0,25-0,5 dl, så ökar blodsockret för att sedan sjunka rätt mycket lägre. Jag tycker att Lilleman ofta är rejält hungrig 45 min till en timma efter frukt. :)

Men amningen var han nöjd på och hoppade ofta maten om man erbjöd för nära. Ibland kan man också testa att erbjuda mat en halvtimma-timma igen efter att han åt dåligt.

Hade jag ingen aning om, kanske ska prova med lite, lite fruktpure vid 13-14 imorgon då.. dock så är den mängden du nämner väldigt mycket för min son. han äter inte ens 0,25dl gröt när han är riktigt hungrig. Låter snarare som en liten mängd för någon som vanligtvis äter en hel burk av det :P . 

idag blev det dock helt konstigt med maten och inte alls som det brukar då sonen efter gröten inte ville ha alls mycket ersättning utan istället somnade vid 11.. tänkte erbjuda varm mat vid 13 och ersättning därefter om han vill ha.. känns som att det kanske blir för mycket att erbjuda samma sak vid 16-17 igen och sedan gröt och ersättning vid 19-20.. frågan är om han är så hungrig. får väl låta honom styra och säga ifrån resten av dagen... dock är det inte alltid han säger ifrån när han är hungrig och man måste då gissa lite och gå efter klockan istället. 
  • Ingensolstråle

Hur länge hade ni matat? Ibland säger han inte ifrån men blir liksom ointresserad trots mobiltelefonen framför honom och då kan man ha suttit i nästan en halvtimme med den där fjärdedels portionen gröt utan att den blivit uppäten. Då brukar jag strunta i det..

Är rädd att det till slut inte ska hjälpa med mobilen.

Är rädd att distraktionen inte ska hjälpa till slut och målet är ju att han ska se fram emot måltiderna såpass mycket att man till slut ska kunna strunta i att ha mobilen framför honom.

Provade utan den ikväll men gick inte utan han spottade ut de första skedarna och sen åt han lite mer än vad han brukar med klippet igång så det går ju sakta framåt iaf.

Svar på tråden 10-månaders som precis kommit igång med smakportioner