• ttcmommy

    Vi som börjar Insemination Höst/Vinter

    Hej,
    Den 14th Juli har jag gjort spolning av mina äggledare och nu väntar jag för ny remiss vidare. Jag hoppas att jag kan börjar med insemination på höst/vinter.
    Några fler som vill följas?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-11 16:00
    Jag missade att skriva, är det insemination för höst / vinter för 2015

  • Svar på tråden Vi som börjar Insemination Höst/Vinter
  • FruA78
    Lilly2013 skrev 2015-12-10 22:04:49 följande:

    Är gravid ????.

    Nu är det oro för detta istället. Har haft 4 MA på 2 1/2 år. Inga symtom ännu förutom att lite ömma bröst som kommer o går. Tror det är biverkningen på crinonen. Tar crinone morgon o kväll och Progynon 3 ggr per dag.

    Vul koll den 18: de.


    Stort grattis äntligen plus här i tråden :)

    Förstår att du känner oro, har själv haft 2 MA i rad nu och den sista var en mola (tumör) Hoppas att allt går bra för dig denna gång. Antar att ni har gjort missfallsutredning? Hittade de något fel? Skönt med vul snart, vilken vecka är du i då?
  • Lilly2013

    Tack

    Skulle ju naturligtvis inte vara en massa ?efter gravid.

    Mola? Uppförde den sig som en graviditet ? Kroppen är konstig. Opererade de bort den eller kom allt ut som ett missfall?

    Ja jag har gjort utredning. De hittar inget fel. Antagligen min ålder är 41 men har försökt sen 2013 och både mitt amh o fsh värde är bra för min ålder.

    Är i v 5+3 idag så nästa fredag måste det ju bli 6+4.

    Har för mig stt jag brukar känna mer i v 6 än vad jag gör nu. Har ju o t i brösten från o till men det verkar alla dom tar crinone få.

    Usch jobbigt.

    När ska ni försöka igen?? Har du tagit något extra för stt lyckas?


    FruA78 skrev 2015-12-10 23:04:12 följande:

    Stort grattis äntligen plus här i tråden :)

    Förstår att du känner oro, har själv haft 2 MA i rad nu och den sista var en mola (tumör) Hoppas att allt går bra för dig denna gång. Antar att ni har gjort missfallsutredning? Hittade de något fel? Skönt med vul snart, vilken vecka är du i då?


  • FruA78

    Det hade inte upptäckts så tidigt som i vecka 8 om jag inte gjort en massa vul och tagit flera blodprov för att mäta hcg.

    Första graviditeten fick jag missfall i vecka 10 . Jag hade jätteont i brösten och andfådd vaknade sedan en morgon och att alla symtom var borta. Fick en tid efter en vecka till vul och då fanns det ett embryo på 2 cm vilket var för litet för den veckan. Fick komma tillbaka igen om vecka då hade den växt det dubbla och hjärtat slog. Fick en ny tid om en vecka men symtomen kom aldrig tillbaka och hjärtat hade slutat slagit för ca en vecka sedan.

    Mola graviditeten så hade jag symtom hela tiden till och med starkare än förra gången. Eftersom jag hade haft ett missfall så gjordes ett vul i vecka 6. Då fanns det bara en tom hinnsäck, läkaren ville att vi skulle ta blodprov med två dagar mellan vilket gjordes och ökade nästan det dubbla. Kom tillbaka igen efter en vecka fortfarande en hinnsäck som växte med inget foster syntes till. Nya blodprov som försatte att öka hade 21000 i hcg fick då en akut remiss till kvinnokliniken för att se om det var mola eller x. Blev akut skrapad och moderkakan skickades på analys. Läkaren sa att det såg bra ut och de trodde inte att det var någon fara för mola. Men efter 5 veckor så kom provsvaret att det var en mola. Graviditetsförbud på 3-6 månader och uppföljning med blodprov i 6 månader innan man blev friskförklarad eftersom cancern kan komma tillbaka.

    Så nu har det gått 1 år sedan vi plussade sist och håller på med vårt tredje försök med insemination. Imorgon är det dags för insemination och denna gång var det två äggblåsor. Kommer inte ha någon stödmedicin eftersom jag endast har haft två missfall. Vi har också försökt sedan 2013 och jag blir ju inte direkt yngre.

    Så jag kan verkligen inte lite på min kropp när jag blir gravid. Håller verkligen tummarna för dig nu. Kram

  • Lilly2013

    Ja kroppen är bra konstig.

    Tänk om det bara hade varit så enkelt att ett positivt test var nu kommer det ett barn och ett negativt försök igen.

    Måste ha varit jobbigt att få graviditetsflrbud när det är det enda man vill. Plus att jag nog blivit rädd. Men du fick ingen behandling??

    Man kan ju tydligen köpa både progesteron och trombyl utan recept så det kan du ju testa.

    Denna gången har jag kört massa omega3 o D vitamin plus att vanliga vitaminer oxå. Har tagit det i ett par månader.

    Det värsta för mig är att alla mina missfall blir väldigt långdragna. Provat med både skrapningar o tabletter men det är precis dom det o inte vill komma ut. Sista gången fick jag både abort piller och sen en skrapning men det var ändå rester kvar på återbesöket 2 månader senare. Sen tar det ju mån månad innan kroppen är i fas igen.

    Hoppas det gick bra på insemineringen.

    Håller tummarna för er.

    Jag hade 3 ägg denna gången men tror ändå att det är kört. Tänkte att hoppas jag blir gravid på mer än ett så stannar väl nått kvar men tyvärr så försvinner bara symtomen mer o mer. Bara o bita ihop tills på fredag.

  • FruA78
    Lilly2013 skrev 2015-12-13 11:39:56 följande:

    Ja kroppen är bra konstig.

    Tänk om det bara hade varit så enkelt att ett positivt test var nu kommer det ett barn och ett negativt försök igen.

    Måste ha varit jobbigt att få graviditetsflrbud när det är det enda man vill. Plus att jag nog blivit rädd. Men du fick ingen behandling??

    Man kan ju tydligen köpa både progesteron och trombyl utan recept så det kan du ju testa.

    Denna gången har jag kört massa omega3 o D vitamin plus att vanliga vitaminer oxå. Har tagit det i ett par månader.

    Det värsta för mig är att alla mina missfall blir väldigt långdragna. Provat med både skrapningar o tabletter men det är precis dom det o inte vill komma ut. Sista gången fick jag både abort piller och sen en skrapning men det var ändå rester kvar på återbesöket 2 månader senare. Sen tar det ju mån månad innan kroppen är i fas igen.

    Hoppas det gick bra på insemineringen.

    Håller tummarna för er.

    Jag hade 3 ägg denna gången men tror ändå att det är kört. Tänkte att hoppas jag blir gravid på mer än ett så stannar väl nått kvar men tyvärr så försvinner bara symtomen mer o mer. Bara o bita ihop tills på fredag.


    Tack det gick bra med inseminationen. Testdag den 27/12 så får se om jag testar tidigare men ägglossningssprutan sitter i ca 14 dagar för mig.

    Jag behövde ingen behandling, gjorde lungröntgen som såg bra ut. Cancern kan spridas till lungorna och bli metastaser. Så innan jag fick provsvaret så var jag livrädd. Blodprov en gång i månaden för att mäta hcg och om hcg var under 5 inom 8 veckor blev förbudet 3-6 månader annars förbud på 1 år. Men självklart var jag rädd varje månad innan provsvaret kom. Det var en väldigt tufft period att först vara ofrivilligt barnlös sedan två missfall i vecka 10 och 8 och Sedan mola (cancer) på det. Gick till en kurator på kvinnokliniken för att få stöd. Jag är fortfarande livrädd för att bli gravid, risken ökar med 10 gånger om man har haft en mola tidigare. Men min längtan efter barn är för stark för att låta bli att försöka.

    Oj vilka tuffa missfall vad jobbigt. Första missfallet startade spontant efter ca en vecka efter att vi fick reda på att fostret dött, hade tid till skrapning dagen efter men slapp det. Det missfallet gjorde satans ont och blödde massor. Andra var jag tvungen att skrapas eftersom analys skulle göras av hinnsäcken. Skrapning gick mycket bättre även fast jag var livrädd för att sövas, men det gick jättebra.

    Hur har det gått med symtomen? Ska du på vul imorgon? Kram
  • Lilly2013

    Hej!

    Håller verkligen tummarna för er. Jag önskar att jag kunde känna mig nöjd så jag slapp gå genom detta hela tiden. Har bestämt mig för att så länge jag har en chans försöka o sen prova ÄD som sista utväg om det inte skulle gå.

    Vul visade ett hjärta som slog på ordentligt men det var för litet, ca 1 vecka för litet. Med tanke på ovitrellen och att jag inte har fått några symtom så var det ju inte så bra. Nu ny väntan i 10 dagar. Försöker glädjas men vill ju heller inte bli besviken sen.

  • FruA78
    Lilly2013 skrev 2015-12-20 09:23:22 följande:

    Hej!

    Håller verkligen tummarna för er. Jag önskar att jag kunde känna mig nöjd så jag slapp gå genom detta hela tiden. Har bestämt mig för att så länge jag har en chans försöka o sen prova ÄD som sista utväg om det inte skulle gå.

    Vul visade ett hjärta som slog på ordentligt men det var för litet, ca 1 vecka för litet. Med tanke på ovitrellen och att jag inte har fått några symtom så var det ju inte så bra. Nu ny väntan i 10 dagar. Försöker glädjas men vill ju heller inte bli besviken sen.


    Tack så mycket!

    Har en massa molvärk och yr. Testade imorse och fortfarande positivt 13 dagar efter otriville. De andra gångerna har det varit blankt vi dag 13 så jag hoppas verkligen. Testat sedan söndags och idag var testet lika starkt som igår och annars har testet minskat mycket på ett dygn. Vet inte vad jag tror men hoppas så att vi har lyckas. Vågar inte testa imorgon för tänk om det är negativt då.

    Åh hoppas så för dig att allt ser bra ut vid nästa vul. Jag har läst massor av solskenshistorier att vid nästa vul har det sett bra ut. Håller alla tummar och tår för er att allt ska gå bra.

    Jag tänker också att sista utvägen är äd om vi inte lyckas med ivf. Men hoppas såklart att jag är gravid nu och att allt ska gå bra. God jul och gott nytt år och försök att tänka positivt, vet att det är svårt. Kram
  • Lilly2013

    Grattis!!

    Hoppas det fortfarande håller i sig. Håller tummarna.

    I morgon är det dags för vul. Orolig som fan. Finns nästan inte möjlighet att det är ok. Känns fel liksom. Känner mig alldeles för normal, brukar känna mig väldigt väldigt onormal när jag är gravid, som om jag lever i min egna lilla bubbla men inte denna gången.

    Har inte tagit fler test sen vi var där sist. Kan ju inte göra mer åt det ändå, bara hoppas hoppas o hoppas.

    Men har redan börjat förbereda mig fördom jag ska ta piller eller skrapas och vilken dag som passar.

  • FruA78
    Lilly2013 skrev 2015-12-28 18:43:58 följande:

    Grattis!!

    Hoppas det fortfarande håller i sig. Håller tummarna.

    I morgon är det dags för vul. Orolig som fan. Finns nästan inte möjlighet att det är ok. Känns fel liksom. Känner mig alldeles för normal, brukar känna mig väldigt väldigt onormal när jag är gravid, som om jag lever i min egna lilla bubbla men inte denna gången.

    Har inte tagit fler test sen vi var där sist. Kan ju inte göra mer åt det ändå, bara hoppas hoppas o hoppas.

    Men har redan börjat förbereda mig fördom jag ska ta piller eller skrapas och vilken dag som passar.


    Här gick det inte denna gång heller, mensen kom igår :( Nu ställer jag in mig på ivf eftersom det var vårt sista försök med insemination. Ska till läkaren i mitten av januari och hoppas att de då ställer oss i kön till ivf. Hade hoppas att det inte skulle behövas men nu längtar jag tills vi ska sätta igång med behandling.

    Jag hoppas verkligen att du känner fel och att allt ser bra ut imorgon. Håller alla tummar och tår för er. Uppdatera gärna hur det går. Kram
  • Lilly2013

    Usch va tråkigt för er. Men du hade väl fått positivt på gravrester??

    Tyvärr fanns där inga hjärtslag idag. Blir skrapning inom en vecka.

    Vi har ju provat 1 gång ned ivf oxå och då blev det inga bra ägg. Ska nog köra det igen nu så fort detta är över. Men känns ju lite som bortkastade pengar då det egentligen inte är att bli gravid som är mitt problem. Men dom tycker ändå att får man fram bra embryos som delar sig perfekt så är det större chans eftersom tiden försvinner för oss.

    Nu får man försöka fira nyår istället.

  • FruA78
    Lilly2013 skrev 2015-12-29 19:57:56 följande:

    Usch va tråkigt för er. Men du hade väl fått positivt på gravrester??

    Tyvärr fanns där inga hjärtslag idag. Blir skrapning inom en vecka.

    Vi har ju provat 1 gång ned ivf oxå och då blev det inga bra ägg. Ska nog köra det igen nu så fort detta är över. Men känns ju lite som bortkastade pengar då det egentligen inte är att bli gravid som är mitt problem. Men dom tycker ändå att får man fram bra embryos som delar sig perfekt så är det större chans eftersom tiden försvinner för oss.

    Nu får man försöka fira nyår istället.


    Nej beklagar verkligen, vad hemskt. Vad ledsen jag blev när jag läste det. Hoppades att allt skulle se bra ut.

    Blev du gravid när du gjorde ivf?

    Jag har svårt att bli gravid och när jag väl blivit gravid så har det slutat i missfall. Jo jag hade plus på stickan 13 dagar efter ägglossningssprutan och sedan tog jag inget test på två dygn och då var det negativt. Så Hcg hade inte gått ut från sprutan. Längtar tills vi ska börja med ivf, vill bli gravid nu.

    Stor kram på dig och hoppas att ni snart lyckas hela vägen. Ta hand om varandra.
  • ttcmommy

    Grattis Lilly2013!
    God fortsättning till er :) Hoppas att ni hade fantastisk Jul i år och Gott Nytt År 2016 !!
    Så, efter sista besök hos läkaren. Fick hon beslut att vi ska göra insemination i februari för min ''cycle'' är i början av månaden ( nu har de stängt pga nyår..  ).
    Jag ska ta Pergotime och Gonal F med Ovitrelle ( de är ganska dyra när jag kollade på apotekets hemsidan.. )
    Gonal F kosta cirka 2600 kr , pergotime 77kr och Ovitrelle kosta  350kr.  we'll do anything for a baby.. isnt that true ladies?

  • mttp

    Hej alla kämpe

    . Hur går det för er.

    Vad pågår

    Här har jag gjort mitt 3e inseminatio

    Tänkte tjuvtestamig på 11 e dag efter insem. Vad torr ni kommer det visa nåt? Ushh . Ha inga symtom iaf..

  • Decibel84

    Har förbrukat mina 3 försök och nu finns det inget mer hjälp för oss förrän jag når BMI gränsen för IVF


    Känns lite sorgligt då man haft kontakt med kliniken i över ett år.

  • FruA78
    Decibel84 skrev 2016-01-24 17:28:06 följande:

    Har förbrukat mina 3 försök och nu finns det inget mer hjälp för oss förrän jag når BMI gränsen för IVF


    Känns lite sorgligt då man haft kontakt med kliniken i över ett år.


    Javisst känns det jobbigt att behöva byta klinik. Vi har också gjort våra tre försök nu och sedan förra måndagen så står vi i ivf-kön. Väntar på svar på remissen så vi kan vända oss till vårdgarantin. Väntetiden är annars 7-9 månader och så länge vill jag inte vänta.

    Har du många kilo kvar att gå ner tills ni får ställa er kön? Hoppas att ni snart får hjälp. Kram
  • FruA78
    mttp skrev 2016-01-24 17:24:21 följande:

    Hej alla kämpe

    . Hur går det för er.

    Vad pågår

    Här har jag gjort mitt 3e inseminatio

    Tänkte tjuvtestamig på 11 e dag efter insem. Vad torr ni kommer det visa nåt? Ushh . Ha inga symtom iaf..


    Håller tummarna för dig nu, tredje gången gillt! Kram
  • Decibel84
    FruA78 skrev 2016-01-25 18:53:32 följande:
    Javisst känns det jobbigt att behöva byta klinik. Vi har också gjort våra tre försök nu och sedan förra måndagen så står vi i ivf-kön. Väntar på svar på remissen så vi kan vända oss till vårdgarantin. Väntetiden är annars 7-9 månader och så länge vill jag inte vänta.

    Har du många kilo kvar att gå ner tills ni får ställa er kön? Hoppas att ni snart får hjälp. Kram
    Jag har inte bytt klinik:)

    Jag har gått ned 10 kg och ska ned typ 8 till
  • ttcmommy

    Hej på er !
    Nu har jag lite ''update''. Har börjat med pergotime i sondags den 7 feb och första Gonal F igår kväll och idag är det sista gonal F.
    Ska ha min första ultraljud på mondag... ushhh vilken excitement och nervous jag är.. 
    En fråga till er... är det sant att vi kunna inte ha sex innan läkare se hur mycket ägg follicle vi har?

  • ttcmommy

    Hej på er!
    Idag var det insemination dag.. Jag vet inte hur mycket follicles jag har och hur det med min man sperma.. Vår läkare verka stressig.. I måndags var jag på ultraljud.. det gick väldigt snabbt. Hon ( läkare ) förklara inte att vad som hände inne..  Efter klarat med ultraljud, bestämde hon att vi ska göra insemination på onsdag.. Det var samma sak hände idag på insemination.. Vi gick in i rummet. Jag tog av byxorna. Lade på sängen, sätta mitt ben upp .. och hon gjorde insemination. Den hela processen tog max 5 minuter från ingången till rummet och ut.
    Men nu är 2ww i alla fall..

Svar på tråden Vi som börjar Insemination Höst/Vinter