• imoon90

4 år och vägrar fortfarande pottan vad jag än gör!

hej!
    Min son är nu snart 4 år! vi har pott tränat han sen han var 1 år! flera gånger om dan försökt sätta han på pottan. ibland har han kissat och ibland bajsat(väldigt sällan ) MEN det har inte blivit någon vana och han vägrar sluta med blöjan!...såhär..jag har testat allt nu känns det som!... ska försöka räkna up dom..

1.schema! varje dag före oche fterallt pottis! OM han kissade så fick han en liten guld stjärna på schema pappret! om han bajsa fick han en stooor! han fick sätta fast klistermärkerna själv och han tyckte det avr roligt! men trotts det så valde han hellre blöjan.

2. läsa bok. vi satte oss och läste böcker på toa men det avr som att han satt och höll sig!...inte fören blöjjan kom på så kissade han.

3.rumpanbar!. vi lät han gå utan blöjja! men tja..blev som sgat att han kissa och bajsa överallt utan att igentlgien bry sig.  man hitta pölar överallt och bajs!:(

4.kallsonger. vi säger hela tiden "när du måste kissa eller bajsa så säger du till oss om du känner att nått är påväg" detta funkar inte..det blir blött och han bajsar i kallsongerna utan att bry sig. han fortsätter att leka och bryr sig inte om det blir "obekvämt som alla säger":(

5.belöningar. vi har testat ge han belöningar eller mutor! kissar han får han en klubba/karramell!...funkar kanske EN gång om dan men resten går han runt och kissar och bajsar ner sig och bry sig som vanligt inte.

6- förklara. vi har försökt förklara att det är bara bebisar som bajsar ner sig att stora pojkar sitter på pottan/toaletten. men han säger att han inte vill. och ibland skrattar han eller håller för öronen och vill inte lyssna!

i samband med ALLA dessa gånegr vi förösker att potta honom så springer han ALLTID och gömmer sig så fort han vet att det är "toalettbesökstid" vi får DRAA in han på toa och han bara skriker nu för tiden..jag har provat med både tydlig och sträng ton och med snäll ton förklara och be han att sitta snällt på pottan men han bara skriker och slåss och sparkas och kastar saker på oss. börjar tappa hoppet om att någonsin få han torr. och har börjat ifrågesätta mitt föräldraskap. jag tycker jag testat allt. finns säkert fler saker jag inte ens nämt up...men snälla finns dte någon med samma problem eller haft som kan hjälpa oss ur denhär onda circeln?

• Svar på tråden 4 år och vägrar fortfarande pottan vad jag än gör!
  • emmakatta

Lägg ner ett tag, låt han ha blöja. Ett tips, (om ni har råd osv) när han nästa gång får syn på en stor fin leksak, sparkcykel eller nåt annat som verkligen väcker habegäret. Säg då bara neutralt: Jahaa, en sån får man när man slutat med blöja, och det bestämmer ju du själv när du gör. Inget tjat utan bara ett konstaterande. Kan ju upprepa när man typ träffar mormor (och instruera henne att reagera neutralt) att Kalle såg en sån där kickbike man får när man slutar med blöja...

• stepanova

jag slutade att köpa blöjjor hem, och javisst bajsade och kissade han på sig säkert 15 ggr per dag, men det blev så att han tröttna på det själv till sist att alltid vara våt hela tiden o att alltid byta byxor. så han gick på toan till sist och det tog ca 1 vecka innan han inte ville bajsa på sig någo mer. och förståss var ju den veckan ett test mot oss oxå "kanske mamma nu kommer köpa he blöjor då jag bajsar på mig hela tiden" men icke sa nicke

• Loriyana

Hur fungerar han annars? Leker han med andra barn? Har han ögonkontakt med er?

• Jenita659

Du kanske har gjort det till en lite för stor grej? Tala om att stressa ett barn med guldstjärnor och annat. Låt han känna efter själv och vilja själv. Finns värre saker i livet än att en 4-åring inte är blöjtorr.

• enplattspåjorden

När vi försökt pott träna våda pojkar har de inte gott alls.

När dom fått gå på pottan när de själva vill, välja mellan blöja ich kalsong så har det gått hur bra som helst.

Jag tror att det bästa är att inte träna, utan låta barnet själv läsa av sin kropps signaler och välja pottan/toaletten (toaletten har mina föredragit) när de vill.

När de gått på toan har vi berömt (ej överdrivet, utan lagom sådär), och sagt hejdå kisset/bajset på ett kul sätt och så spola barnet själv.

De har vart relativt torra vid 3,5 års ålder och det har gått fort när de bestämt sig.

Yngsta valde kalsong en morgon nu i sommar, Inte ens en kiss olycka om dagen, dock svårare med bajset.. Så han gick från blöja ena dagen med sporadiska toa besök till att ha kalsonger och bara gå på toa.

Avvakta, låt pottan och kalsonger finnas synligt för barnet, kanske en barnsits till toan i stället för potta? Han kommer välja toalett och kalsong när du minst anar det tror jag!

• imoon90
    Loriyana skrev 2015-08-14 18:27:27 följande:

Hur fungerar han annars? Leker han med andra barn? Har han ögonkontakt med er?

jodå han är en glad typ och brukar ge oss ögonkontakt (om han är glad ) men undviker ögonkontakt om han gjort fel tex eller itne vill "lyssna" han leker absolut med andra barn.
    Jenita659 skrev 2015-08-14 20:01:53 följande:

Du kanske har gjort det till en lite för stor grej? Tala om att stressa ett barn med guldstjärnor och annat. Låt han känna efter själv och vilja själv. Finns värre saker i livet än att en 4-åring inte är blöjtorr.

det har blivit en stor grej för alla här verkar vara så förvånade över att han fortfarande har blöja och säger att jag som förälder ska bestämma när han slutar och tycker jag är "mes" och även dom på dagis är besvärade av att behöva byta på ett äldre barn.
    enplattspåjorden skrev 2015-08-14 20:37:02 följande:

När vi försökt pott träna våda pojkar har de inte gott alls.

När dom fått gå på pottan när de själva vill, välja mellan blöja ich kalsong så har det gått hur bra som helst.

Jag tror att det bästa är att inte träna, utan låta barnet själv läsa av sin kropps signaler och välja pottan/toaletten (toaletten har mina föredragit) när de vill.

När de gått på toan har vi berömt (ej överdrivet, utan lagom sådär), och sagt hejdå kisset/bajset på ett kul sätt och så spola barnet själv.

De har vart relativt torra vid 3,5 års ålder och det har gått fort när de bestämt sig.

Yngsta valde kalsong en morgon nu i sommar, Inte ens en kiss olycka om dagen, dock svårare med bajset.. Så han gick från blöja ena dagen med sporadiska toa besök till att ha kalsonger och bara gå på toa.

Avvakta, låt pottan och kalsonger finnas synligt för barnet, kanske en barnsits till toan i stället för potta? Han kommer välja toalett och kalsong när du minst anar det tror jag!

tack! han ahr redan en sits till toan:)
  • minerva123

Bra

Sous skrev 2015-08-14 07:47:15 följande:

Släpp det. Ni kan aldrig vinna kampen om toalettbestyr eller mat.

Han är ju stor, sätt er med honom och säg:"Vi har försökt tvinga dig att gå på pottan, det var fel av oss. Du får bestämma själv när du vill sluta med blöja, vi kommer att fråga ibland men om du säger nej så är det okej."

Jag gissar att han kommer att vara torr innan jul om ni kör på den strategin. Säg till förskolan att det har låst sig helt och att ni måste låta honom vara ett tag.

Bra skrivet! Både barn och föräldrar kan behöva en ordentlig paus ibland. Och en 4-åring i blöja inte hela världen. Kunde han kissa och bajsa på toa så skulle han ju göra det, men det verkar ha låst sig eller så är han bara inte mogen. Synd att förskolan stressar er, men försök strunta i det.
  • isolande

Min storasyster hade samma problem med sin 4-åring. Det blev så att de bara sa att nu är blöjorna slut förutom på natten. Sen tog de fighten och torkade pölar och bajs. Tog ett par dagar så fattade han att det inte var lönt att bråka om blöjor. En månad senare hade han koll på signalerna och var olycksfri.

Mycket tvätt och torka golv, men de såg ingen annan lösning. 

• Dasha

Alltså barnet är FYRA år. Glöm pottan, låt honom gå på vanlig toalett som alla vuxna.

ge bort alla blöjor till flyktingsamling och kör med kalsonger och härda ut.

• Dasha
    tovalisa skrev 2015-09-25 19:42:27 följande:

Ta det lugnt! Lägg ner kampen så löser det sej nog.

ja, kämpa inte, utan baara ha kalsoger, påminn inte ens. Låt det ta två veckor, utan att påminna alls. För att han vet redan vad som ska göras, varför tjata?
  • Dasha
    isolande skrev 2015-08-20 15:44:45 följande:

Min storasyster hade samma problem med sin 4-åring. Det blev så att de bara sa att nu är blöjorna slut förutom på natten. Sen tog de fighten och torkade pölar och bajs. Tog ett par dagar så fattade han att det inte var lönt att bråka om blöjor. En månad senare hade han koll på signalerna och var olycksfri.

Mycket tvätt och torka golv, men de såg ingen annan lösning. 

ok, låt det ta en månad då, inte två veckor
  • pojkens
    Dasha skrev 2015-09-26 11:16:53 följande:

Alltså barnet är FYRA år. Glöm pottan, låt honom gå på vanlig toalett som alla vuxna.

ge bort alla blöjor till flyktingsamling och kör med kalsonger och härda ut.

vi har samma problem som TS. nästan. 
    Vår son vägrade ha blöja från förra sommaren. Då var han 2.5 så det var väl ok tyckte vi. Smidigt om han kunde sluta....Men, det hela ledde bara till att han jämt kissade ner sig och bajsade ner sig, så han vägrade gå på potta eller toalett och vägrade ha blöja. Vad vi än gjorde blev det fel. 

Fortfarane 1.5 år senare bajsar han ner sig. Ibland inte alls ibland 4 ggr per dag!!! så nä, att bara sluta med blöjor och härda ut...nja, vi har härdat ut i 1.5 år! Men nu lutar det åt att vi kommer tvångssätta på honom blöja varje dag tills han slutar bajsa ner sig. Kissa på toaletten gör han själv, och om han är naken kan han gå på toaletten, men så fort kalsongerna är på ser han det som typ en blöja och struntar i dem. 

Jag känner mig totalt misslyckad som förälder med detta. Storebror tog 2 veckor på sig när han slutade med blöjor men denna lilla person är ju uppenbarligen av annan kaliber....
    tacksam för råd som TS. 
  • Det kommer bli bra

Bara byxor och inte kalsonger/trosor har funkat bättre för vår. Trosor känner hon som om de var en blöja, men lite lösa mjukisbyxor känns på ett helt annat sätt som blöta - obehagligt och det rinner längs benet. Gick fort då!

• Grön elefant

Jag tror ni gör för stor grej av det. Går han på förskola? I så fall, ta med kalsonger till honom som personalen kan föreslå att ta på på eftermiddagen eller så. Barn brukar ju lyssna mer på andra vuxna ibland och vilja göra som de andra barnen.

Så gjorde vi med vår dotter, hon var också väldigt bestämd med att hon ville ha blöja och vi lät henne ha det. Men sen började hon prata om alla på förskolan som gick på pottan och sen ville hon också.

Låtsas alltså som om ni inte bryr er om blöjorna, att dra in honom på toan låter inte bra.

• imoon90

hejsan. det avr ett tag sen nu. vi aht äntligen fåt than blöjfri!! :D tog långtid...dock... det började funka när vi tilslammans på fröskolan kom öäverens om att även DOM skulle pott träna honom. o attd e inte BARA görs här hemma. dom ville hellst ha blöja när han va ute eller sov men jag sluta lämna blöjor o sa att han får ta att det blir blött. 

känns som ett mirakel ahah!

Svar på tråden 4 år och vägrar fortfarande pottan vad jag än gör!