• Anonym (Sorgsen)

Mobiltelefon ringde på begravningen :-(

Igår var min mammas begravning! Precis när avskedet skulle ske, de började spela den låten som skulle spelas under avskedet, jag, min man och mina två små barn reste på oss och skulle gå fram till kistan, då började denna mobil ringa Jag tog så illa vid mig det förstörde det hela Har någon varit med om detta? Jag sa till min man på vägen till kapellet "jag funderar på om jag ska säga till representanten från Fonus att påminna om att stänga av mobiltelefoner/ljudet innan begravningen" min man sa det ska man väl inte behöva! Sedan glömde jag bort det

• Svar på tråden Mobiltelefon ringde på begravningen :-(
  • sextiotalist
    Anonym (Respekt) skrev 2015-08-16 08:26:38 följande:

Det är mycket respektlöst att glömma att stänga av sin telefon på en begravning. Jag hade nog sagt till vederbörande direkt så att denne fick skämmas ännu mera.

Det är om ännu mer respektlöst. Om en mobil ringer vid ett olämpligt tillfälle är pinsamt, men den som uppmärksammar det är ännu mer pinsam
  • Anonym (Sorgsen)

Tack för alla era svar!!!

• Anonym (Sorgsen)
    Maddi skrev 2015-08-16 06:34:34 följande:
    De är tråkigt att folk inte tänker till en extra gång. Jag va på min morfars begravning och fick köpa ny kamera enbart därför att jag anser att telefon och begravning inte hör ihop. Är det någon gång man kan slita sig från telefonen och faktiskt lämna den i bilen så är det på begravningar. Det är för mig vett och etikett. Man tittar både två och tre gånger innan begravningen och ser om man verkligen stängde av ljudet, satt den i flygplansläge eller stängt av den.[/ [quote=75642806][quote-nick]Maddi skrev 2015-08-16 06:34:34 följande:[/quote-nick]De är tråkigt att folk inte tänker till en extra gång. Jag va på min morfars begravning och fick köpa ny kamera enbart därför att jag anser att telefon och begravning inte hör ihop. Är det någon gång man kan slita sig från telefonen och faktiskt lämna den i bilen så är det på begravningar. Det är för mig vett och etikett. Man tittar både två och tre gånger innan begravningen och ser om man verkligen stängde av ljudet, satt den i flygplansläge eller stängt av den.

Håller med dig helt! Jag själv är jätte noga med det och stängde av ljudet/satte mobilen på flygplansläge redan när vi åkte hemifrån och påminde min man om det också!
  • Anonym (Lisa)

De är tråkigt att folk inte tänker till en extra gång. Jag va på min morfars begravning och fick köpa ny kamera enbart därför att jag anser att telefon och begravning inte hör ihop. Är det någon gång man kan slita sig från telefonen och faktiskt lämna den i bilen så är det på begravningar. Det är för mig vett och etikett.

Man tittar både två och tre gånger innan begravningen och ser om man verkligen stängde av ljudet, satt den i flygplansläge eller stängt av den.

Jag får inte ihop det du skriver. Mobilen ska ligga i bilen skriver du. Men sedan är det tydligen OK att ta med ändå, eftersom du skriver att det är noga att stänga av ljudet.

Sedan skriver du att du inte tog med din egen utan köpte en kamera. Varför inte fota med kameran, du stänger ju av ljudet?

Och sedan har jag aldrig varit med om folk som fotar under en begravningsakt, mycket märkligt.
  • Maddi
    Anonym (Lisa) skrev 2015-08-16 10:39:14 följande:

Jag får inte ihop det du skriver. Mobilen ska ligga i bilen skriver du. Men sedan är det tydligen OK att ta med ändå, eftersom du skriver att det är noga att stänga av ljudet.

Sedan skriver du att du inte tog med din egen utan köpte en kamera. Varför inte fota med kameran, du stänger ju av ljudet?

Och sedan har jag aldrig varit med om folk som fotar under en begravningsakt, mycket märkligt.

Jag kan ju förtydliga det hela om du vill, jag tänkte att man kanske inte alltid behöver vara tydlig men där hade jag fel.

Jag skrev inte att mobilen ska ligga i bilen, jag skrev, och nu kopierar jag min text:

ch begravning inte hör ihop. Är det någon gång man kan slita sig från telefonen och faktiskt lämna den i bilen så är det på begravningar. Där ser jag inget "Ska", eller?

Om man nu inte lämnar den i bilen så stänger man av ljudet, flygplansläge eller stänger av den.

Jag köpte en kamera eftersom det ser illa ut att ta upp telefon enligt mig.

Och sen det sista, vart skrev jag att jag fotar under akten?
  • Anonym (Lisa)
    Maddi skrev 2015-08-16 18:03:47 följande:
    Jag kan ju förtydliga det hela om du vill, jag tänkte att man kanske inte alltid behöver vara tydlig men där hade jag fel.

Jag skrev inte att mobilen ska ligga i bilen, jag skrev, och nu kopierar jag min text:

ch begravning inte hör ihop. Är det någon gång man kan slita sig från telefonen och faktiskt lämna den i bilen så är det på begravningar. Där ser jag inget "Ska", eller?

Om man nu inte lämnar den i bilen så stänger man av ljudet, flygplansläge eller stänger av den.

Jag köpte en kamera eftersom det ser illa ut att ta upp telefon enligt mig.

Och sen det sista, vart skrev jag att jag fotar under akten?
    Om du inte fotar under akten, varför skulle det då störa någon om du fotar med en mobil? En mobil eller en kamera, vad är skillnaden? Är det mer OK att ta fram en kamera efter en begravning än en mobil?
  • Maddi
    Anonym (Lisa) skrev 2015-08-16 18:18:50 följande:

Om du inte fotar under akten, varför skulle det då störa någon om du fotar med en mobil? En mobil eller en kamera, vad är skillnaden? Är det mer OK att ta fram en kamera efter en begravning än en mobil?

Ja det tycker jag. Men vart någonstans skrev jag "ska lämnas i bilen"? Vart skrev jag att jag fotar under akten? Frågade jag, något du kan svara på?
  • Anonym (Peter)

De är tråkigt att folk inte tänker till en extra gång. Jag va på min morfars begravning och fick köpa ny kamera enbart därför att jag anser att telefon och begravning inte hör ihop. Är det någon gång man kan slita sig från telefonen och faktiskt lämna den i bilen så är det på begravningar. Det är för mig vett och etikett.

Man tittar både två och tre gånger innan begravningen och ser om man verkligen stängde av ljudet, satt den i flygplansläge eller stängt av den.

varför skulle du fota under begravningen?
  • Regndamen

Tar du foton på begravningen?
  • Anonym (Sorgsen)

Jag fotade efter begravningen, vill ha minne av alla fina blommor! Är det konstigt?

• Maddi
    Regndamen skrev 2015-08-17 14:17:01 följande:

Tar du foton på begravningen?

vilken konstig fråga. Innan man frågar får man väl läsa det som står.
  • Regndamen
    Maddi skrev 2015-08-17 14:27:07 följande:

vilken konstig fråga. Innan man frågar får man väl läsa det som står.

Jag gjorde det. Gör du det? Är det vanligt att folk hör?
  • Maddi
    Regndamen skrev 2015-08-17 14:37:06 följande:

Jag gjorde det. Gör du det? Är det vanligt att folk hör?

uppenbarligen läser du inte när du frågar samma sak som de faktiskt står. Och ja, det är vanligt att folk fotar begravningar. I min krets, men alla gör som man själv vill..
  • FabulousMom

Min mobil vibrerade på min farmors begravning och jag skämdes!! Bara de brevid mig märkte det. Barnen var på fritids/ dagis och de ringde därifrån eftersom ett annat barn blivit magsjukt och vi bett om att bli uppringda vid sjukdom. Jag kopplade snabbt bort samtalet och stängde av, ärligt talat hade jag inte tänkt på att stänga av mobilen eftersom vi var stressade och nästan kom för sent pga inställda tåg.

- Pojke 2008 - Pojke 2013 - Flicka 2015 -
Svar på tråden Mobiltelefon ringde på begravningen :-(