• Anonym (Är det rasism?)

Barnens höstkollektion på Lindex

Hej! Är Lindex höstkollektion för barn rasistisk i och med indianmotiven på kläderna? Vad anser ni?

• Svar på tråden Barnens höstkollektion på Lindex
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-09-04 09:19:46 följande:
    Är det konstaterat att anmälan mot Frölunda är seriös? Det kanske är satir? Det kanske är någon som anmält Frölunda bara för att försöka bevisa hur lättkränkta och PK svenskarna blivit?

Jag har har skälv aldrig träffat på någon som har reagerat på detta med indianerna på Frölundas matchtröjor.
    Jodå, nog är det seriöst alltid. Finns en debattartikel på samma ämne här:
    http://nyheter24.se/debatt/785526-frolunda-indians-logo-ar-bade-rasistisk-hanfull-och-osmaklig

En riktig höjdare i texten är det här:

"Riktigt problematiskt blir det med lagets hockeypuck som dekorerats med lagets maskot. Varje slag med hockeyklubban mot pucken blir till ett symboliskt våld och en upprepning av - det koloniala våldet som utövades mot Nordamerikas urbefolkning. I grunden är detta en respektlös handling."

Att vita män åker omkring och slår på en svart puck med ett indianansikte på är alltså ett utövande av symboliskt, kolonialt våld.

.
    I korthet går argumentationen ut på att ingen annan är den aktuella gruppen själv har rätt att använda dess attribut till någonting. Inga ungar på barnkalas får klä ut sig till indianer eftersom det är att begå övergrepp mot den grupp man imiterar.

Det är de lättkränktas tidevarv vi lever i.

.
    Nåväl, nu lade DO ned anmälningen mot Frölunda. Ämnet är väl helt enkelt inte lika känsligt i Sverige som i ex Kanada och USA så lite sunt förnuft tillåts tydligen ändå.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2015-09-06 12:32:18 följande:
    Jodå, nog är det seriöst alltid. Finns en debattartikel på samma ämne här:
    http://nyheter24.se/debatt/785526-frolunda-indians-logo-ar-bade-rasistisk-hanfull-och-osmaklig

En riktig höjdare i texten är det här:

"Riktigt problematiskt blir det med lagets hockeypuck som dekorerats med lagets maskot. Varje slag med hockeyklubban mot pucken blir till ett symboliskt våld och en upprepning av - det koloniala våldet som utövades mot Nordamerikas urbefolkning. I grunden är detta en respektlös handling."

Att vita män åker omkring och slår på en svart puck med ett indianansikte på är alltså ett utövande av symboliskt, kolonialt våld.

.
    I korthet går argumentationen ut på att ingen annan är den aktuella gruppen själv har rätt att använda dess attribut till någonting. Inga ungar på barnkalas får klä ut sig till indianer eftersom det är att begå övergrepp mot den grupp man imiterar.

Det är de lättkränktas tidevarv vi lever i.

.
    Nåväl, nu lade DO ned anmälningen mot Frölunda. Ämnet är väl helt enkelt inte lika känsligt i Sverige som i ex Kanada och USA så lite sunt förnuft tillåts tydligen ändå.
    Det går nog bättre om du inser proportionerna, det finns nästan 10 miljoner människor i Sverige - om du då riktar in dig på vad någon enstaka tycker så har du mycket goda förutsättningar att odla din lättkränkthet.

Just fenomenet att titta på en enskild företeelse eller person och utifrån denna generalisera och därigenom bli kränkt tycks bli allt vanligare

Jag tycker du gör en höna av en fjäder när du blir så fruktansvärt kränkt över att någon enstaka person känner sig kränkt. Det är du själv som avgör om du vill leva i de lättkränktas tidevarv eller inte!

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2015-09-06 12:47:32 följande:
    Jag tycker du gör en höna av en fjäder när du blir så fruktansvärt kränkt över att någon enstaka person känner sig kränkt. Det är du själv som avgör om du vill leva i de lättkränktas tidevarv eller inte!

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Nayaa

Haha det är så fantastiskt underhållande att läsa såna här trådar som kryllar av kränkta vita människor som beskyller andra för att vara lättkränkta.

• Flash Gordon
    Nayaa skrev 2015-09-06 13:34:38 följande:

Haha det är så fantastiskt underhållande att läsa såna här trådar som kryllar av kränkta vita människor som beskyller andra för att vara lättkränkta.

Ja, man undrar ju vilka alla dessa människor är som klagar på Nogger Black, Frölunda Indians, pepparkaksgubbar i luciatågen och allt vad de kan hitta på som är fel i samhället i deras ögon.

Har de verkligen inget mer pressande i sina liv att hantera än vad namnet på en glass är?

Och sedan tar de det till nästa nivå och klagar på "vita medelålders män" och kallar dem lättkränkta för att dessa "vita medelålders män" inte ser några problem med vare sig Nogger black eller Frölunda Indians.

• FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2015-09-06 14:15:52 följande:

Ja, man undrar ju vilka alla dessa människor är som klagar på Nogger Black, Frölunda Indians, pepparkaksgubbar i luciatågen och allt vad de kan hitta på som är fel i samhället i deras ögon.

Har de verkligen inget mer pressande i sina liv att hantera än vad namnet på en glass är?

Och sedan tar de det till nästa nivå och klagar på "vita medelålders män" och kallar dem lättkränkta för att dessa "vita medelålders män" inte ser några problem med vare sig Nogger black eller Frölunda Indians.

De där pepparkaksgubbarna fick verkligen de lättkränktas gäng att härskna till.

Inget sinne för proportioner där inte. En skolklass, en gång och som jag minns på grund av ett missförstånd - inte desto mindre är kränktheten liksom konserverad så här några år efteråt.

Fel fokus. Tänk på alla klasser där det är ok med pepparkaksgubbar, det är inte nyttigt att vara så lättkränktSolig
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2015-09-06 14:15:52 följande:

Du måste ändå hålla med om att de mest lättkränkta som finns är medelålders män som läser feministiska inlägg av Zara Larsson.Det går tydligen inte att bli mer kränkt än så.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Nayaa

Flash Gordon: Dom som är kränkta över pepparkaksgubbar och glassar är i en rätt stark minoritet om vi jämför med dom
    som blir kränkta över att dessa människor blir kränkta.

Tänk att dom inte ha något bättre för sig än att bli kränkta över kränkthet.

Fascinerande ändå att dom som skriker högst om lättkränkthet är dom som är absolut mest lättkränkta själva. Vi andra som inte är så lättkränkta bryr oss liksom inte så mycket om rasistiska pepparkakor, vi konstaterar att pepparkaksgubbar nog inte är rasistiska, att det är extremt få som tycker det och sen går vi och lagar middag.

• FDFMGA

Tänk att en sådan här petitess kan få pepparkaksgubbskramarna  att vibrera kränkt fortfarande sådär tre år efteråt.

Och tänk om de lättkränkta kunde förstå att de medvetet och ihärdigt arbetar för att få uppleva känslan av att vara kränkt.

Det är självvalt.

tinyurl.com/nuc2szx

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-09-06 14:30:58 följande:
    Du måste ändå hålla med om att de mest lättkränkta som finns är medelålders män som läser feministiska inlägg av Zara Larsson.Det går tydligen inte att bli mer kränkt än så.
    Jag tycker nog att en och annan miljöpartist vit som svart, hon som hen, är väldigt lätt-kränt och reagerar oerhört fort när man petar deras ledare i sidan.

Jag tycker att en och annan afrikan (och deras påhejare) är lättkränkt när det kommer till barnsagor och glass-namn.

Överhuvudtaget tycker jag att folk är jävligt gnälliga och kränkta nuförtiden.

Jag vet att vita medelålders män är kränkthetsindustrins favorit-hån-objekt, men jag kan inte se att just dessa skulle vara mer benägna att gnälla över kränkningar än de som de facto satt kränktheten i system.

Jag tror så här: gnället från vita medelålders män är gnället på gnället som kommer från de lättkränkta. Lite typ: "Tack, det räcker nu. Vi har hört det där tillräckligt många gånger. Vi vet vad du tycker. Seså, kila iväg och lek någon annanstans nu."

Man är helt enkelt trött på gnället och ber den som gnäller att lämna ens värld.

För det är ju där vi är. I vardera världar. Och de är inte välkomna in till oss och vi vill inte ha med dem att göra.

Vi har inte ett gemensamt samhälle längre. Ingen gemensam bild av vad samhället ska vara.

.
    Frågan i TS är på riktigt. Kommer någon att klaga på Lindex för att de har indianfjädrar på en flicka och en tvättbjörn?

I en värld där det är en berättigad fråga att ställa, eller i en värld där det är "symboliskt våld mot minoriteter" att spela hockey med en puck med en indianbild på, i en sådan värld vill inte jag delta.

Då bygger vi istället vår egen värld med våra egna värderingar. Precis som de andra också har gjort. Men då ska de inte förvänta sig något stöd från oss heller. Vi kapar kontakterna helt, helt enkelt.

Alla kan leva vidare i sin värld. Nöjda. Eller ...?
  • Flash Gordon
    Nayaa skrev 2015-09-06 14:47:03 följande:

Flash Gordon: Dom som är kränkta över pepparkaksgubbar och glassar är i en rätt stark minoritet om vi jämför med dom
    som blir kränkta över att dessa människor blir kränkta.

Tänk att dom inte ha något bättre för sig än att bli kränkta över kränkthet.

Fascinerande ändå att dom som skriker högst om lättkränkthet är dom som är absolut mest lättkränkta själva. Vi andra som inte är så lättkränkta bryr oss liksom inte så mycket om rasistiska pepparkakor, vi konstaterar att pepparkaksgubbar nog inte är rasistiska, att det är extremt få som tycker det och sen går vi och lagar middag.

De mest lättkränkta är ändå de som känner sig så besvärade av enkla fakta att de måste ge sig på budbäraren och försöka karaktärsmörda denna som "lätt-kränkt".

För övrigt hänvisar jag till slutsatsen i det längre inlägget jag gjorde nyss.

Det du uppfatar som "kränkthet" är snarare ett gnäll sprunget ur trötthet på idiotier som det med Nogger black och Frölunda Indians.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2015-09-06 14:54:55 följande:
    Jag tycker nog att en och annan miljöpartist vit som svart, hon som hen, är väldigt lätt-kränt och reagerar oerhört fort när man petar deras ledare i sidan.

Jag tycker att en och annan afrikan (och deras påhejare) är lättkränkt när det kommer till barnsagor och glass-namn.

Överhuvudtaget tycker jag att folk är jävligt gnälliga och kränkta nuförtiden.

Jag vet att vita medelålders män är kränkthetsindustrins favorit-hån-objekt, men jag kan inte se att just dessa skulle vara mer benägna att gnälla över kränkningar än de som de facto satt kränktheten i system.

Jag tror så här: gnället från vita medelålders män är gnället på gnället som kommer från de lättkränkta. Lite typ: "Tack, det räcker nu. Vi har hört det där tillräckligt många gånger. Vi vet vad du tycker. Seså, kila iväg och lek någon annanstans nu."

Man är helt enkelt trött på gnället och ber den som gnäller att lämna ens värld.

För det är ju där vi är. I vardera världar. Och de är inte välkomna in till oss och vi vill inte ha med dem att göra.

Vi har inte ett gemensamt samhälle längre. Ingen gemensam bild av vad samhället ska vara.

.
    Frågan i TS är på riktigt. Kommer någon att klaga på Lindex för att de har indianfjädrar på en flicka och en tvättbjörn?

I en värld där det är en berättigad fråga att ställa, eller i en värld där det är "symboliskt våld mot minoriteter" att spela hockey med en puck med en indianbild på, i en sådan värld vill inte jag delta.

Då bygger vi istället vår egen värld med våra egna värderingar. Precis som de andra också har gjort. Men då ska de inte förvänta sig något stöd från oss heller. Vi kapar kontakterna helt, helt enkelt.

Alla kan leva vidare i sin värld. Nöjda. Eller ...?
    En iakttagelse jag gjort är att ju mer kränkt man känner sig desto mer benägen tycks man vara att hitta på öknamn på politiska meningsmotståndare, men jag undrar om detta innebär att man känner sig mindre kränkt genom att kränka någon annan.

När du exempelvis kallar Gustav Fridolin för Fritjof, som du gjorde häromdagen, känner du dig mindre kränkt då efter att du fått lätta på trycket en smula?

Jag tycker du ska försöka skifta fokus. Jag kan garantera att det bara är någon handfull av Sveriges befolkning som bryr sig om att Frölunda har en indiansymbol, alltså anser att detta är fel. Inte desto mindre blir du kränkt av detta, om du i stället fokuserar på de 10 miljoner som inte bryr sig behöver du inte känna dig kränkt.

Alltså precis som med pepparkaksgubbarna och allt det andra ocksåSolig
Svar på tråden Barnens höstkollektion på Lindex