• Solrosen 83

Gravid med barn 2 går ner i arbetstid

Hej,
    Brukar vara många kunniga här så slänger in en fråga här innan jag ringer FK.

Jag har precis blivit gravid med barn 2 och har missat gränsen på 1 år och 9 mån précis så har inget skydd från förra barnet för min FP.

Har sen januari jobbat 4 dagar/vecka och tagit FP 1 dag/vecka. Kan jag fortsätta göra så utan att jag får FP beräknat på 80% lön istället för hela när nästa barn kommer? Eller bör jag gå upp i tid nu direkt så jag har jobbat heltid i de 240 dagar som krävs? Hur blir det I så fall om jag tar lite föräldradagar runt jul då jag inte har så mycket semester insparat?

Dotter 2013
  • Svar på tråden Gravid med barn 2 går ner i arbetstid
  • Alexi

Om du skyddar din SGI med fp samtliga veckor från barnets ettårsdag tills nästa barn föds så hade du kvar din SGI och regeln om 2,5 år är helt oväsentlig för dig.

Missar du detta med fp så sänks din SGI till aktuell arbetsgrad.

240-dagarsregeln är inte relevant för dig som redan har SGIgrundad fp.

• Solrosen 83

Har varit noga med att skydda min sgi men hade inte koll på att fp baserades helt på den också då. Trodde det var mest för vab och sjukskrivning.

Skönt att det verkar lugnt iaf så jag kan fortsättajobba lite mindre några månader till så dottern slipper så långa dagisveckor.

• pigglet

Så länge man skyddar sin SGI så behåller man den, och även föräldrapenningen alltså. Själv har jag inte jobbat heltid sista 13,5 åren, men har hela tiden skyddat min SGI. Skulle jag bli gravid nu så får jag fortfarande samma fp.

Bara se till att fortsätta skydda den (eller jobba heltid) ända fram tills dagen då nästa barn föds.

Svar på tråden Gravid med barn 2 går ner i arbetstid