• PetulaK

Lämplig aktivitet

Sonen på fem år behöver aktiveras. En aktivitet som innebär att röra på kroppen, träffa andra barn och ha kul.

Vi bor i lägenhet och det blir mycket inne-tid. Förra året gick han på Knatteskutt Idrott. I år funderar vi på Dans eller simning. Tyvärr börjar simskolan redan kl 14. Så det gick bort. Problemet med sonen är att han har, som sin far, lång startsträcka. Inget är kul och han vill inte. I alla fall tills han varit där första gången. Då vill han inte hem. Det går inte att få ur honom vad han vill göra själv.

Han vill spela fotboll. Men inte med andra barn. Han vill dansa. Men inte med andra barn. För han kan redan dansa så bra.

Vill inte att han ska ha mer än en aktivitet. Vill inte stressa honom. Men en grej vore bra.

Har ni fler tips om vad vi kan prata om hemma. Något mer han kan gå testa på.

Hur är det med kampsporter. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Lämplig aktivitet
  • Duckan

Dottern gick på karate en termin, men det är ju med andra barn. Om det är där skon klämmer menar jag. Hon tyckte att det var kul, men gick sedan vidare till annat då hon är en ombytlig typ.

• Maddi

Är det då att han inte vill ha aktiviteter där man är flera? Är han ingen lagspelare?

Om han bara vill vara själv i sporten kanske ridskola vore något? Vintersport, kanske skidor?

• PetulaK

Är intresserad av de flesta tips. Det är just för att sonen själv tycker han inte vill vara med andra barn som jag vill att han gör något en dag i veckan. Inget fel i att vara ensamvarg men han behöver i alla fall lära sig att fungera i grupp när det behövs.

Karate lät bra. Kollade upp lokala klubben och tyvärr är det 6 år på de flesta olika grupperna.

• Maddi
    PetulaK skrev 2015-08-18 13:26:47 följande:

Är intresserad av de flesta tips. Det är just för att sonen själv tycker han inte vill vara med andra barn som jag vill att han gör något en dag i veckan. Inget fel i att vara ensamvarg men han behöver i alla fall lära sig att fungera i grupp när det behövs.

Karate lät bra. Kollade upp lokala klubben och tyvärr är det 6 år på de flesta olika grupperna.

fast jag förstår inte resonemanget. Om han inte vill utgöra någon lagsport, varför envisas med det? Då tycker jag det inte är så konstigt att han inte vill gå på någon aktivitet.

När han börjar skolan får han ju ändå lära sig vara i grupp där. Men om han inte vill nu, varför uppmuntra honom i det, istället för att stötta honom i den personligheten han istället har?
  • Duckan

Tennis? Då är han ensam på sin sida av planen, men lite i grupp ändå.

• Natulcien
    PetulaK skrev 2015-08-18 13:26:47 följande:

Men går han inte på förskola då? För i så fall räcker väl det för att lära sig att "fungera i grupp"?
  • Alexi

Vad sägs om familjegympan på Friskis och Svettis? Kravlöst, bara röra på kroppen för att det är kul och tillsammans med förälder.

• buggi

Ni kanske kan klättra tillsammans? Eller bara leka i simhallen? Han verkar inte vara så sugen på någon mer strukturerad aktivitet i nuläget så det verkar lite poänglöst att anmäla honom till det.

• FabulousMom

Min son vill aldrig gå på nått - tills han är där och tycker det är jättekul. Nu gick han på simskola under sommaren, vilket han älskade, men det var ändå svårt att få dit honom. Så jag fick använda mig av en liten morot och lovade att om han gick tills kursen var slut skulle han få en sak som vi bestämde innan. Hade han inte trivts hade jag inte tvingat honom, men han behövde något som lockade honom hemifrån.

- Pojke 2008 - Pojke 2013 - Flicka 2015 -
  • Velmaja
    Alexi skrev 2015-08-18 20:41:40 följande:

Vad sägs om familjegympan på Friskis och Svettis? Kravlöst, bara röra på kroppen för att det är kul och tillsammans med förälder.

Det tänkte jag också tipsa om :)
  • PetulaK

Exakt så är det här med. Kommer han väl iväg vill han inte hem.

FabulousMom skrev 2015-08-18 21:27:04 följande:

Min son vill aldrig gå på nått - tills han är där och tycker det är jättekul. Nu gick han på simskola under sommaren, vilket han älskade, men det var ändå svårt att få dit honom. Så jag fick använda mig av en liten morot och lovade att om han gick tills kursen var slut skulle han få en sak som vi bestämde innan. Hade han inte trivts hade jag inte tvingat honom, men han behövde något som lockade honom hemifrån.

• PetulaK

Det gör vi redan han och jag. Som en mamma-son-grej.

Alexi skrev 2015-08-18 20:41:40 följande:

• Alexi
    PetulaK skrev 2015-08-20 11:43:17 följande:

Det gör vi redan han och jag. Som en mamma-son-grej.

Svar på tråden Lämplig aktivitet