• saraklara

Dejta någon med skulder?

Jag har börjat dejta en man som har skulder hos kronofogden och som dessutom är sjukskriven. Egentligen borde jag väl ta mitt pick och pack och dra men jag är väldigt förtjust i honom.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att dejta eller bo ihop med någon som har skulder hos kronofogden? Eller om ni kan hänvisa mig till någon bra sida där jag kan fördjupa mig om vad som gäller?

Jag oroar mig såklart över hur detta skulle kunna påverka mig och min ekonomi. Jag förstår såklart att det inte kommer vara någon rik tillvaro. Men säg att vi skulle flytta ihop i framtiden blir jag då försörjningsskyldig om han inte jobbar? Eller får han ut sin sjukpenning ändå? Finns det risk att samhället kräver att jag ska betala av hans skulder? 

• Svar på tråden Dejta någon med skulder?
  • annhan

Vill du verkligen engagera dig i en person med sådana här "utmaningar"? Jag skulle springa fort därifrån! 

• Dexter dot com

Det beror ju på  hur skulderna uppkommit, vad han spenderat pengar på, vad han gör för att betala av skulderna och varför han är sjukskriven ?

• Bullen2015

Om jag inte har helt fel, är man bara försörjnings skyldig om man är gifta? Annars får man väl bo ihop som "inneboende"... Flyttat jag i hop med en vän behöver jag ju inte försörja den.. Eller så skiter man i att skriva sig där... Så det går ju alltid att ordna ;) För du ska inte betala hans skulder!!! Träffade en ett tag som hade skulder på ca 200000kr ( vet du hur mycket skulderna ligger på? ).... Jag "sparka" honom ur soffan såg till att han tog kontakt med alla han hade skulder hos... Så han fick göra deal med dom... Han fick ner dom med ca 30000-40000 kr... Sen fick han ett lån från en släkting, som han betalar till istället... Då försvinner ju anmärkningar osv snabbare... Varför är han sjukskriv? Hur länge ska han vara det? Klart du ska följa ditt hjärta, men du ska inte vara dum!!! Ha alltid din egen ekonomi ( med en med skulder kan du inte ha gemensam )... Och nej du ska inte betala hans skulder.

• Bullen2015
    Bullen2015 skrev 2015-08-19 10:15:34 följande:

Om jag inte har helt fel, är man bara försörjnings skyldig om man är gifta? Annars får man väl bo ihop som "inneboende"... Flyttat jag i hop med en vän behöver jag ju inte försörja den.. Eller så skiter man i att skriva sig där... Så det går ju alltid att ordna ;) För du ska inte betala hans skulder!!! Träffade en ett tag som hade skulder på ca 200000kr ( vet du hur mycket skulderna ligger på? ).... Jag "sparka" honom ur soffan såg till att han tog kontakt med alla han hade skulder hos... Så han fick göra deal med dom... Han fick ner dom med ca 30000-40000 kr... Sen fick han ett lån från en släkting, som han betalar till istället... Då försvinner ju anmärkningar osv snabbare... Varför är han sjukskriv? Hur länge ska han vara det? Klart du ska följa ditt hjärta, men du ska inte vara dum!!! Ha alltid din egen ekonomi ( med en med skulder kan du inte ha gemensam )... Och nej du ska inte betala hans skulder.

Du är inte försörningsskyldig om man är sambo.. Dock kan sos och bostadsbidrag påverkas, då dom räknar sambos som ett hushåll. Men resten som sjukpenning, a-kassa osv har inget med det att göra. Så hans skulder är hans ;) Rätta mig någon om jag har fel :)
  • apburen
    Bullen2015 skrev 2015-08-19 11:07:12 följande:

Du är inte försörningsskyldig om man är sambo.. Dock kan sos och bostadsbidrag påverkas, då dom räknar sambos som ett hushåll. Men resten som sjukpenning, a-kassa osv har inget med det att göra. Så hans skulder är hans ;) Rätta mig någon om jag har fel :)
    www.m-magasin.se/expertsvar/ekonomi/Maste-min-dotter-betala-sin-sambos-skulder

Som sagt...
  • Bullen2015
    apburen skrev 2015-08-19 16:45:41 följande:

Samma text iofs men direkt från fogden.

www.kronofogden.se/Utredningutmatningochavbetalningsplan.html

?En skuld skrivs inte över från en person till en annan. Däremot kan det påverka dig om din partner har skulder hos oss. Om din make/maka/sambo har löneutmätning kommer Kronofogden att ta hänsyn till dina inkomster och vissa utgifter vid beräkning av det belopp som ska utmätas. Det innebär alltså att ni tillsammans får mindre pengar att röra er med. Löneutmätning kan dock aldrig ske i din inkomst för den andres skulder. Om det blir aktuellt med en utmätning av egendom, anses personen som har skulder vara ägare till de saker som finns i er gemensamma bostad. För att undvika utmätning av något som tillhör dig, måste du kunna styrka att det är din egendom. Exempel på egendom som kan vara utmätningsbar är t.ex. hemelektronik och antikviteter.

Viss egendom i en bostad är undantagen från utmätning. Möbler, husgeråd och annan utrustning i den mån den är nödvändig för ett hem och dess skötsel får inte utmätas.?

Som vad jag förstår räknas bådas inkomster in, men jag är ju inte ansvarig att betala... Visserligen får ju hushållet mindre pengar och jag kanske måste stå för mera mat tex "om jag är snäll" ;)... Så indirekt är jag ju med att betala... Och så slänge vi inte äger något eller har lån, kan jag lämna utan att ha hans skulder med mig... Och ha allt som man äger dokumenterat så kan dom inte röra det heller... Käns det som jag fattat rätt då? :)
  • saraklara

Så vitt jag vet så är sambos försörjningsskyldiga mot varandra. I alla fall vad bekanta har fått erfara. Det går kanske att komma runt ifall man låtsas ha en inneboende men frågan är hur illa det blir om man blir påkommen med att fiffla? 

• Bullen2015
    saraklara skrev 2015-08-21 18:19:37 följande:

Så vitt jag vet så är sambos försörjningsskyldiga mot varandra. I alla fall vad bekanta har fått erfara. Det går kanske att komma runt ifall man låtsas ha en inneboende men frågan är hur illa det blir om man blir påkommen med att fiffla? 

Nej du är inte försörjningsskyldig. Men sos, kronis och bostadsbidraget kan påvärkas.. Så indirekt kan man bli indragen, då dom räknar på hela hushållets inkomster.
  • apburen
    saraklara skrev 2015-08-21 18:19:37 följande:

Sambos är inte försörjningsskyldiga.
    Däremot, som sambo med någon med skulder hos fogden, får man räkna med att täcka upp för det som utmäts.
    Vilket i princip mer eller mindre kan innebära att man trots allt får försörja sin sambo.
  • Absolut rent

Nu har jag inte läst så mycket i tråden men set - lämna!
    Jag träffade en man för 10 år sedan - mitt livs kärlek - men det visade sig att han hade skulder och var hos Kf sedan mååånga år......
    Men han var min kärlek och han tyckte inte han var värd mig då han aldrig skulle kunna ge mig det han tyckte jag var värd - hus tex.
    Jag kände att han menade det + att han inte hade några kunskaper om ekonomi alls.
    Sagt och gjort jag tog ett lån och tog tag i hans skulder - fick många att slopa räntor om det blev betald etc....
    Maken ( numera) har alltid skött sitt jobb och varit på samma arbetsplats i många år - så det var inget problem.
    Idag är han prickfri, vi har en god ekonomi - mycket god- han är en helt annan människa och har idag ett "sinne" för ekonomi och tycker det är roligt att spara och engagerad i vår gemensamma ekonomi.
    Är glad idag att jag vågade satsa för han är verkligen en genom "go" person på alla sätt och viss.
    MEN det är jag som  sköter ekonomin om än han har insikt i den.
    Vad vill jag ha sagt med detta? Gå på din magkänsla -man kan vara en fantastisk person men urkass på ekonomi och kanske aldrig fått hjälp att klara det med ekonomi.

• Kjell2
    saraklara skrev 2015-08-21 18:21:49 följande:

Tack för informationen. Man undrar ju lite hur mycket en skuldsatt kan tänkas få bidra med till det gemensamma hushållet och hur mycket fogden tar.

Har du så det räcker till hushållet tar kfm hela hans inkomst.
  • Aniiee
    Kjell2 skrev 2015-08-21 20:11:02 följande:
    Har du så det räcker till hushållet tar kfm hela hans inkomst.
    ISF gör de fel..... till och med enligt sina egna regler. 

Som sambo så är tar de allt som blir över efter ens egna hyra (dvs, 50% av hyran), elen (igen 50%) och mat och hushållsartiklar enligt schablonbeloppet (som är Konsumentverkets uträkning, som är högre än soc "norm"), som är 100% av schablonbeloppet för mat för en person och 50% av schablonbeloppet för hushållsartiklar och hygienartiklar för 2 personer (förutsatt att man inte har barn i huset)

En sambo ska inte stå för 100% när den andra har skulder hos fogden, utan just 50%. Det gör förvisso att fogden kan ta mer än när man bor ensam.....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Casa

Jag är gift med en man med skulder, sedan 6 år tillbaka. Han står just nu på löneavdrag, men ska ha pengar att dela hyra och mat med mig. Jag betalar inte ett öre av hans skulder, däremot kan de kolla om de misstänker att en bil som står i ditt namn, inte är hans. Etc.

Står kronofogden för dörren för att värdera hem o prylar, så bör du ha kvitton för det som är ditt. De tar bara hans.

Det jag tycker är slitsamt är att vi aldrig kan t ex köpa en bil, tv el dyl IHOP. Allt står på mig. Inga presenter, eller romantiska middagar. Det är existensminimum för HONOM det gäller. Min man är noga att det är han som ska känna av att ha lite pengar. Han ber aldrig om extra, han ber aldrig om att få låna etc. Men vi är gifta ju så hans bekymmer, oro och problem blir ju en del av mina. Men jag köper min 2000 kr telefon, och han köper sin för 200 kr. Vi delar inte lika i en gemensam ekonomi. 5 år kvar, han har nyss fått skuldsanering och skulderna är endast för ett företag han drev i konk.

Vi  har äktenskapsförord om att den summa pengar vi hade när vi ingick äktenskapet är den summa vi ska dela vid ev skilsmässa. Dvs ingenting..också viktigt att tänka på! Så du inte står med egna besparingar som sedan juridiskt ska delas vid skilsmässa. Annars är det som gäller - äg ingenting tillsammans. Kronofogden tar inte dina pengar, om de inte misstänker att du hjälper honom att hemlighålla sparande åt honom. Låt säga att han säljer en bil för 20 000 och ber dig sätta in pengarna på ett konto som står på dig. Då blir fogden sur och börjar trilskas.

Vi har i övr ett lyckligt äktenskap med hyreslägenhet och stuga och bil. Jag äger allt såklart. Det gör mig inget, för när jag var ensamstående var jag fattigare då jag betalade hyran själv och maten. Inga utlandsresor, inga utsvävningar. Men jag föredrar min man. Jag vet dock inte hur det är att ha barn tillsammans. Mina barn känner inte så mycket av ekonomin då deras pappa betalar för dem och reser med dem. Hans barn är vuxna.

Lycka till!

Svar på tråden Dejta någon med skulder?