Jag är gift med en man med skulder, sedan 6 år tillbaka. Han står just nu på löneavdrag, men ska ha pengar att dela hyra och mat med mig. Jag betalar inte ett öre av hans skulder, däremot kan de kolla om de misstänker att en bil som står i ditt namn, inte är hans. Etc.
Står kronofogden för dörren för att värdera hem o prylar, så bör du ha kvitton för det som är ditt. De tar bara hans.
Det jag tycker är slitsamt är att vi aldrig kan t ex köpa en bil, tv el dyl IHOP. Allt står på mig. Inga presenter, eller romantiska middagar. Det är existensminimum för HONOM det gäller. Min man är noga att det är han som ska känna av att ha lite pengar. Han ber aldrig om extra, han ber aldrig om att få låna etc. Men vi är gifta ju så hans bekymmer, oro och problem blir ju en del av mina. Men jag köper min 2000 kr telefon, och han köper sin för 200 kr. Vi delar inte lika i en gemensam ekonomi. 5 år kvar, han har nyss fått skuldsanering och skulderna är endast för ett företag han drev i konk.
Vi har äktenskapsförord om att den summa pengar vi hade när vi ingick äktenskapet är den summa vi ska dela vid ev skilsmässa. Dvs ingenting..också viktigt att tänka på! Så du inte står med egna besparingar som sedan juridiskt ska delas vid skilsmässa. Annars är det som gäller - äg ingenting tillsammans. Kronofogden tar inte dina pengar, om de inte misstänker att du hjälper honom att hemlighålla sparande åt honom. Låt säga att han säljer en bil för 20 000 och ber dig sätta in pengarna på ett konto som står på dig. Då blir fogden sur och börjar trilskas.
Vi har i övr ett lyckligt äktenskap med hyreslägenhet och stuga och bil. Jag äger allt såklart. Det gör mig inget, för när jag var ensamstående var jag fattigare då jag betalade hyran själv och maten. Inga utlandsresor, inga utsvävningar. Men jag föredrar min man. Jag vet dock inte hur det är att ha barn tillsammans. Mina barn känner inte så mycket av ekonomin då deras pappa betalar för dem och reser med dem. Hans barn är vuxna.
Lycka till!