Alexi skrev 2015-08-19 11:26:16 följande:
Jag tänker ju dock också att barn måsteges förutsättningarna för att bli intresserade av något. Ett barn som inte har några cyklar hemma blir ju äldre innan de ser och efterfrågar något som finns i omgivningen utanflr familjen. Ett barn i en familj där man knappt läser intresserar sig kanske mindre för bokstäver. En familj som aldrig badar eller är vid vattnet får nog inte simintresserade barn.
Så detär därför jag funderade kring om man uppmuntrat olika syskon olika mycket kring sånt här, om det är en anledning till skillnaderna.
Jag tror nog att få möjligheter/förutsättningar
och att ha ett eget intresse/vara motiverad har större betydelse än både mognad och övning.
Vår son är drygt 4,5 år (5 i oktober) och kan varken cykla eller simma. Han är totalt ointresserad av att ens försöka cykla, såväl på sparkcykel, balanscykel och tvåhjuling. Han har getts möjligheten, men har inte intresset.
Simma kan han inte för vi har inte ens försökt. Han har inte fått möjligheten. Hade planerat det i sommar, men badvädret blev ju aldrig så bra, så vi har knappt badat.
Däremot kan han läsa. Kanske beror det på att vi har läst högt för honom sedan han var 3 månader och därigenom utvecklade han tidigt ett stort intresse för bokstäver. Han har knäckt koden själv, med bara lite stöttning av oss.