• Alexi

När lär sig barn cykla, simma och läsa?

Utifrån ett antal svar i en annan tråd blev jag nyfiken på när barn generellt lär sig cykla, simma och läsa.

Mina definitioner för den här tråden.
    Med att kunna cykla menas att klara att starta, cykla och stanna på en tvåhjuling utan stödhjul.

Med att kunna simma menas att kunna simma minst tio meter utan att sätta ner fötterna.

Med att kunna läsa menas att kunna läsa en enklare text på kanske tio-tjugo rader och förstå innehållet.

• Svar på tråden När lär sig barn cykla, simma och läsa?
  • Dixie
    Alexi skrev 2015-08-19 11:12:10 följande:

Man ser ju här i tråden att det skiljer oerhört mellan syskon och mellan familjer. Vad beror det på? Hur mycket handlar dessa tre färdigheter om mognad och hur mycket om övning?
    Har ni övat olika mycket med era olika barn?

Jag tror säkert det är en kombination av barnets intresse och föräldrarnas möjlighet att uppmuntra/öva! 

Jag lärde mig läsa när jag var 7 år, men min bror lärde sig läsa vid 5 år - men det berodde främst på att han alltid satt bredvid när jag gjorde min läsläxa och lärde sig samtidigt som mig! 
  • modsey

Man ser ju här i tråden att det skiljer oerhört mellan syskon och mellan familjer. Vad beror det på? Hur mycket handlar dessa tre färdigheter om mognad och hur mycket om övning?

Nej vi har engagerat och erbjudit samma förutsättningar till barnen. De är olika helt enkelt vilket jag inte alls tycker är konstigt.
  • M r a u

Barn 1:

Cykla 4 år

Simma 10 år (rädd för vatten)

Läsa 6 år

Barn 2, 7 år och autistisk:

Cykla 3,5 år

Simma: Kan bara några simtag

Läsa: Kan bara läsa enstaka ord

Barn 3, 4 år:

Cykla -

Simma -

Läsa -

• Annsiss

Dottern var väldigt intresserad av cyklar och lärde sig direkt när hon fick en tog bara två timmar innan hon cyklade då var hon strax under 4 år, simma har vi tränat på länge men hon är inte så värst intresserad så det går långsamt framåt kan ta ett armtag är 5 år, läsa har hon inte lärt sig ännu men det lossnar nog snart då hon är väldigt intresserad och tränar mycket framförallt på att skriva. Tror motivation är nyckeln till att lära sig

• buggi

Baserat på egna erfarenheter skulle jag säga att grundförutsättningarna varierar mellan barn, men ffa så beror det på tillgänglighet när de lär sig vissa saker.

Exempel; en två-åring kan inte lära sig cykla med pedaler och utan stödhjul på ett trafiksäkert sätt. Min äldsta lärde sig cykla när hen var 6, min yngsta som är 7 kan inte. Vi bor i ett område där trappor och backar gör att man inte cyklar utan går så det finns inget sug hos barnen att cykla. Huvudanledningen att 7-åringen inte kan är dock att hen inte har någon cykel för vi har inte brytt oss om det. När vi väl fixar en cykel kommer hen säkert att lära sig på en eftermiddag.

Läsning; äldsta barnet knäckte läskoden vid 5-årsåldern, yngsta kan inte ( är 7 år). Om det är någon vi har övat mer med så är det minstingen, om man med öva menar läsa för barnet och leka med språket.

Simma; vår 10-åring brukar ta med sig kompisar till simhallen. De brukar vara simkunniga enligt definitionen i TS men från det att dr kan plaska efter en boll och leka i bassängen till att de kan simma ett par hundra meter krävs träning. Vissa familjer badar i simhall, andra inte.

Övning ger färdighet men talang gör nog att man övar mer och blir bättre snabbare.

• Natulcien
    Alexi skrev 2015-08-19 11:26:16 följande:
    Jag tänker ju dock också att barn måsteges förutsättningarna för att bli intresserade av något. Ett barn som inte har några cyklar hemma blir ju äldre innan de ser och efterfrågar något som finns i omgivningen utanflr familjen. Ett barn i en familj där man knappt läser intresserar sig kanske mindre för bokstäver. En familj som aldrig badar eller är vid vattnet får nog inte simintresserade barn.

Så detär därför jag funderade kring om man uppmuntrat olika syskon olika mycket kring sånt här, om det är en anledning till skillnaderna.
    Jag tror nog att få möjligheter/förutsättningar och att ha ett eget intresse/vara motiverad har större betydelse än både mognad och övning.

Vår son är drygt 4,5 år (5 i oktober) och kan varken cykla eller simma. Han är totalt ointresserad av att ens försöka cykla, såväl på sparkcykel, balanscykel och tvåhjuling. Han har getts möjligheten, men har inte intresset.

Simma kan han inte för vi har inte ens försökt. Han har inte fått möjligheten. Hade planerat det i sommar, men badvädret blev ju aldrig så bra, så vi har knappt badat.

Däremot kan han läsa. Kanske beror det på att vi har läst högt för honom sedan han var 3 månader och därigenom utvecklade han tidigt ett stort intresse för bokstäver. Han har knäckt koden själv, med bara lite stöttning av oss.
  • Karra1

Cyklat har de lärt sig sommaren året de fyllt fyra (födda i sept, okt resp. dec) det är svårt att läsa sig cykla under vintern när det är snö   så mellan 3,5 år och 3 år och 9 månader.

Äldsta lästa och skrev när hon fyllde fyra - mittersta började läsa sommaren innan hon började sexårs (d.v.s. när hon var runt 5 år och 9 månader) yngsta lärde sig läsa ganska precis när hon skulle fylla 7.

Yngsta simmade under vatten när hon var 5 - mittersta vägrade vara i vatten och yngsta gillade inte vatten heller. Så där har vi mest övat vattenvana innan d börjat med simundervisning i skolan. Samtliga tre har klarat simprovet i åk 3 utan problem.

• magelita80

Sonen som fyller 6 år i okt lärde sig simma i maj förra året och cykla i juni förra året. Då var han drygt 4,5 år. Han har inte riktigt knäckt läskoden. Han har kunnat alfabetet sen han var precis fyllda 4 men har inte velat lära sig läsa.

• Axe

Jag och mina syskon och kusiner cyklade vid 4-5, simmade vid 4-6 och läste 4-5. Det tror jag varit medel bland mina vänner också.

• Penida

De lärde sig cykla när de var mellan 4-5 år.
    Första barnet lärde sig simma när hon var 6 år. Andra simmar inte än (är 6 år).
    Första barnet lärde sig läsa när hon var 7 år. Andra var 5 år.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Alexi skrev 2015-08-19 11:26:16 följande:
    Jag tänker ju dock också att barn måsteges förutsättningarna för att bli intresserade av något. Ett barn som inte har några cyklar hemma blir ju äldre innan de ser och efterfrågar något som finns i omgivningen utanflr familjen. Ett barn i en familj där man knappt läser intresserar sig kanske mindre för bokstäver. En familj som aldrig badar eller är vid vattnet får nog inte simintresserade barn.

Så detär därför jag funderade kring om man uppmuntrat olika syskon olika mycket kring sånt här, om det är en anledning till skillnaderna.
    Intressant. Vi köpte cyklar rätt tidigt till barnen och både tyckte det var skoj och fortfarande cyklar de massor även om sparkcykel är väldigt poppis just nu. Där hade vårt första barn lättast minns jag, idag är hon 8 år. Vårt andra barn som är 6 år blir och blev lätt frustrerad.
    Simträningen får de i skolan här från förskoleklass men givetvis har vi försökt simma med dem också. Vår idag 8-åring lärde sig snabbt. 6-åringen började ettan i veckan och har lite kvar. Det är lite samma som cyklingen, frustration och kanske ointresse men det är ju tvunget.
    Med läsningen är det något helt annat. Vår 6-åring läser bättre än vår 8-åring än idag. Det är hans grej.
    Avskyr CIO-metoder
  • siamgaro

Jag lärde mig läsa när jag va 4, cykla och simma när jag var 5. Tror dock att allt sådant är väldigt individuellt.

• Archandra

Yngsta dottern är snart fem och kan varken cykla, simma eller läsa.

Äldsta dottern lärde sig läsa strax innan hon fyllde fyra (hon kunde alla bokstäver när hon var två), men var å andra sidan drygt sju innan hon lärde sig cykla och simma.

• En blå giraff

Sedan är det ju rent krasst så också att även barns fallenhet och intelligens inom olika områden styr när de lär sig också. Mina två barn är mycket olika och har lätt för olika saker. Egentligen har båda fått samma möjligheter till att t.ex. lära sig läsa och cykla, men en av dem har haft mycket lättare för sig. Det är inte rättvist helt enkelt, en del måste kämpa mer för att lära sig samma saker.

• Dasha

Min dotter:

cykla: 4 år och 2 månader ungefär (pappan lärde henne)

simma: 5 år och 5 månader ungefär (gick till simskola 2 terminer, fick ett märke som man får när man kan simma 10 meter på djupt vatten)

läsa: 4 år 10 mån ungefär (jag lärde henne med hjälp av olika böcker).

• Elin 834

Barn 1 pojke: 
    cykla 4,5år
    simma 6år
    läsa 7år

Barn 2 flicka:
    cykla 3år
    simma 10m 3,5år 50m 4,5år
    läsa 4,5år

Barn 3 flicka 
    cykla 2,5år
    simma 25m 3,5år 200m 4,5år
    läsa kan hon inte än är nu 4,5år

• Linastrumpan

Jag har två döttrar.
    Nr1 cykla 4år, simma 5år, läsa 6år
    Nr2 cykla 5år, simma (kan ej än vid 6år) , läsa 3,5år

• YokohamaNr2

Det varierar ju otroligt utefter behov, intresse och mognad! 

Min äldsta lärde sig tex cykla vid 4 års ålder för att han älskade det, yngsta lärde sig vid 5.5 vingligt och kan cykla men hatar det fortfarande  

Svar på tråden När lär sig barn cykla, simma och läsa?